Jump to content

Hvilket pistolkrutt?


Razorback

Recommended Posts

Skal begynne med lading nå(har presse Hornady Lock'n Load AP satt opp) og trenger i den forbindelse litt krutt. begynner med 9mm som jeg har dier til her, planen er å også lade 38, 357M, 44M og 45ACP når man får kjøpt in dier. Hva av krutt burde jeg da ha, da jeg antar noe krutt har bruksområde som spenner over noen av kalibrene. Og hvordan er det med brennhastighet kontra følt rekyl? Kunne ønske å få litt mildere (følt) rekyl enn fabrikkrulla ammo noen ganger har.

 

Trenger visst chrono også gitt...

Link to comment
Share on other sites

Hei Razorback,

 

Jeg er ikke veldig erfaren på hjemmelade fronten selv, men jeg har plukket opp mye interessant informasjon i diverse tråder her på forumet.

 

Å finne en "universell" krutt-type er vel så godt som umulig, du må nok påregne å handle inn spesifikke typer til det kaliberet og kulevekt du ønsker å prøve, les litt i trådene her så danner du deg et bilde av dette.

 

Det som du også ønsker å anskaffe deg veldig raskt er en "ladebibel". Ladeboka kommer vel akkurat i 7. utgave i disse dager og der vil du finne en del forslag til ladninger på de kalibrene du har oppgitt her samt forskjellige kuletyper. Det finnes også en del tråder her på forumet med forslag til ladninger og kuler i diverse kalibre. Selv sitter jeg å studerer andres erfaringer på .44 Mag fronten da jeg er på jakt etter å finne/prøve ladninger som er litt mer snille mot hånda.

 

Siden jeg antar du er relativt ny innen hjemmelading så nevner jeg et par veldig viktige faktorer om emnet. Husk å ikke overskride ladningene, vær nøye på vekter og kruttladningene som skal oppi patronene. Dobbel kruttdose eller ingen kruttdose oppi en patron er katastrofe i denne bransjen og det er lettere enn en tror hvis en er noe uoppmerksom eller bruker så små doser at det kan være vanskelig å se kruttmengden oppi hylsa. Forskjellige krutt-typer gir varierende grad av fylling i patronene så dette med korrekt mengde krutt oppi hylsa er viktig.

 

La ikke merke til om du hadde skrevet at du hadde kruttvekt, dersom du ikke har anskaffet dette enda så er det sammen med ladebok antakeligvis det første du har lyst til å kjøpe, også før kuler og krutt.

 

Håper dette var litt til hjelp - lykke til med ladingen, det er gøy!

Link to comment
Share on other sites

Du vil finne ladedate til Vihtavuori N340 for alle kalibrene du nevner.

N340 er kanskje det ikke det ideelle kruttet til lading av alle kalibrene du nevner.

Men dette er som å stikke hånda inn i et "vepsebol".

Noen sverger til enkelte krutt typer, og kan ikke i sin beste mening skjønne at andre kan benytte noe annet enn det de bruker.

 

"Seine" krutt-typer gir deg mer å gå på før du havner over på den "røde side".

Og i enkelt hylser er det lett å se at du har fått dobbel-ladning.

 

Deler noen av min erfaringer, du vurderer og velger selv;

 

9mm: Har prøvd N320-N330-N340.

Bruker nå N340 til 9mm. Fordi det fyller hylsa, og det renner over om du får dobbel ladning.

(Bruker N320 i spesial/sivilpistol)

 

38spl: Har prøvd N310-N320-N340.

Bruker nå N310 til feltladninger(105grn pb kule), og N340 til stål og PPC-ladinger(158grn RN kule)

 

357mag: Har prøvd N340-3N37-N110

Bruker nå N110(158 og 180grn RN/HP kule)

 

44mag: Har prøvd N340-3N37-N110

Bruker nå N110(240grn RN/HP kule)

 

45acp: Har prøvd N320-N330-N340

Bruker nå N340(200 og 230grn RN kule)

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig IceMan!

 

Det var noe sånt jeg var ute etter, en nogenlunde pekepinne så jeg ikke er nødt til å kjøpe hvert eneste kruttslag og "finne opp hjulet" på nytt av siden noen før meg har jo ladet noen ganger, lov å ta med seg litt visdom inn i ladernes rekker.

 

Noen som har noen synspunkter ang det med følt rekyl og brennhastighet?

Link to comment
Share on other sites

Er jo laget en liste her på kammeret, hvor flere sier seg villig til å hjelpe nybegynnere i gang.

Skal sikkert ikke mange kaffekopene til for å få en i nærheten av deg til å komme å gi et "kurs"

 

Denne er søkbar på bosted, blir den brukt tro?

Link to comment
Share on other sites

har ladet til 38, 357 og 45ACP, og har kruttsortene N310, N340 og N110 i hylla. Har også hatt 3N37 som ble brukt i både 38 og 357 iht Vihtavuoris ladetabeller.

 

Mine erfaringer stemmer godt overens med Icemans, 340 er et anvendelig krutt i flere kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Jeg personlig er glad i tunge kuler og raske krutt typer f.eks 9mm 147 grn kule med 3,3 grn N320, det samme er det i 45 acp 230 kule med 4,3 N310, kal 40 der liker jeg 200 grn kuler. når jeg tenker litt etter har jeg muligens litt fetish på tunge kuler. skyter jo også med 458 socom og med 500 grn kuler (rifle), har testet litt 310 krutt i 9mm men dette er extrem sport å regne.

