Jump to content

Avstøpnig av riflestokk?


telang

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenker på å bygge komposittstokk til erstatning for plaststokken på to av riflene mine, og så en fin tråd om dette der det ble støpt en senterdel i epoxy direkte på låskassa med den fordelen at det samtidig ble beddet.

Men jeg syns det er mye rart på siden av låskassa på den ene av riflene mine pluss at begge to har magasinet innelukket i stokken, og tenker at jeg kanskje heller vil lage en avstøpning av stokkens innside i gips slik at detaljene blir fine av seg selv og deretter støpe med epoxy rundt denne pluggen. Så får jeg heller ta beddingen etterpå.

Noen som har prøvd dette? Og kanskje noen som vet hva jeg bør smøre innvendig i stokken med før jeg tømmer i gips? Jeg har HD-vaselin på sprayboks, men vet ikke hvor velegnet dette er som slippmiddel for gipsen...

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen har gitt noen tips om dette har jeg like godt bestemt meg for å prøve. Gipsen står til herding nå. De innvendige sidene i stokken buer litt ut, så der fylte jeg inn litt modelleire før jeg tømte i gipsen. Så får jeg heller enten sparkle opp sidene litt før støping med epoxy eller frese ut litt innvendig i epoxydelen etter at den er herdet.

Blir spennende å se om jeg får gipsen hel ut av plaststokken...

Link to comment
Share on other sites

Gips funket ikke noe særlig, ikke på første forsøk ihvertfall... Det ble bare knas da den skulle ut av stokken, virket nesten som om den binder litt til modellleiren. Kanskje latex ville funke bedre, siden den ikke vil brekke i tusen biter når den skal ut? spørsmålet er bare om den vil være formfast nok til å støpe epoxyen rundt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Bare et skudd (ahaha) i mørket, kanskje du kunne bruke sånn armert avrettingsmasse for gulv, den er jo vesentlig sterkere enn gips. Er vel også såpass tyngde i at du kunne lagt plastfolie oppi stokken og likevel fått med alle detaljer...? Max tykkelse er vel 50mm eller noe sånt, men det holder vel?

Link to comment
Share on other sites

Bruk glassfiber og epoxy, du. Så blir det ordentlig. Det største problemet med de massene som er nevnt over her, er at det krymper noe hinsidig og du vil aldri få en bra plugg (form). Når jeg har laget plugger, har jeg lagt på modelleire fra senter av stokken og litt ned. Da får du en naturlig senterlinje, og det blir enkelt å lage den andre delen. Bruker myk voks som slippmiddel.

Ligger forresten en tråd her et sted som tar for seg slik;-)

Link to comment
Share on other sites

Trolldeig blir for hardt. Siden stokken er kurvet i siden måtte det vært noe som er fleksibelt nok til at det kan trekkes ut etter at det har herdet, men likevel fast nok til at jeg kan bygge runt pluggen med epoxymasse etterpå. -Og det må ikke krympe noe særlig. Poenget er jo å finne en måte å få detaljene innvendig i stokken fine uten så avsindig mye pussing og styr, utvendig er det mye lettere å pusse og raspe.

Fant http://www.artmolds.com/environmolds-mold-quick.html De ser ut til å ha litt av hvert for støping av former og plugger

Link to comment
Share on other sites

Bruk glassfiber og epoxy, du. Så blir det ordentlig. Det største problemet med de massene som er nevnt over her, er at det krymper noe hinsidig og du vil aldri få en bra plugg (form). Når jeg har laget plugger, har jeg lagt på modelleire fra senter av stokken og litt ned. Da får du en naturlig senterlinje, og det blir enkelt å lage den andre delen. Bruker myk voks som slippmiddel.

Ligger forresten en tråd her et sted som tar for seg slik;-)

Glassfiber og epoxy blir det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...