Jump to content

Hei Trenger seriøse hjelpere her 6,5*55 sauer outback 202


ari

Recommended Posts

hei nå trenger jeg litt hjelp skal lade for første gang og har selskutte hylser norma 6,5*55 krutt norma n15 kuler kuler barnes 120 gr ttsx 6,5-264 har noen en grei oppskrift på disse helst ikke over sunn fornuft da jeg er ny på dette

hvor langt ned skal jeg sette kula

 

Har nye lapua hylser burde jeg bruke disse istedenfor brukte norma

 

 

mvh ari

Link to comment
Share on other sites

Kula er 6.5mm og kaliberet er .264. To sider av samme sak akkurat som .308 er omtalt som 7.62mm. Min klare oppfordring er å ikke starte med skytterlags krutt sammen med kuler som ikke er sammenlignbart med de som er oppgitt på boksen. Start med noe du kan finne i en publisert blekke og ladd noen kg med krutt før du går for sånne ladninger. N140 krutt feks finner du vel ladedata for til den kula vil jeg tro.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Les ladeboken eller få noen til å veilede deg før du setter igang. De spørsmåla du stiller her, hadde du visst svaret på om du hadde satt deg litt inn i faget på forhånd. Hjemmelading er ikke noe en bør kjøre "prøv og feil -taktikk på....Det er faktisk jævlig farlig! Selvfølgelig kan du få hjelp her inne til å besvare spørsmål underveis, men ingen gidder å ta et online-kurs med en som er fullstendig rookie. På spørsmålene dine så skjønner jeg at det kan komme tusen nye spørsmål fra deg framover, hvis du ikke setter deg litt mere inn i hjemmeladingens verden FØR du begynner. Sorry for et litt surmaga innlegg, men alt for mange gidder ikke sette seg inn i faget og bare tuter ivei... Åsså kommer det ørten spørsmål som egentlig har et opplagt svar om de hadde lest seg opp litt først..... Du får uansett ha lykke til med hjemmeladingen. Det er en fin og morsom ekstrahobby for folk som liker jakt og skyting :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

...og her finner du ladeboka gratis og kan lese direkte, hvis du ikke har den: http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&me ... eboken%204

 

Anbefaler deg til å bestille den nyeste utg.7 : www.ladeboken.no Basic vil alltid være det samme, men den har litt oppdaterte ladedata. Noen av dataene i tidligere ladebøker er "noe heit" og det er lurt å kryss sjekke mot flere tabeller www.lapua.com, www.norma.cc og hodgon.com..

 

For å svare på ditt spørsmål: Norma hylsene kan du bruke, husk å sjekk lengde på dem etter du har pressa dem, max 55,00mm trimmelengde er 54,8.

 

Ladeboka utg.7 oppgir følgende ladedata på denne kula:

 

MRP: 47-49gr max - COL (patronlengde) - 75mm.

N160- 43-45GR

N165 47-49GR

 

Anbefaler deg til å kjøpe en av disse kruttsortene, da er du safe. Å begynne med krutt uten publiserte ladedata er ikke noe for førstegangsladeren. Det å lese ladeboka er som andre påpeker en veldig god ide, det går en 2-4timer å lese de viktige kapitlene. Det du må passe på med dataene du fikk ovenfor er å kontrollere at du har minimum 1-2mm friflukt på kula i DITT kammer med oppgitt patronlengde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå må det jo også nevnes at å lese en ladebok er rimelig underholdene hvis man interesserer seg i den slags. Jeg har tre(Norma Reloading Manual, Speer Reloading Manual #14 og Nosler Reloading Guide #7)og har lest alle innledene kapitler i alle tre pluss studert ladedata for de to kalibrene som er aktuelt for meg og finlest ladadata for andre interessante kalibrer. Kommer til å kjøpe Ladeboken #7 også, og gjør sikkert det samme der. Får aldri nok ladedata!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...