Jump to content

blaser d99, duo og trio


Bluto

Recommended Posts

Jeg bestilte et løpssett i 2x9,3x74R/7x57R fra Rygge Våpen som jeg nå har hatt i hus 14 dager. Leveringstid 6 måneder. Stokken sendes til Blaser for tilpassing, så en er uten drilling den perioden. Februar kan være en bra måned for bestilling. Løpssettet er skutt inn med Blasers egen CDP ammo fra fabrikk. Jeg får samlinger med Oryx som ligger tilnærmet cc løpsavstand på 100 m, dvs bra nok.

Det eneste jeg kan klage på er at Norma ikke har jaktmatch i 9,3x74R. Og pris: 50 laken på denne konfigurasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Den har tyngde 4,6 kg uten kikkert til å dempe rekylen nok til at det er behagelig å skyte serier selv med original hard bakkappe. Med kikkert og montasje er den nærmere 5,5 kg.

Hittil svarer den til forventningene som et våpen til beveglig jakt. Har også en R8 Proff 9,3x62 som sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Det er det skaubjønn

har nokk også rett skaubjønn... er duo jeg hadde i hodet med 9.3x74R men fikk det til å bli trio på tastaturet :oops: tenker på dobbeltrifle-drilling ja. Men hadde sikkert vært mer fornuftig og rimeligere med innstiksløp i 7x57R. + børsa blir ikke borte i uendelig tid

Link to comment
Share on other sites

Ach sooo! Ser de selger en del med forskjellige riflekalibre i Tyskland, jeg forstår bare ikke formålet... Drilling med 9.3x74R og 7x57R... hva kan 7x57 gjøre som 9.3 ikke kan gjøre?? Jeg har skutt rådyr med 9.3x74R, de datt fint ned med et pent hull gjennom.

 

D99 har jägerlås, og tåler instikkpipe med høyt trykk. Dersom du f.eks velger en hagledrilling i 20/76 og 7x57R, og har innstikkpipe i 7x57R, så har du hagle- og rifledrilling i samme børsa. Men bevares, fett med 9.3 da!

Link to comment
Share on other sites

Tenker på samme ammo i begge rifleløpene vist jeg handler, 9,3 var i tankene siden jeg skulle handle ekstra løps-sett. Så det mest økonomiske blir nokk instikk i 7x57R, blir jo penger tilovers til ammo og reise i samme budsjettet nesten. 7x57R er vell god nokk den men jeg har nokk blitt påvirket av "siste" mote med at norsk vilt er mye værre å få i bakken en i resten av verden... har sett og ikke lest på egun siden jeg ikke kan mer et ett par gloser tysk og de egner seg ikke når jeg snakker med en tysker med våpen. Har prøvd google oversetter men det blir også bare krøll. Men må sikkert bare gi oppdraget til børsemakeren.

Er vell egentlig greit å ha 2 stk 7x57R. Lite rekyl og kjapt 2 skudd vist det trengs. Kan jeg ta ut instikks pipa og sette den inn uten å justere den på nytt? Blir jo selvfølgelig å kontrollskyte før jakt.

Noen norske forhandlere som selger ekstra piper?

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noe med det, men har du sett på 8mm? Må være ideelt vil jeg tro. Det er jo litt kronglete på egun, men de fleste svarer når man spør om noe på Engelsk. Han her sender ut i verden, sikkert til Norge også http://egun.de/market/item.php?id=4560553 Denne er i 8x57IRS, som er et genialt kaliber! Følger med en innstikkpipe i 222. Du trenger altså en til i 8x57R for å være i mål... Bare en flyvetanke

Link to comment
Share on other sites

Takker skaubjønn, ser ut som du har fått litt fornuft inn i hodet mitt. Fant denne siden http://www.einstecklauf.de/ og de hadde innstikks pipe til 1155€ og de blir like som duo løpet av utsene også. Så får jeg finne ut hvordan jeg skal få tak i dette da. Men må lese litt om hvordan de løser det med å blir få ut den skutte hylsa. Selve justeringa, er det "bare" å justere må de små sett-skruene for å bøye på innstiks løpet slik at det går tilnærmet likt?

Blaser_Duo_6139.jpg

Blir mye masing fra meg nå ser jeg :oops:

Tenker 7x57R/7x57R og 20/76 nå og ikke tre rifle løp som på bildet

Link to comment
Share on other sites

De små setteskruene skal være innskyting ja. Jeg har aldri brukt innstikkløp, men jeg tror nok en børsis må ha ditt våpen og tilpasse den nye pipa til det. Man skal kunne plukke den ut og sette den inn igjen uten innskyting, men om det funker har jeg altså aldri testet.

 

Lykke til!

(Og var det meg så hadde jeg altså valgt 8x57IRS... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

KS er av dyreste laget . Mer komfortabel er innstikkspipe fra Kargl .

Det må foretas en liten utfresning i baskylen og du kan tat den ut og inn uten treffpunktforandring . Justering gjøres via justeringsskruene i løpsenden .

Pris er i Tyskland for tiden 698€ som tilsvarer ca. 5600NOK pluss frakt og momsforskjellen .

 

http://www.waffenkargl.de/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...