Nei jeg er enig med de andre her, at gå for et krut som ved dobbeltladning rener over, 340 går til alt, har til og med skutt dette i kal 38 super, ikke det mest egnede kruttet men det gikk.

Når det gjelder rekyl så føles tunge kuler med raske krutt typer mindre en med lette kuler og mere tregt brennende krutt.

jeg har med mine 147, 9mm skudd ca den samme faktor som geco med 124 grn kuleog fiocchi 123 grn, og fabrikk skuddenene føles "mye" hardere. ( ca 135 i faktor) men noen føler at tunge kuler og raskt krutt føles "sluggish" at våpenet ikke veksler på en måte fort nok, men det er jo øye som ser.

Link to comment
Share on other sites

For moderate kalibere som 9 mm, kal. 38 og 45 acp, er et godt felles krutt N310 (R1). Det er lett å få pressise ladninger og noe av forklaringen er kanskje at kruttet er finkornet. Så ved bruk av kruttmål får du mer nøyaktigere kruttvekt, enn med grovere krutt. Slikt krutt er også annbefalt "på andre siden av dammen". Og det er eneste krutt, som jeg synes er lett å få samlinger (5 skudd, målt cc), innenfor 25 mm, med gode standard våpen i 38 og 9mm. I kal. 45 er det mer våpnet det står på, enn kruttet. Men jeg har ikke oppnådd bedre pressisjon, med andre krutt. Eneste bakdelen med dette raske kruttet, er at du kan få x-antall ladninger i hylsa.

 

Dere må ikke bare se på "ting" som brennhastighet, fylle hylsa, o.l. Slikt kan være en indikasjon. Men, det er kun ved seriøs testing av egen ammo og i eget våpen, som gir svaret - uannsett kruttype.

 

For mangnum ladninger, peker N 110 seg klart ut. Men for at det skal fungere bra, bør det i det minste være litt komprimert. Ellers kan en like godt bruke, et litt raskere krutt. For min del så holder jeg med til N 110, eller tilsvarende magnum krutt.

 

Følt rekyl? Tja... du får annen rekyl med et raskt krutt, enn med et saktebrennende. Men, hva så? Tviler på at det vil hemme deg, med våpen. Og jeg mener det er knapt merkbart, før du lager magnumladninger med veldig raske krutt (ikke anbefalt) og sammenligner med magnumkrutt. Så enten jeg har skutt svakeladde patroner for baneskyting, eller patroner for felt, praktisk, eller magnumfelt, eller metallsiluett, har dette ikke hatt noe innvirkning på min skyting. Mulig andre har andre erfaringer, men jeg har ikke hørt om dem.

 

Ønsker du mindre rekyl, enn det som er i fabrikkladd ammo, er det bare å lade med svakere ladninger. Og er du avhengig av faktor, kan du ved hjelp av en "kronograf", justere ladningene dine (til litt over grensen), for å få minst mulig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Følt rekyl? Tja... du får annen rekyl med et raskt krutt, enn med et saktebrennende. Men, hva så? Tviler på at det vil hemme deg, med våpen. Og jeg mener det er knapt merkbart, før du lager magnumladninger med veldig raske krutt (ikke anbefalt) og sammenligner med magnumkrutt. Så enten jeg har skutt svakeladde patroner for baneskyting, eller patroner for felt, praktisk, eller magnumfelt, eller metallsiluett, har dette ikke hatt noe innvirkning på min skyting. Mulig andre har andre erfaringer, men jeg har ikke hørt om dem.

 

Ønsker du mindre rekyl, enn det som er i fabrikkladd ammo, er det bare å lade med svakere ladninger. Og er du avhengig av faktor, kan du ved hjelp av en "kronograf", justere ladningene dine (til litt over grensen), for å få minst mulig rekyl.

 

Ok, har fått inntrykket fra folk her at lading med forskjellig krutt til nogenlunde sammen hastighet gir veldig forskjellig følt rekyl bare. føt, siden energien/hastigheten vil jo strengt talt være ganske lik.

Link to comment
Share on other sites

.. lading med forskjellig krutt til nogenlunde sammen hastighet gir veldig forskjellig følt rekyl bare. føt, siden energien/hastigheten vil jo strengt talt være ganske lik.

 

Kula akselereres forskjellig ved forskjellig brennhastighet. Det vil påvirke opplevd rekyl. I tillegg vil et tregere krutt generere mer gass slik at jet-effekten når kula slipper løpet blir større, og da opplever man mer rekyl. Teoretisk sett, hadde vært interessant med en blindtest.

 

N340 er ok til mye, men liker ikke veldig lavt trykk, så ikke lad lavere enn laveste i tabellene (ihvertfall ikke mye), gir bare uforbrent krutt og dårlig presisjon.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om N340 her, bruker dette til 9mm, 45acp, 45 colt, og har også brukt det til 357mag (uten å ha målt disse).

Etter min erfaring gir dette kruttet gode hastigheter samt at det gir god fyllingsgrad samt "renslig" ammo med lite uforbrennt krutt, har opplevd mye sot og uforbrennt krutt med f.eks 330 og 320 i nevnte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...