Jump to content

Frakt av pistol


synnøve

Recommended Posts

Om du kjører bil er det ikke noe problem, bare sleng den i bilen og kjør... Så lenge våpen og ammunisjon ikke er lett tilgjengelig for passasjerer i bilen går det bra.

Om du skal stoppe underveis så del den i to og ta med deg den ene delen på innerlomma, la resten ligge skjult i bilen.

 

Om du skal sende den i posten, få den sendt i to separate pakker.

Om du skal fly med den, ta kontakt med flyselskapet og hør med dem, mulig det er ulik praksis ute og går. Inn i kabinen får du den ikke med deg.... Tror den må sendes som spesialbagasje i en låst koffert. Som sagt, hør med flyselskapet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Jepp, våpenskapet er i hus allerede. Var jo plass til å fylle inn serienr til skapet på vedlegget til våpensøknaden, så da kjøpte jeg skapet før jeg sendte inn søknaden (håper den blir godkjent!). Det er snakk om en Luger fra 1938. Er litt usikker på hvilken stand den er i, må få en børsemaker til å se på den når jeg får den opp. Er vel ikke den jeg kommer til å bruke mest på treninger uansett, men hadde vært artig å prøvd den på feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt 3 våpen per post, (2 fra butikk) altid alt i en pakke for håndvåpen iallefall... med sporing. Bør vel helst sendes rekomandert dvs. hente person viser leg... men i mine tilfeller har de kun vært vanlig oppkravs pakke..

 

Den siste var fra privatperson, den tok vi per overnatta express for hurtighet og noe mere sikkert. Koster fra 400kr og oppover... Men da har du den på døra kl 0800 ca... dagen etter... omtrent hvor som helst i landet

 

Uhyre sjelden noe blir stjålet fra posten her til lands, vanskelig å se om noen sender en pistol, men vet de fleste sender rilfer ol i to pakker, da en rifle er lettere å gjette fra pakkens lengde osv :mrgreen:

 

Våpen kan sendes akkurat som du ønsker, men ammo fraktes ikke per vanlig post.

Link to comment
Share on other sites

...Våpen kan sendes akkurat som du ønsker, men ammo fraktes ikke per vanlig post....

 

App, app, app...

 

Så lett er det nok ikke

Sakset fra gjeldende forskrift (mine uthevinger):

§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

Så skal du være lovlydig er det enklseste å sende i to pakker, uavhengig av hva alle andreTM gjør. Var vel en tråd for ikke lenge siden der en pakke ble (midlertidig) borte i posten, og det hørtes ut som mer stress en hva jeg har lyst å utsette meg for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at du kommer til å bli veldig fornøyd i en feltskytingsløype med akkurat denne pistolen.

 

Luger (Mauser S/42 i dette tilfellet) har jeg hatt en del av og de er veldig flotte pistoler og pene og se på, men som konkurransevåpen er de ikke mye å skryte av. Til det er sikter og avtrekk altfor dårlig. Uansett så er dette et historisk viktig våpen og absolutt noe som er verdt å ta vare på i original stand. Lugere er også greie nok for koseskyting så lenge du fikser tomhylser som faller ned rund hodet ditt. 8)

 

Det er en kurant sak å ta toppen av en Luger og sende den i to deler som registert postpakke (eller noe slikt). Siden du tar den til børsemaker for sjekk, kan du sikkert få børsemakeren til å gi deg et lynkurs i hvordan du setter den sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei forventer ikke de beste resultatene på et feltstevne uansett. Var på mitt første feltstevne forrige helg med en Browning 22, havnet lett nederst på lista :P Lugeren er jo bare en pistol jeg skal arve etter morfaren min, siden jeg er den eneste i familien som skyter, og dermed kan få tillatelse til å eie den. Har hørt skumle rykter om de tomhylsene ja :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lås løpet inn i hanske rommet, og legg pistolen i bagasjerommet.

Så enkelt er det å frakte et våpen på lovlig vis... :mrgreen:

De fleste vil lage en komplisert sak ut av dette, men det er bare å lese våpenloven.

Enda enklere: Legg våpenet i en bag i bagasjerommet uten å adskille det. Du holder deg fortsatt innenfor lovens krav så lenge du ikke forlater bilen. Men skal du forlate bilen må du ta med deg en vital del. Hvor lett er det forresten å ta av løpet på en Luger? Jeg har aldri eid en sånn, så jeg har ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Lås løpet inn i hanske rommet, og legg pistolen i bagasjerommet.

Så enkelt er det å frakte et våpen på lovlig vis... :mrgreen:

De fleste vil lage en komplisert sak ut av dette, men det er bare å lese våpenloven.

