Jump to content

Blyfrie kuler til elgjakta?


ko-stens

Recommended Posts

Vel, ikke før jeg har glant og grublet på ladedata for kompisen, som har kjøpt Barnes TTSX til .30-06 og elgjakt, har jeg funnet ut at jeg har igjen 24 kuler av Rhino SS'en min. Det er kanskje i minste laget når en ikke engang har skutt opp til elgjakta.

 

Har lyst å prøve blyfri kule selv denne gangen. Men hvilken...?

 

Ser at Hornady har en som heter GMX og Nosler har E-tip, i tillegg til Barnes da. Kunne tenkt meg å prøve Barnes TTSX 150 grs til .308'en, men den er jo ganske dyr da. Er det egentlig noe særlig forskjell mellom disse variantene? Ser at E-tip er helt glatt, mens Barnes og Hornady har krymperiller (eller er det det egentlig er?).

 

Noen som har noen som helst erfaring med Hornady og Nosler sine alternativer? Vet at Barnes får mye skryt, men hva med de andre?

 

Finnes det andre merker å vurdere?

 

Har for øvrig lest litt om Barnes TTSX 130 grs, blant annet i test i siste Jakt, og den virker knakende god og akkurat passe, men den er vel ikke lovlig til noe større enn rådyr?

Link to comment
Share on other sites

men den er jo ganske dyr da.

Hvem er det egentlig som skyter nok elg til at ammunisjonspris er en faktor?

krymperiller (eller er det det egentlig er?).

Rillene er for at det ekstra kobberet (eller annen legering) skal ha et sted å gjøre av seg, istedenfor å legge igjen rester i løpet. Hvor effektivt det er skal jeg ikke uttale meg om, men det er hvertfall tanken.

Link to comment
Share on other sites

130 graineren er nok ikke lovlig på elg nei.

Utover de du nevnte er vel Norma Kalahari kun i ferdigammo? Så har du selvsagt Lapua naturalis, sikkert flere amerikanske som knapt lar seg oppdrive, et par Sør Afrikanske som Impala bullets og Peregrine bullets. Felles for de fleste er at de må bestilles fra utlandet....

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Barnes siden de første kulene ble importert til Norge. Så det jeg kan si er at det er stor forskjell på de første kulene som kom og dagens TSX-TTSX.

Rillene er som nevnt for å redusere trykk/mantling. Videre holder dagens kuler mye bedre på vingene enn tidligere utgaver. Presisjonen er i toppklasse med dagens kuler.

Så,hvilken kule du velger tror jeg ikke spiller stor rolle. Men, hvis jeg får velge hadde jeg brukt barnes TSX eller TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ikke før jeg har glant og grublet på ladedata for kompisen, som har kjøpt Barnes TTSX til .30-06 og elgjakt, har jeg funnet ut at jeg har igjen 24 kuler av Rhino SS'en min. Det er kanskje i minste laget når en ikke engang har skutt opp til elgjakta.

 

5 til prøva da har du jo til 19 elg igjen :):winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det som blir dyrt ofte,er å kjøpe hundre dyre kuler,så bytter man merke flere ganger,og har bestandig 30-50 kuler liggende..Slik har jeg kuttet ut,og heller begynt å finne fram de jeg har hatt liggende lenge!Har du Rihno,så ser jeg ikke poenget med å kjøpe no nytt.og blyfritt da gitt :shock: fysjmeg!Klarer meg selv utmerket med Accubond i flere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Rhinokulene er nok bra de, men har jo lest litt rundt om disse blyfrisakene, så det frister å prøve. Og de jeg tenker på er faktisk litt rimeligere enn Rhino (selv om det ikke, som nevnt, velter noe budsjett). Men ser den at det er greit å fortsette med noe man har. Nå har jeg 25 stk igjen til jakta (fant en kule til, i en "dummy" jeg laget en gang), før jeg har skutt opp. Regner med å klare det på første forsøk om jeg ikke nyser i skuddøyeblikket og må ta en runde til. Med noen skudd til for å være heeelt sikker, noen dager før jaktstart, blir det kanskje ikke særlig mer enn ti patroner igjen. Det er kanskje litt lite for hele høsten. Kanhende blir det også en tur på hjortejakt, og da har jeg hørt Rhinoen kan være litt hard. Burde ha noe som er litt mykere visst. Nå har jeg selvsagt ikke skutt noe annet en papp ("enorm" jaktlykke...), så jeg vet ikke. Er en av årsakene til at jeg vurderer bytte til noe annet, dette.

