Jump to content

Smith and wesson model 1 trygt?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg vurderer å kjøpe en gammel lisensfri Smith and wesson model 1 22.short.

Er det trygt å skyte CCI sine 22.s med denne? Siden pistolen er laget for svart krutt, så har vell de gamle patronene lavere trykk(har jeg hørt)

Noen som har noe mer erfaring om denne pistolen? Noen andre lisensfrire 22 pistoler dere vet om og anbefaler?

Er taknemmelig for alt hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

Antar du tenker på slik CCI ammunisjon?

http://www.cci-ammunition.com/products/detail.aspx?use=3&loadNo=0026

Dersom du klarer å finne ett sted de selges, så er de ikke så langt unna orginal svartkrutt m.t.p trykk og hastighet. Så mulig de kan skytes dersom revolveren er i god stand (da helst bekreftet av en børsemaker først).

 

Men å forsøke avfyre vanlig .22LR patroner på noe vis er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Noe større?

 

Kommentaren var nok mer på at røyksvakt krutt gir høyere trykk en svartkrutt. Derfor direkte farlig i de fleste svartkruttvåpen. CCI CB som linket til er trolig laget med vilje nært svartkrutt m.t.p trykk, men det vil ikke bety at den nødvendigvis tåler det.

 

Til svartkrutt skyting, ville jeg styrt unna små randtenningspatroner. I stedet ladet selv med pyrodex/svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Antar du tenker på slik CCI ammunisjon?

http://www.cci-ammunition.com/products/detail.aspx?use=3&loadNo=0026

Dersom du klarer å finne ett sted de selges, så er de ikke så langt unna orginal svartkrutt m.t.p trykk og hastighet. Så mulig de kan skytes dersom revolveren er i god stand (da helst bekreftet av en børsemaker først).

 

Men å forsøke avfyre vanlig .22LR patroner på noe vis er ikke å anbefale.

 

Hei! :)

Kjenner en som jobber i en våpen butikk, så tror han kan bestille. Får ta pistolen inn til en børsemaker før jeg prøver den da.

Takker for hjelpen :D

Link to comment
Share on other sites

Noe større?

 

Kommentaren var nok mer på at røyksvakt krutt gir høyere trykk en svartkrutt. Derfor direkte farlig i de fleste svartkruttvåpen. CCI CB som linket til er trolig laget med vilje nært svartkrutt m.t.p trykk, men det vil ikke bety at den nødvendigvis tåler det.

 

Til svartkrutt skyting, ville jeg styrt unna små randtenningspatroner. I stedet ladet selv med pyrodex/svartkrutt.

 

Oja, beklager misforståelsen :forvirra:

Sånn hjemmelading, er ikke det veldig dyrt med tanke på at jeg ikke skal skyte så altfor mye med den?

Link to comment
Share on other sites

Blir vel å nappe ut kulene, erstatte kruttet for så å sette de på plass igjen, hylsene får du jo ikke brukt om igjen, blir totalt sett ganske sære saker.

Går kanskje an å få tak i noe ala eikenøtt som vel kun drives av kraften fra tennhetta. Eller bare melde seg inn i pistolklubb og skyte med noe som er kurant.

Hva må du gi for noe slikt egentlig?? regner med den er i tipp topp stand iogmed at du tenker å bruke den til skyting.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere, det er skummelt pga trykket, alderen osv.

Du har heller ikke lov til å kjøpe eller oppbevare ammunisjon.

Og blir du tatt med denne, garanterer jeg deg at du får masse trøbbel. Det hjelper ikke å si at den er laget for svartkrutt om du har lomma full av patroner med røyksvakt krutt, og regelen om 1890 gjelder kun svartkruttvåpen.

 

Meld deg inn i en pistolklubb, eller skyt med luftpistol, det kommer ingenting godt ut av dine nåværende planer.

Link to comment
Share on other sites

regelen om 1890 gjelder kun svartkruttvåpen

Riktig, men på den andre siden er det ikke noen definisjon på hva svartkruttvåpen faktisk er. En rimelig tolkning må kunne sies å være våpen designet og konstruert kun for svartkrutt, og siden S&W Mod 1 ble introdusert i 1857 burde den åpenbart falle inn under den definisjonen. Å si at våpenet slutter å være et svartkruttvåpen i det man lader med røyksvakt blir litt drøyt, regelen gjelder våpenets natur og ammunisjonen endrer ikke på det.

