Jump to content

Vater på rifle


Evil84

Recommended Posts

Kan noen her forklare en stakkars kar hvorfor treffpunktet vil endre

seg om man tilter rifla og den ikke er i vater når skuddet går?

Dette er for meg helt umulig og forstå.

 

Treffpunktet for vannet fra en hageslange vil ikke endre seg hvist man vrir litt på slangen.

Treffpunktet for plastkula vil ikke endre seg om man vrir noen grader på spytterøret.

Treffpunktet for pilen skutt med bue endrer seg ikke om buen heller noen grader mot høyre/venstre,

selv om mange påstår det.

 

Regner med det er noen erfarene skyttere/rakettforskere her som kan forklare.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er noen erfarene skyttere/rakettforskere her som kan forklare

 

Hvorfor skulle noen bruke av sin tid på å hjelpe en så arrogant faen? Du har jo allerede bestemt deg, Så hvorfor lurer du - du trenger ikke vater, bare fortsett å kant rifla alle veier - det betyr jo ingenting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

:shock: her har jeg enten ordlakt meg veldig feil, eller så har du en dårlig dag.

Ingenting av det jeg har skrevet var ment provoserende eller "sånn er det!"

De eksemplene jeg har brukt var ikke ment for og bortforklare et treffavik fra en tiltet rifle,

Men for og forklare hva jeg tenker og hvorfor jeg ikke skjønner.

Link to comment
Share on other sites

her har jeg enten ordlakt meg veldig feil, eller så har du en dårlig dag.

Eller begge deler, skal vi si det sånn :wink:

 

Du tenker "vri rundt løpsaksen", prøv å tenk "vri rundt en vannrett akse", aka siktelinjen - så gjør du det med en vannpistol, eller en bue eller noe

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde du siktet igjennom løpet, så hadde det ikke forandret seg. For kula gir fa.. i hvordan du holder børsa, kan holde den opp ned for den del. MEN, når du vrir/kanter børsa, så flytter du siktepunktet ditt i forhold til kulebana. Det fordi siktet ditt ikke er midt i løpet, men sitter med en viss avstand ifra senter i løpet. Men siden du flytter børsa tilbake til korrekt siktebilde, så har du istedet flyttet enden på løpet litt. Og det er ikke store delen av en grad du skal flytte den før du flytter treffpunktet.

 

Legg deg ned og skyt tre skudd med børsa i lodd. Så vrir/kanter du børsa en del til høyre, tre nye skudd. Pass på å vri like mye for hvert skudd. Så litt vrir du ennå litt til, og tre nye skudd. Så gjør du det samme til venstre. Nå vil du se hvordan det flytter seg, og hvorfor det er viktig at du holder børsa LIKT hver gang du skyter. Om den står i lodd eller ikke spiller ingen rolle, sålenge du holder den likt hver gang. Skyter du på mange forskjellige avstander, så er det en fordel å holde børsa i lodd.

Link to comment
Share on other sites

Siktet ditt peker dit du vil treffe. Løpet peker så mye høyere at kulefallet gjør at kulen treffer der du vil.

Snur du våpenet opp ned vil fremdeles siktet peke dit du vil treffe, men løpet peker slik at kulen vil treffe 2x kulefallet for lavt.

Det samme gjelder for skyting med bue også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...