 

Men Rhinoen er mest sannsynlig kula det blir om jeg fortsetter med bly/loddet. Har ellers vurdert Berger VLD Hunting. Så her er intet avgjort! Og hjorten stuper nok med Rhinoen og... Dessuten gir den fenomenal presisjon i børsa mi. "Never change a winning bullet", kanskje!

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg har lest om Hornady GMX er at de faktisk skal mantle enda mindre enn Barnes. Barnes bruker mer eller mindre ren kobber, men GMX er laget i mantell metall/kobber legering(Gilding Metal eXpanding) som noen mener er bedre enn Barnes. Jeg var å testet noe hjemmeladinger i går med både gamle X-kula med natoladning og ny TSX 150grs med 44grs N150 og kan vel knapt se noe antydning til mantling i min S&L pipe. Uansett tror jeg GMX'en fungerer helt utmerket den også.

Link to comment
Share on other sites

Berger VLD Hunting

Fra Rhino via Barnes til Berger VLD, det er litt av et sprang..

 

Min erfaring med Berger VLD Hunting på rådyr og rev (155gr) er at den er nokså eksplosiv - den "eksploderer" forsåvidt langsomt, men den blir til ca. en millon fragmenter og lager en helvetes sårkanal. Dyr som er små ift. kula har bare ett valg og det er ned, men det har vært rådyr uten gjennomskyting... Likevel liker jeg den som rådyrkule, mest fordi den går likt med 155gr Scenar uansett hold, og bruker jeg 308 så er det denne som er jaktkule, uansett dyr forsåvidt, men:

 

På store solide dyr som elg, mener jeg du begrenser deg til noen få brukbare skuddvinkler med denne kula, pluss at den ikke er bonda, og ikke blyfri - kuler som sender mer bly rundt forbi tror jeg det er få av.

 

Jeg har Barnes 265gr TTSX BT klar til 338en, testskytinga viste ingen tegn til overdreven mantling, og presisjonen er fantastisk. 3 skudd innafor snuseska på 600m. Men jeg vet ikke om denne rifla blir med på jakt i år.

Søndag fikk jeg testa 7mm 168gr Barnes LRX på rådyr. Den var langt mer eksplosiv enn jeg hadde trodd, men sårkanalen og utgangshullet viser tydelig at denne kula "har tenkt" å gå mye lenger inn i et stort vilt enn Berger VLD iallefall. Mantling er ikke observert, og presisjonen er langt bedre enn jeg får banesaueren til å levere med Lapua Scenar 139gr. Anbefales.

 

Forøvrig er det ingen som sier at du må skyte opp med kula du bruker til jakt. Jeg hadde ikke engang tenkt på Barnes da jeg skjøt opp med 7millimeteren - papirreinen ble drept med 180grs VLD.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ops... Mener å ha hørt at VLD-kula var et greit alternativ, men da styrer vi uansett unna den... Takker for den meldingen!

 

Kjøper jeg inn kuler, blir det å bruke dem både til oppskyting og jakt. Synes det er greit å ha så få kulevarianter som mulig. Blir enkelt og greit da. Er ikke mer enn akkurat passe interessert i lading for tiden (ladet kuler hele to ganger i år...), så da er det greit med èn treningskule og èn jaktkule (typer altså, ikke antall!!! :wink: ) som jeg lader bare når jeg absolutt må.

 

Pr nå er det vel Gmx, TTSX og Rhino som leder an i kampen om å havne i ladepressa her, med Rhino som syltynn favoritt siden jeg allerede har den, og vet at den går styggbra i børsa. Kjekt også at den har samme treffpunkt som treningsammoen, Sierra Matchking 168 grs. De to andre er vel ikke ulike de heller, men en vet jo ikke. Kan ikke huske sist jeg skrudde på kikkertsiktet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...