 

Du har rett i at man må søke om tillatelse til å erverve ammo med mindre man har våpenkort på 22 fra før, og jeg er enig i at man bør være svært forsiktig med å bruke moderne ammo, uansett ladning, i gamle våpen.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere, det er skummelt pga trykket, alderen osv.

Du har heller ikke lov til å kjøpe eller oppbevare ammunisjon.

Og blir du tatt med denne, garanterer jeg deg at du får masse trøbbel. Det hjelper ikke å si at den er laget for svartkrutt om du har lomma full av patroner med røyksvakt krutt, og regelen om 1890 gjelder kun svartkruttvåpen.

 

Meld deg inn i en pistolklubb, eller skyt med luftpistol, det kommer ingenting godt ut av dine nåværende planer.

 

Hmm, du sa vell noe der :| Men jeg har tatt jegerprøven og er aktiv jeger, så jeg har vell lov til å kjøpe og oppbevare ammunisjon til den. Men som du sa, blir jeg tatt med den i lommen så får jeg nokk litt problemer.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen for at jeg kjøper et lisensfri våpen er at jeg er 16 år og ikke har mulighet til å skyte noe andre håndvåpen. :|

 

Jeg vil heller annbefale deg å kjøpe en luftpitol til samme prisen, du får garantert mer treningsutbytte av det... Samt at det er 100% lovlig.. (Med foresattes tillatelse)

Men eier-gleden er kanskje ikke helt den samme ?

Link to comment
Share on other sites

Er du 16 år med jegerprøve, er det nok en dårlig idè uansett hvordan man vrir på det.

 

Revolveren er ett feil utgangspunkt for morroskyting. Eneste någenlunde trygge form for hjemmelading vil trolig være å skyte uten krutt og med lett kule. Man har da noe alà en luftpistol, bare litt dårligere skytemessig.

 

Men støste bøygen er som nevnt over det legale i dette. Selv med jegerprøve, kan du ikke kjøpe CCI CB (eller lignende) dersom du mot formodning skulle få tak i det.

 

Prøver du å avfyre .22LR i den, er du heldig om du slipper unna med syn på ett øye. morro er ikke skyting, at det er verd å ta sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Medlemskontigenten varierer fra klubb til klubb, hos oss i Halden pistolklubb tror jeg det koster 550,- kroner i året, på trening koster det 15,- kroner i avgift (til blinker og lappesaker) og 35,- kroner pr pakke med 22lr, våpen lånes ut gratis

Link to comment
Share on other sites

Det finner du ut etter hvert, uansett høres det ut som du bør få litt erfaring med .22 før du går videre. Fort gjort å bli oppfattet som useriøs (og behandlet deretter) hvis du som nytt medlem i en klubb straks begynner å mase om grovkaliber. Ikke for det, grovt er moro- men å gå for raskt over på grovt før avtrekks- og sikteteknikk er innøvd kan medføre feillæring som går ut over dine fremtidige prestajoner på skytebanen.

 

Forresten er det flere grunner til å skrinlegge tanken på å skyte med en antikk .22 short, hvis målet var å ha flatere kulebane enn luftpistolen.

 

En slik gammel S&W er beregnet på å bæres mye og skytes lite, dette er ikke bruksvåpen som egner seg til å drive jevnlig trening med. De slites fort ut, stålet er ikke av all verdens kvalitet.

Dessuten er nok ikke kulebanen med ladning på originalt nivå stort bedre enn hva luftpistolen din presterer- og siktemidlene på slike antikviteter er heller ikke egnet for skyting på lengre hold.

 

Hvis du absolutt må ha en antikvitet å skyte med, så får en innimellom tak i enkeltløpede munnladningspistoler i skytbar stand men minimal samlerverdi for et par tusenlapper. Sånt er grisemoro å skyte med, det smeller og ryker fælt, og man kan selv tilpasse kruttmengden så det ikke sliter for mye på gammelt stål. Uansett bør du være medlem av en pistolklubb så du kan få litt veiledning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...