Jump to content

Nybegynner - Hvilke dieset trenger jeg


Stingsilda

Recommended Posts

1)

 

Skal ha neck sizer, men er usikker på om jeg trenger full sizer og/eller body die i tillegg. Noen synspunkter på dette? Har lest her inne at neck sizer og body die er en god kombinasjon. Trenger man da en full sizer i tillegg?

 

2)

 

Har vurdert Lee Collet neck sizer, som så mange andre. Var innom en våpenbutikk hvor de anbefalte andre neck sizere, med mindre jeg syntes det var ok å pusse collet dien fri for ujevnheter. Er det i praksis noe problem at lee collet dier riper opp hylsehalsen? Eventuelt er det vanskelig og tidkrevende å pusse den? Har jeg mye å vinne på å kjøpe andre merker?

 

Kan legge til at jeg ikke skyter så mye og driver ikke med BR. Føler ikke at min skyting kan forsvare å kjøpe de dyreste diene.

Link to comment
Share on other sites

1) Får du hylser, eller plukker opp fra banen, må du sannsynligvis helsize dem før du skyter dem i børsa di. Det er ikke sikkert de passer rett i, siden kammere kan være ulike. Det skal ikke mye til før hylsa ikke passer i ditt kammer. Kjøper du nye patroner og skyter i børsa di, skyteformer du dem jo til ditt kammer, og dermed kan det holde med kun neck sizer. Jeg tror jeg ville hatt begge deler. Jeg har i hvert fall opplevd i .222 at hylser fra andre børser (kjøpte noen brukte hylser i sin tid), samt at noen helt nye hylser (Federal nickel), ikke har passet uten å måtte helpresse dem.

 

2) Klarer ikke helt å svare bra her... Lee Collett er nok det de fleste "normalladere" har. Fungerer greit den, men ofte må man pusse mandrellen litt, ellers kan kuleholdet bli noe svakt. Har lite erfaring med bruk av Collettdien til Lee selv, da jeg bare så vidt har brukt den enda. Jeg kommer til å bruke den mer, pluss kjøpe en til i det andre kaliberet mitt, da hylsene varer lenger ved kun neck sizing.

Link to comment
Share on other sites

Har du mange hylser? Altså 100stk +++++ Da klarer du deg lenge med bare en neck-sizer. Du kan lade hylsene 5-6 ganger før du må helpresse.

 

Men vil du kjøpe inn alt nå ville jeg kjøpt ei full length sizer og ikke body die pga da må du presse hylsene i 2 omganger(mere jobb rett og slett).

 

Jeg har i hvert fall opplevd i .222 at hylser fra andre børser (kjøpte noen brukte hylser i sin tid), samt at noen helt nye hylser (Federal nickel), ikke har passet uten å måtte helpresse dem.

 

Var det de du kjøpte av meg for lenge siden tro? Husker jeg solgte noen federal nickel hylser i 222rem og noen 1 gang skutte til en på Hamar for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å lete etter nettbutikker som har lee collet neck sider på lager, men klarer ikke finne noen.
Lees "collet-die" er vanligvis en del av de såkalte "de luxe"-settene deres. Da leveres de sammen med vanlig helkalibreringsdie, og kuleisetter (og ei plastøse, for lading uten kruttmål/-vekt !?!). Et slikt sett koster omtrent det samme som collet-dien kjøpt løst - derfor ingen ting å lure mer på! Minuset er at det ikke leveres i "uvanlige" kalibre - men det leveres hvertfall i 223, 22-250, 6,5x55, 308 W og 30-06.
Du kan lade hylsene 5-6 ganger før du må helpresse.
Du skriver ikke hvilke (-t) våpen og hvilke (-t) kaliber du har. 6,5x55 i Sauer 200 STR tåler MINST 20 omladinger med Lee Collet-die!
Må bare bruke opp Normahylsene først, og de holder visst evig...
Ja, jeg bruker Norma-hylser i 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 308 NM og 9,3x62 - og med fornuftige laderutiner ser de ut til å være usliktelige.
Link to comment
Share on other sites

Lee precision ... De kan eksportere til Norge?
Nei, slikt topp-secret, hi-tech, über-tactical forsvarsmateriell kan jo ikke sendes til et utrygt sted på jordkloden som Gnore! I beste fall kan du få det sendt via JetCarrier eller noe slikt.

 

Men Midway venter inn De Luxe-sett i 6,5x55 27. oktober. Prisen er kr. 514,- - derfor ingen grunn til å rote med bestillinger fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Lee precision ... De kan eksportere til Norge?
Nei, slikt topp-secret, hi-tech, über-tactical forsvarsmateriell kan jo ikke sendes til et utrygt sted på jordkloden som Gnore! I beste fall kan du få det sendt via JetCarrier eller noe slikt.

 

Men Midway venter inn De Luxe-sett i 6,5x55 27. oktober. Prisen er kr. 514,- - derfor ingen grunn til å rote med bestillinger fra USA.

 

 

Jooo da, Lee Precision sender hit, bare 14 dager siden jeg fikk en die i 308 Marlin i posten.

 

Denne ebay selgeren har jeg kjøpt mye av , raskt og billig: http://www.ebay.com/itm/LEE-6-5-x-55-Swedish-Deluxe-Collet-3-DIE-SET-NEW-90611-/221189842844?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item337ff1279c

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...