Jump to content

Jakt med Sporting hagler.


gordon setter

Recommended Posts

Jeg jakter med min sporting hagle, har gjort det de siste årene. Dem er jo en del tyngre og jeg mener dem er bedre å skyte med. Liker ikke lettvektere, da jeg syns dem "vingler" mye.

Et stort pluss med å bruke samme verktøy på jakt og bane, er at du kjenner jo hagla veldig godt. Så kommer til å fortsette å jakte med sånn type hagle fremover.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Nå er det store forskjeller på Sportinghagler da..Noen er for klumpete og altfor langt løp til at jeg hadde klart å bært den en hel dag..Min som er en eldre Beretta 686 Sporting er på grensen.71cm piper,litt fyldigere kolbe og pistolgrep(ikke mye)og bred skinne,så ikke enorm forskjell på min og en jaktmodell,men god å skyte på bane med!Denne har jeg jaktet mye med i rundt 18 år,utmerket våpen,men merker det blir tungt på slutten av dagen og ville ikke hatt lengre løp iallefall,men nå er jeg relativt utslitt og da..

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer helt snus å bruke sportingbørsa på jakt! Jakter selv med min sportinghagle, en Beretta SV10 prevail med 71cm pipe. Den kjøpte jeg også i utgangspunktet som jakthagle sist høst. Jeg liker hagler med litt tyngde i, da jeg synes de er MYE bedre å skyte med enn ultralight modeller etc.. Bred sikteskinne, god sving å knallbra balanse på SV10 prevail børsa å den veier jo bare nette 3450gr... :wink: Jeg skyter også en del lerduesti med min SV10 prevail, og jeg har like god uttelling med den som med min 682 der egentlig. Brukte for øvrig 682'n på jakt i to sesonger også, men følte at det ble litt "råflott" på fjellrypejakt i steinrøysa.. Det fungerte også veldig bra, men den føltes "stor nok" ut med sine 3650gr og med 76cm langt løp for meg. Uansett, det viktigste er jo at hagla passer, og at man har en god følelse med den når man skyter!

Link to comment
Share on other sites

Skyter bra med min Benelli som veier bare 3 kg. Men ligger på banen på 21-23 duer stort sett, kan få en og annen serie med 24 og 25 treff, men vil tro at jeg kan skyte hakket bedre på banen med en sporting hagle.

Men har samtidig lyst å bruke den på jakt, på lengre turer etter fjellrypa vil nok benellien bli med, ja kanskje på de fleste turene, men uansett da :D

Har vel bestemt meg for 71 cm løp nettopp pga at jeg vil bruke den på jakt av og til. Men har fått fortalt at vekten er den samme på 71 og 76 cm, har vist noe med balanseringen av våpnet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt banehaglene mine på èn og annen jaktturen - bare for å ha gjort det liksom :) - men 3,6 kg blir tungt.

 

Drillingen som er mye kortere - men like tung - føles mye lettere.

Men tung nok.

 

Som nevnt i en annen tråd - venter jeg på en lettvekter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...