Enda enklere: Legg våpenet i en bag i bagasjerommet uten å adskille det. Du holder deg fortsatt innenfor lovens krav så lenge du ikke forlater bilen. Men skal du forlate bilen må du ta med deg en vital del. Hvor lett er det forresten å ta av løpet på en Luger? Jeg har aldri eid en sånn, så jeg har ikke prøvd.

 

Den turen der blir vel i lengste laget uten pause?

 

En luger er omtrent like enkel å adskille som en 1911 hvis man bare skal ta av toppen. Den kan være litt tøffere å sette i sammen igjen hvis man ikke har dreisen på det. Uten at jeg har en pistol foran meg tar man ut magasin, sjekker kammer. Deretter dytter man hele toppen litt bakover, vrir og tar ut kryssbolten (tilsvarende en sleidestopp) og fjerner sideskjoldet og hele toppen. Skal man pusse tar man bolten med kneledd ut og bruker magasinmateren til å fjerne tennstiften osv.

 

Tydeligvis ikke en operasjon jeg gjør hver dag (...)

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg skal innom butikken å kjøpe en brus, og har med tja, 5 pistoler, skal jeg da henge over bagasjerommet, reklamere til alle at jeg har "trunk full of guns", og så plukke piper og cylinder(fra revolver) og stappe i lomma?

 

Eller bare ikke trenge å stoppe, eller ta med hele baggen over skuldra i sjappe... optimalt... la kompisen (du stoler på) sitte og passe på eller handle.

 

mange situasjoner...

 

Nå er veld nedlåst i bil med alarm godt nok for en 5 mins handletur... men klart, hvis shit happens, og purken er i vill biljakt, tror jeg ikke de setter pris på at lovbryterne i tillegg har en haug med våpen og nok ammo til å starte sin egen lille krig.

 

Heldigvis drar jeg sjelde og skyter alene, og i de tilfeller har jeg hittil ikke måtte forlate våpen. Er vi flere, sitter altid en og passer på.

Link to comment
Share on other sites

"hvis jeg skal innom butikken å kjøpe en brus, og har med tja, 5 pistoler, skal jeg da henge over bagasjerommet, reklamere til alle at jeg har "trunk full of guns", og så plukke piper og cylinder(fra revolver) og stappe i lomma?"

 

Ser slik ut :) - da det ikke kan leses noe om avstand fra bil, tid inne i butikken osv.

 

"Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte"

Link to comment
Share on other sites

Luger'n har lite å gjøre i ei feltløype. Passer nok best til "Rekreasjonsskyting", som jeg fikk innvilget søknad på da jeg arvet min...

 

Det er ikke vanskelig å ta av toppdelen på en Luger. Det som er vanskelig er å få den på igjen! Det går sikkert bra, etter noen uker...

 

Ugh! Du vet det sikkert, men vær nøye med ammunisjonen du bruker. Den tåler IKKE harde ladninger i det hele tatt!!!

 

PS! Jeg har sannelig en Luger fra 38 jeg også! Hadde vært artig å høre historien bak din om du har den, og gjerne serienummeret også! Min fikk jeg etter bestefar som plukka den av en dau tysk offiser midt under et russisk bomberaid over Kirkenes mot slutten av krigen. Han gjemte den i loftsveggen i alle år, hvor jeg fant den igjen etter litt målrettet leting. Fikk innvilget søknad og utstedt våpenkort på et blunk da jeg tok den med til Politikammeret og leverte en sides rapport om "funn av våpen - krigsetterlatenskaper", sammen med søknaden...

Link to comment
Share on other sites

Lås løpet inn i hanske rommet, og legg pistolen i bagasjerommet.

Så enkelt er det å frakte et våpen på lovlig vis... :mrgreen:

De fleste vil lage en komplisert sak ut av dette, men det er bare å lese våpenloven.

Enda enklere: Legg våpenet i en bag i bagasjerommet uten å adskille det. Du holder deg fortsatt innenfor lovens krav så lenge du ikke forlater bilen. Men skal du forlate bilen må du ta med deg en vital del. Hvor lett er det forresten å ta av løpet på en Luger? Jeg har aldri eid en sånn, så jeg har ikke prøvd.

 

Den turen der blir vel i lengste laget uten pause?

 

En luger er omtrent like enkel å adskille som en 1911 hvis man bare skal ta av toppen. Den kan være litt tøffere å sette i sammen igjen hvis man ikke har dreisen på det. Uten at jeg har en pistol foran meg tar man ut magasin, sjekker kammer. Deretter dytter man hele toppen litt bakover, vrir og tar ut kryssbolten (tilsvarende en sleidestopp) og fjerner sideskjoldet og hele toppen. Skal man pusse tar man bolten med kneledd ut og bruker magasinmateren til å fjerne tennstiften osv.

 

Tydeligvis ikke en operasjon jeg gjør hver dag (...)

 

Pluss 1 til Thor!!

Pluss 1 til Thor!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...