Jump to content

Z6i 2,5-15 x 44 P BT L


Jotto

Recommended Posts

Jepp, havesyken melder seg stadig vekk, og denne har jeg ikke klart å fått fjernet fra minnet. Tenkt til allsidig jakt, utenom i svært dårlig lys. Noen med praktisk erfaring ? Evt andre gode kandidater med noenlunde samme specs.......

 

Drivjaktsikte har jeg, og til glugg finnes det en 8 x 56. Og ja, disse løser egentlig alle mine oppgaver, men.......... :roll:

Evt noen som har og ønsker å selge....

Link to comment
Share on other sites

Heisann,bruker sjøl ein Swarovski Z6i 3-18*50 hdbt til det bruket du beskriver her:)Er strålende fornøyd med kikkerten til det meste av jakt.Til gluggjakt/bøjakt er 72 Zeissen eg som oftest drar med med,K624i når det blir 100m+ :winke1: .Men tilbake til den Z6i so har eg hatt den i 3 år,har vel skutt rundt 60 hjort her på berget med den i varierende lys og vær,noen få rådyr,villsvin å rådyr i Polen å hatt den med meg på tre Afrikaturer der eg har skutt mellom 20-25 dyr pr tur.Kikkerten for meg har ingen begrensninger for vanleg jakt,skorter litt når det blir skumring,å når eg får kraftigt motsol blir retikkelet rustbrunt uten at det har noen særlig betydning.Som regel skyter eg med opplyst retikkel om det er høylys dag eller skumring.Mi meining er om du har lyst på ein kikkert med dei spesifikasjonene å har litt dollar å bruke,er det vel eit av dei bedre valga du kan gjere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei :-) har dessverre ikke erfaring med akkurat denne kikkerten men med storebroren Z6i 2.5-15x56 gen 2 BT med skinne og lille broren Z6i 1-6x 24 gen2 med skinne.... Som jakt sikter fungerer de strålende og BT tårnet brukes flittig... Og de fungerer utmerket til jakt.... Alt i alt så er det bare.......løpe å kjøp :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har dere brukere gjort noen erfaringer om denne i skumrings timen / opplyst revåte / måneskinn??

 

Opptimalt vet jeg at det ikke er, men om man kan justere til f.eks 6x å ta en rev i måneskinnet så hadde denne vært 100% perfekt til mitt bruk / våpen... Da får jeg god øyeavstand (hater å strekke hals :lol: ) og kinnkontakt. Har en fin trestokk jeg ikke vil ødelegge i en lang låskasse... Og denne modelen er 2-3cm lengre fra framre kikkert ring ifølge spec. manualen til Swarovski, mot lignende modeller i z6 og z8 serien.

 

Ønsker ikke synsing, men egenerfaring fra jakt i dårlig lys :)

Link to comment
Share on other sites

En helt rå kikkert..(til sitt bruk)...men den er tyngre enn Z6i 2-12x50 og har dårligere "mørke egenskaper" så jeg byttet ut 2.5-15x44 med 2-12x50.. når det gjelder egenskapene til kikkerten i dårlig lys, så er den bedre enn mye av de 56 kikkertsiktene i mellomklassen men noe mørke kikkert er det ikke..

Link to comment
Share on other sites

Nei..hadde den i ca 1.5 år..og den falt litt i mellom de andre Z6i siktene mine..har nå byttet ut alle Z6i siktene mine med Z8i utenom på K95 kipplauf der står fremdeles Z6i 2-12x50 og det er ene og alene vekten så gjør det..2-16x50 Z8i er tyngre og derfor uaktuell..på den riflen, selv om jeg har den på et annet løp..

 

normal_IMG_1357.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har storebroren 2,5-15x56 med BT og er svært fornøyd med den! Absolutt deilig med 15x zoom hvis du skal jakte endel småvilt/lengre hold med den, men hvis ikke så trengs det strengt tatt ikke. Skal det gå mere i storvilt/drivjakt så er 2,5 i meste laget føler jeg. Da ville jeg heller gått for 2-12x50. Jeg har et 1,5-6x42 som drivjaktsikte så føler de utfyller hverandre godt.

Testet mot fatterns z8i 2-16x50 i mørke, på samme zoom(6 ca). Og kunne ærlig talt ikke si at mitt 56 var noe bedre jeg. Men det drar nok i fra på høyere zoom pga utgangspupillen?

Link to comment
Share on other sites

Har ett Swaro Z6i 2,5-15x44 BT SR. Brukte det på en Steyr Scout .223 opprinnelig, men nå står det på en splitter ny K95 i 6XC. Øyeplasseringa kan være litt kilen på maks forstørrelse, men er meget fornøyd med siktet. Som småvilt sikte er det vel mer eller mindre perfekt sett opp i mot vekt og optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nevnt kikkert, og brukte dem på åte...

Reven så jeg greit. I månelys. Da var reven og åtet i skyggen.

På samme område er det ei myr. På denne myra blir det månelys.

Jeg var 150m unna. Og så noen rare skygger på myra. Men dem var veldig uforståelig.

Men etter litt spekulering, så fant jeg ut at det var hare. Og det var kun skyggen jeg så av harene.

 

Kikkerten er bra nok til åtejakt.

Jeg har motsatt mening om kikkert montering enn trådstarter.

Vil ha kikkerten maximalt fremobver. Og det digre okularet kom i konflikt med låsekassa og lav sako ringmount.

Dette var på ei sako 491 kasse i 221. Den lange øyeavstanden gjorde at kikkerten ikke lot seg montere perfekt for meg.

Brukte BRX retikkelet med stort hell. Men igjen. Lysprikken er kun i senter. Så BRX retikkelet(juletre) er ikke lurt å bruke under mørke forhold.

Link to comment
Share on other sites

Har ett Swaro Z6i 2,5-15x44 BT SR. Brukte det på en Steyr Scout .223 opprinnelig, men nå står det på en splitter ny K95 i 6XC. Øyeplasseringa kan være litt kilen på maks forstørrelse, men er meget fornøyd med siktet. Som småvilt sikte er det vel mer eller mindre perfekt sett opp i mot vekt og optikk.

 

Takker for svar

 

Jeg velger dette siktet pga øye plassering på våpenet mitt. Tror dette siktet vil gjøre at jeg får bedre kinnkontakt (44mm objektiv kontra 50/56)og at de fysiske målene gjør at siktet kommer 2-3cm lengre bak enn andre modeller jeg kikker på. Skal stå på en lang låsekasse. Hvordan føles øye plasseringen på "drivjakt" forstørrelse da?

 

Har du prøvd siktet i mørket?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan føles øye plasseringen på "drivjakt" forstørrelse da?

Har du prøvd siktet i mørket?

 

Nei har ikke testet siktet i mørke i praktisk jakt. Ja - jeg har siktet med det og konstanterer at mitt V8 med 56mm objektivt er mere lyssterkt :)

 

Kjøpte siktet for fuglejakt/lettvekt og har kun jaktet fugl med det til nå. Perfekt for det formålet. Det er som Swarovski beskriver det "the ideal companion when hunting on rough terrain....longer distances".

 

Det er bedre sikter for skumring definitivt. Det er vel ei heller noe drivjakt sikte.

 

Om jeg skulle valgt ett "allround sikte" så trur jeg jaggu jeg hadde sett nærmere på Zeiss Victory HT 2.5-10x50 (exit pupil diameter 15-5 mm vs 9.5-2.9 på nevnte Z6i). Vurderer dette på ei fremtidig pipe på min R8 selv om jeg finner Swarovskiene meget lekre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...