Jump to content

Gjenging for lyddemper


weststaff

Recommended Posts

Det kommer ann på, skal du kappe løpet må du krone etterpå, og man bør ha litt peiling før man setter igang. Så børsemaker er nok plassen. Vist du bruker søylen så koster det ca 1500kr. Å så har du riflen tilbake etter 2 til 3 uker vil eg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer ann på, skal du kappe løpet må du krone etterpå, og man bør ha litt peiling før man setter igang. Så børsemaker er nok plassen. Vist du bruker søylen så koster det ca 1500kr. Å så har du riflen tilbake etter 2 til 3 uker vil eg tro.

 

Brukte en cnc-opperatør til å gjenge opp blaseren. Ble helt perfekt. Da han så gjengejobben og kroninga som var på den gamle rifla(utført av Børsemakere hos gressvik) mente han at den som hadde gjort dette måtte være full da jobben ble utført. Ikke alltid at børsemakere er mer kompetente til å gjøre slike jobber enn en dyktig maskinoperatør som snakker om 100 dels mm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Viss rifla er gjenga til a tec, kan eg då bruke ein hausken sålenge det er same gjengane?

Eller er det forskjell på lengda på gjengepartiet?

 

Hausken operer med 3 forskjellige tolleransegrenser for sine dempere, så det er ikke alltid like enkelt. Ville prøvd demperen på før jeg betalte.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid at børsemakere er mer kompetente til å gjøre slike jobber enn en dyktig maskinoperatør

Stemmer det, børsemakere er mer tusenkunstnere enn spesialister. En erfaren maskinarbeider kan derfor lett være dyktigere på selve maskineringen, spørsmålet er bare om de har den samme forståelsen og erfaringen av hva som er viktig. Har de det er det ikke noe å frykte.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke voodoo, jeg klarte å lage rette gjenger og en god krone på første forsøk. Men nå har jeg en pipe som absofaenlutt ikke vil oppføre seg, og jeg mistenker at det ligger i kronen. Kuler godt innenfor det pipa skal stabilisere velter og jeg har også hatt kontakt med demper selv om alt ser rett ut når jeg sikter gjennom pipa.

 

Det ordner seg nok, og erfaringen vil være gull verdt, men det viser også at det er mer til en kappe/gjengejobb enn å skjære rette gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker 300Whisper her, og jeg har problemer med selv 190grs kuler i 1:8-twist. Og demperen er symmetrisk (nesten litt kjettersk av meg som er demperfantast).

 

Jeg opplevde dog kast i pipa når jeg tok kroningen på nytt, Den var dreid på samme pilot som ble brukt, men nå kastet pipa 5/100 både utvendig og innvendig (sjekket dog ikke om de to løp likt). Gjorde ikke noe med det siden jeg gikk for 90° nedsenket denne gangen, men om piloten gav samme avvik forrige gang så kan det kanskje forklare problemet? kan også ha vært noen mikrograder igjen, har hatt godt hell med kun dreide kroninger før men mulig det har vært flaks.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av gjenging, og forklaringer på hvordan det gjøres er mange ganger dårlig og forvirrende.

Hovedvitsen er at lyddemperens senterlinje er sammenfallende med senterlinje i bore på løpet. Går man ut i fra løpets ytre, er den mange ganger langt fra concentric med bore's senterlinje, så det er ikke bare å sette på en brille i benken og dreie. Da kan det hende at man får seg en stor overraskelse.

En skikkelig gjengejobb for lyddemper er faktisk tidskrevende (oppspenning) og justering. Mange ønsker seg liten forskjell på hullet i demperen og kaliberet man skal skyte.

Da er det jo en viss spenning ved å skyte en .308 (7,82mm) kule i en 8mm demper hvis ikke man har absolutt nøyaktighet.

Selv det som anbefales av mange, 9mm, kreves god jobb med bare i underkant av 0.6mm klaring rundt kulen.

Det settes jo litt krav til skytteren at man må sjekke om den er skikkelig skrudd fast

Link to comment
Share on other sites

Helt ærligt, nu er det ikke just raketvidenskab.

Der findes efterhånden mængder af fabriksgjengede bøsser. Og tro mig, her står man ikke og justere hver eneste opsætning af piber i drejebænken.

Generelt er problemet med ucentrerede huller kraftigt overdrevet. Selvfølgeligt kan det forekomme, og ved visse fabrikationsmåder af piber, er der en større frekvens af ucentrerede huller.

De fleste dæmperproducenter, angiver ikke det aktuelle hulmål i dæmperen, derimod angiver de den største anbefalede kaliber i en given dæmper. En stor del af dæmperproducenterne har reelt et hul i dæmperen, som er 1mm større end den maksimalt anbefalede kaliber.

I de tilfælde hvor hullet i piben er så ucentreret, at det giver problemer, er dette kast meget tydeligt når piben rotere langsomt i drejebænken.

 

Med en klaring på 1mm i forhold mellem kugle og hul, vil over 95% af piberne klare sig med et gjengejob, udført med ydersiden af piben som eneste reference.

 

De tilfælde hvor hullet sidder så eksentrisk at det giver problemer, vil det heller ikke være sikkert, at man udelukkende indeksere efter mundingen, da selve hullet i disse ekstreme tilfælde ofte vil bugte sig som en ål. I sådan et tilfælde, er det nødvendigt at justere efter retningen på de sidste 20mm af hullet. Eller vælge den pragmatiske løsning i dette tilfælde, at gå 1 mm op i hulstørrelse i dæmperen, da en pibe med så skæv boring, alligevel aldrig bliver et supervåben.

 

i 99% af gjengejobbene, var det bedre at operatøren fokucerede på at holde sig indenfor tolerence, køre med fuldprofil platte og ellers sørge for at holde acceptabel finish på gjengene, end at forsøge at gøre jobbet til sort magi og woodo.

Nu får jeg sikkert stryg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei stryk får du ikke, men en takk for fine opplysninger.

Jeg refererte bare til hva jeg har sett av arbeid som kan gi problemer.

Jeg lever ikke av børsemakerarbeid , og har all tid i verden til på en nerdete måte få det helt konsentrisk.

Jeg bruker en "piloted slightly coned" presisjonsdor som i løpet er lagret i 2 punkter og justert til nærmest 0 runout og er referansen for neddreiing og så gjenging. Dette er vel kanskje for tidkrevende for kommersiell drift og dermed dyrt. Men er man nerd så er man det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...