Jump to content

Blodige fingre


Jimyoen

Recommended Posts

Hei. Har en relativt ny huglu o/u hagle i 12/76 som jeg har brukt nå i en sesong.

Men som tittelen sier så slår avtrekkerbøylen? Veldig i langefingeren når jeg skyter, som gjerne gir et blodig resultat etter en jakthelg. Er det jeg som holder hagla feil, eller er det forskjell på størrelse på disse avtrekkerbøylene? Er to avtrekkere på den, så ser ikke for meg at jeg kan bytte avtrekk? Burde jeg vurdere å bytte hagle?

Link to comment
Share on other sites

Kolben er tilpasset meg da jeg kjøpte hagla, og jeg har kun pekefinger på avtrekker når jeg skyter. Må påpeke at dette ikke har skjedd når jeg har lånt andre hagler. Så derfor tenkte heg at det kunne være at bøylen er større på min da den har to avtrekkere. Får vel bare finne frem sportstapen :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lagt merke til om det skjer ved kun et løp eller når jeg skytered begge løp. Det skal jeg ha i bakhodet neste gang jeg skyter.

Ja begynner å bli et mindre pent arr på venstre langfinger nå.

Kan jo muligens være mine korte pølsefingre som er problemet xD

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg mere enn et kakk i fingeren, men det er lenge siden. Var helt i starten på jakt karrieren. Regner med det var dårlig rekylopptak kombinert med at jeg nesten kun gikk med 12/76 52 grams magnumladninger... Bruker samme star baikal o/u halge 17 år etter, men uten tunge magnum patroner, og en god del mere vant med kjapp og god kobleplassering med hagla. Det skjer ikke lengre at jeg slår fingeren, og godt er det, for husker det gjorde jævlig vondt når man først fikk seg et kakk. Værste tilfellet husker jeg var når jeg brukte forsvarets vindvott, og mirakuløst klarte å fomle av to magnumer samtidig etter rypa :) Au.. Mulig at glatte votter/hansker/for slappt grep, kombinert med dårlig plassering i skulder kan la hagla skli i hendene. Og sender bøyla rett i langfinger før skuldra får tatt imot rekylen. Det er min teori.

Link to comment
Share on other sites

Hm, ja kan jo muligens være dårlig skyteteknikk fra min side også, skal inne skryte på meg at jeg er den som skyter mest gjennom året. Og jeg går oftest med sekk når jeg jakter, så at kolben av og til havner på skulderen eller til og med helt ned på biceps i noen uventede situasjoner har vel hendt, men ikke konsekvent. På banen tror jeg at jeg har brukbar teknikk, men kan prøve å ha mer fokus på kolbens plassering neste gang jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har samme problem. Han har ei star hagle me to avtrekkeren. Avstanden fra avtrekkerbøyle og frem til fremste avtrekker er problemet.

 

Han legger to runder me stortstape rundt langfingerens innerste ledd.

 

Andreas

 

Har opplevd samme problem på noen S/S hagler. Jeg har korte fingrer så er nok av den grunn.

Løsning=jeg bruker andre hagler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem med kombi med 2 avtrekkere når jeg bruker "magnum" ladninger. Fant ut at jeg ikke holdt ordentlig. Etter å ha avsikra gikk tommel litt løst ut på høyre side av sikringa, istedenfor å ta grep. pass på at du holder riktig i skudd øyeblikket :?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt magnum ladninger, kun stål nr 3, 32gr til gås, og nr 5til rypa.

Men skal prøve å ha fokus på kolbe og fastere grep neste gang jeg skyter. Hvis det ikke hjelper, så får jeg vel tape en bit av liggeunderlaget mitt på bøylen:p burde redde fingra på lengre jaktturer:p

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Får samme problemet med sideliggeren ser jeg..

Resultatet av to runder på banen i går. Baksiden av avtrekkerbøylen slår inn i pekefinger.

f03zi0.jpg

Er ikke konkurranseskytter, så dette er kun som jegertrening. Tar derfor ikke av sikring før hagla er på vei opp, og rekker kansje ikke få godt nok tak med tommel før skuddet går. Hvertfall min teori.

Tror å endre litt på teknikken kan løse dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hagleskyting er som puling, gjør det vondt så gjør du det feil... og det kommer ingenting godt ut av å være for kjapp. Ta det med ro og pass på at alt er som du vil det skal være før du drar i avtrekkeren. Er ingen krise om du ikke får løsnet skudd og en leirdue eller ti havner i gresset uten at du skyter eller om svermen ble litt tynn grunnet avstand. Å skyte raskere kan du heller trene inn når teknikken sitter.

Link to comment
Share on other sites

TS. Dette er et ganske vanlig problem på enkelte hagler og med middels lange, eller korte fingere. Tenker da på hagler med to avtrekkere og en avtrekkerbøyle, som avsluttes for langt bak bakrere avtrekker, alla Sauer mod 8. På min mod. 8, så ble avtrekkerbøylen byttet og problemet ble løst.

 

De fleste hagler merker jeg ikke problemet, så det er kun de som har nevnte type avtrekkerbøyle. Bytt, eller modifiser bøylen, eller kjøp ei annen hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...