Jump to content

Laser-avstandsmåler-tråden


Kim

Recommended Posts

I den siste tiden har det vært flere tråder om forskjellige avstandsmålere. Hva med å samle litt erfaringer om de fleste her? Merke, brukervennlighet, kapasitet osv?

Har en gammel Leica LRF 900 Scan. Grønn, firkantet modell. Kjøpte den brukt den gangen jeg tenkte "Næsj, kommer jo aaaldri til å trenge en som rekker over 1000meter..." :lol: tosk...

Den måler greit ut til det det er tall til. Ikke noe problem å måle 960-980 på frihånd ut i skogen i klart vær. Hvor nøyaktig dette er vet jeg ikke, men har en plan om kontroll opp mot skikkelig gps. I tåke/nok regn/snø, så sliter den som de fleste andre. Eneste jeg kunne tenke meg at var bedre er at knappen skulle gått på avlastning istedet for trykk. Da hadde man sluppet å trykke den ut av målet. I realiteten ikke noe stort problem siden en har scan funksjon, men.. Den laseren jeg har brukt mest oppigjennom hadde avlastning, det var igrunn ganske genialt.

 

Så, hvilke lasere måler hvor langt, hvor presist, er lette og raske å få målinger med og til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

Ah.. lekkert.. :D Akkurat sånt jeg var ute etter. Hadde noen planer inni hodet om at en Zeiss kanskje hadde vært grei. Men om en ny Leica CRF1600-B måler lenger til vanlig, og i en mindre pakke til ca samme pris eller en tusenlapp mer, så... hmm...

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke jeg heller.. men kona er lei av at jeg litt for ofte angrer på å ha kjøpt noe som akkurat klarer jobben. Har fått streng beskjed om å kjøpe utgaven større av alt jeg handler om det finnes. Og en har jo en laser relativt lenge...

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Leica CRF1600, men sliter ofte med målinger over 1350 meter. Får sporadisk målinger opp mot 1400 meter og kanskje noe over. Husker ikke i farten.

Det geniale med den er størrelse og vekt..

Har vel ikke brukt den i tungt regn, men lett snødrev sliter den med. Usikker på hvordan konkurrenten klarer seg under tilsvarende forhold.

 

Skal du ha noe som er vesentlig bedre tror jeg du må opp vectronix og da begynner det å bli virkelig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste øyesikre lasere sliter når det blir litt vær. Mener å huske at de må ha ganske stor stråle, beam divergence på nynorsk, for å få målinger, kontra en ikke øyesikker som kan ha liten stråle og i tillegg litt mer juice. Leicaen, Zeissen og Swaro mener jeg ligger på rundt 2mrad. Ligger det noe i telleverket på disse laserne som kutter ved nær og eller fjernekko? På en del litt mer proffe lasere får en enten indikator på at det er flere ting som gir måling, eller en får opp flere avstander, feks. Simrad LP10. Hvordan er dette håndtert i disse? Mener å huske at Bushnell hadde en med en "zip trough" funksjon en gang som ikke tok hensyn til ekko på for korte avstander. Er det gjort enkelt slik at en ikke får måling i det hele tatt dersom det blir fler ekko kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Yukon R1000, ikke dyrt, ikke proffesjonelt, men i klart vær får jeg målinger ut til ca 1200m mot mål som gir gode "ekko". i regn begrenser det seg fort. optikken er ikke av typen som kan kategoriseres som god. Den er meget liten og perfekt å ha i lomma under jakt.

Det største minuset er at målingene kommer opp som svart skrift i måleren, med andre ord ser man ikke noe av målingene når det begynner å skumre. Til den nette sum av 2000kr er den perfekt til mitt bruk, jeg skyter ikke langhold i mørket uansett.

 

Forstod det slik at tråden skulle inneholde erfaringer rundt de forskjellige avstandsmålerne? :)

Link to comment
Share on other sites

Forstod det slik at tråden skulle inneholde erfaringer rundt de forskjellige avstandsmålerne? :)

 

Jepp, men om noen kan forklare hvordan de virker og hvorfor ting er som det er er det jo bra. Jeg synes iallefall det er interessant å kjenne til at strålen på laseren fort er et par meter på 1000m avstand. Det kan være med å forklare noe om hvorfor det ikke er lett å få målinger på ei 30x30cm plate. Eller, hvor mye av strålen må reflekteres tilbake for å få måling fra det punktet og ikke fra et i forgrunnen eller bak? Her kunne noen som har greie på lasere fylt inn..

 

Litt mer dyptgående enn bare "slik er det bare". Men uansett interessant med alle erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Alle de kommersielle LRFene har en stråle som er 1-2mrad bred. Noen er høye og noen er brede. Hvorfor det er slik vet jeg ikke - divergensen er oppgitt dypt i manualen på de jeg har sett iallefall. Men det vil jo komme enda mindre lys tilbake, med tilhørende måleproblemer, om strålen var smalere.

Om natta ser en forresten flekken som laseren "maler" veldig godt med nattoptikk.

 

Husk at ikke bare styrken til laseren spiller en rolle for rekkevidden, men optikken og signalbehandlingen i mottakeren.

 

Signalbehandlingen bestemmer også hvor problematisk snø/ regn/ tåke blir, skal den velge første, eller siste ekko? Når det blir 1000vis, og attpå sekundær og tertiær ekko fra lys som går fram og tilbake, så er dette en stor utfordring for signalbehandleren, og selv meget dyre lasere, og alt annet enn eyesafe, sliter med å måle i snøvær.

Selv radar kan slite i skikkelig snøvær, og også i tunge regnbyger - så de som tror at en skal finne en billigLRF som måler uansett atmosfæriske forhold tror jeg ikke bør holde pusten mens de venter...

 

Jeg deler de syn som har vært ytret over her. Leica CRF1600 er den beste av de små håndholdte, "kjøpbare" målerene. Zeiss sin PRF er god, men den er unødig stor, og den måler bare ikke over 1350m.

Med nye batterier så måler den på gode mål, uten videreverdigheter 1349m - men jeg har aldri fått den til å vise 1351, så jeg tror det er en software-begrensning ute og går. Lenger enn det, så bruker jeg GPS. Eller spør noen med bedre råd :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tar opp igjen denne.

M67: Ikke helt enig i at stor divergens gir bedre ekko tilbake. Det gir bare flere ekko fra forskjellige avstander, da sliter de som regel med å gi måling. Har brukt LP10TL og gode gamle LP7 (NM129) en god del. LP10 er øyesikker og har større divergens enn LP7. Generelt er det lettere å få sikre målinger med LP7 enn nyere LP10 innen rekkevidden for LP7. Ulempen er klasse 3B, og ikke enkel tilgjengelig sivilt. Lp10 gir deg en hel haug med avstander og en må velge hvilken en vil bruke, og er neppe mulig å få tak i sivilt. Poenget, jeg tror lite divergens er bedre enn stor, da en vil få ett sterkere ekko tilbake.

 

Nå er det vel en del som har fått div erfaringer med både Terrapi, Leica HD-B osv siden tråden stoppet. Prøvde en Bushnell Fusion her en dag. Helt grei sak som fint klarte 1300m på frihånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...