Jump to content

Kruttmål RCBS - unøyaktig


Rodge

Recommended Posts

Hei,

 

Satt min første produksjon av ammunisjon igår etter ti års tørke.

Nytt ladesett med kruttmål(nytt for meg) fra RCBS er handlet inn, kruttmålet har jeg dog litt problemer med.

 

Ladet 308win(58cm løp) med Vv N140 42grain, 150 lapua kule, norma hylse, winchester primer, kulelengde 67mm.

 

Sjekket kruttmengde i hver 5 patron på vekten å fant ut til min forferdelse at det varierer i fra 0-4 grain over, lite å ingenting på minussiden - det er drøyt mye variasjon. RCBS kruttmålet er greit å stille inn, låsemutter å det hele, er konsekvent og jevn i behandling av spaken - hva er det jeg gjør galt?

 

Dumt spørsmål, men om jeg i enkelte tilfeller er på hele 46grain i ladningen, kan det da hele greia gå i lufta ? rifla er forøvrig en S&L Classic DL. Grunnen til jeg spør er at jeg ikke var konsekvent nok med det ferdige produktet og jeg har mistanke om at det er en rakker med 45-46grain i blant de ferdige patronene.

 

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en slik hjelper:http://www.amazon.com/RCBS-90225-Uniflow-Powder-Baffle/dp/B000N8MUM0

 

Du burde slippe igjennom 5-6 ladninger før du begynner å måle vekta. Tror kanskje din har vært innstilt på 44grs med +- 2grs. Din måling av 42 grs var kanskje første ladning før kruttet har "satt seg" i målet?

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar

 

Ja den der hadde kanskje ikke vært så dum.. Men det pussige er at jeg slapp sikkert 20 ladninger igjennom under innstillingen av kruttmålet, samt rengjorde det for all olje, smuss og fett før oppstart. tok vel en 8-10 kontrollmålinger før jeg begynte å fylle hylsen samt at jeg passet på å holde noenlunde jevn kruttmengde i holderen underveis.. men det er vel kanskje som tennis - its all in the wrist :-)

Ved enkelte ladninger så lugget kruttmålet litt, disse ble helt tilbake og satt på nytt... men, det kan jo være vekta som ikke er helt god ...

 

Uansett, noen som vet om det blir ett kaboom om jeg fyrer avgårde 46 grains med krutt i det som ellers er beskrevet over ?

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var voldsomt. Mitt Uniflow er også varierende, men kun omlag 0,5 grain med den største sylinderen og samme krutt.

 

Om du vil prøve en slik "powder baffle" uten å betale eller måtte vente på postgang kan du enkelt lage en selv ved å benytte denne malen:

http://www.ray-vin.com/tech/hack/baffle.pdf

 

Av ladedata oppgitt av Vithavouri ser det ut til at 46 grs er i øvre sjikt, men ikke nødvendigvis over maks. Det kommer litt an på hvilken av kulene du benytter. http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/70

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ser at Lapua selv opperere med 44,7 grs som max for sin lockbase (om det er den du har). Jeg har aldri ladet denne kula, men til sammenligning så bruker jeg 44-45grs (N140) til diverse 165grs varianter. Patronlengden er da 72mm.

Mulig det er noen her inne som har erfaring med om denne kula gir veldig høyt trykk... Ser også at du har satt kula rimelig langt ned.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Kula er 150grains FMJBT men finner ikke denne i tabellen som du linket til nygaard, men nå er jeg å betrakte som en nybegynner og det er slett ikke sikkert jeg finner frem heller ...

 

Ja, jeg har kanskje trykket den godt nedi ja :-) var vel ikke noen veldig bevisst handling dette, laget en test patron og benytten den som kamret best, samt så i ladeboken på tilsvarende kule..

Sjekket etter at kruttet var fylt i, det er plenty plass nedi der, så vi snakker ikke noe komprimert ladning. Kan dypden på kulen påvirke trykket i noen stor grad ?

 

God hjelp i dette, takk alle sammen

Link to comment
Share on other sites

RCBS ladeutstyr har ord på seg for å være blandt det beste på markedet. Med unntak av kruttmålet. Det har MEGET dårlig rykte. Se som nevnt andre tråder her om emnet. Det sier seg selv om man har lagt seg på en eller annen maksladning med raskt krutt, at det hele kan gå i lufta om kruttmålet på eget initiativ legger på 3-4 grain ekstra :shock:

 

Jeg har en slik kruttdoserer, men bruker bare LEE sin. Billigere og bedre...

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips innen en tar i bruk et nytt kruttmål, uansett fabrikat.

 

Kjør gjennom minst 1kg krutt så hjelper de på eventuell "klebbing" i mål. Dreier seg vel om statisk elektrisitet.

 

Samtidig lær du in en rutine på metode du tenker å bruke.

 

Da jag brukte RCBS så kjørte jag to "knakk" oppe og et nede.

 

I dag går det lydløst med annet mål.

Link to comment
Share on other sites

Mitt RCBS Uniflow er 15-20 år gammelt, det er mitt andre RCBS Uniflow - det har aldri lagt på 3-4grs... Det måler helt greit innenfor ±0.5gr, og som regel om jeg er litt nøye, innefor ±0.3gr, og da er det få ladninger som avviker mer enn 0.1gr. Dette med N19/N550, N15 er også greit nok.

3-4gr avvik kan en få om kruttet henger seg opp, og ikke faller ut, for så å falle ut på neste patron - dette må en passe på med alle kruttmål, og det er grunnen til at røret ut er gjennomsiktig.

 

3-4gr avvik ser en greit med den inspeksjonen en er nødt til å gjøre etter fylling, for å sjekke at det er krutt i alle, og ca. like mye.

På titusenvis av skudd ladd med dette målet, så har jeg aldri sett 3 eller 4gr avvik annet enn med N570, og det kommer jo ikke ut om du ikke modder uansett. Til valig trenings/baneskyting så lader jeg 100-vis av skudd om gangen uten å veie et eneste...

 

Det kan være noe feil med måten du bruker det på, eller med det målet du har.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sliter også med ujevne ladninger i RCBS uniflow, prøvd å polere det innvendig også uten at det ble bra. Ble faktisk litt bedre da, men ikke slik som det jeg brukte tidligere (LEE)

Vurderer å skaffe meg et LEE igjen og lage "baffle" til det, da blir det vel ikke bedre?

Link to comment
Share on other sites

Tok en ny test med ny vekt nå, resultatet er mye likt. Fikk riktignok kun 2grain avvik, men dette er også for alt for mye i min bok.

Som nevnt og med den siste testen tatt i betraktning tror jeg at neste steg blir å kjøre igjennom en kilo eller to og samtidig øve inn en konsekvent teknikk på håndteringen av djevelskapen.

 

Om ikke det da blir bedre ryker skiten tilbake til forhandler :)

Link to comment
Share on other sites

Jag må visst tilføye litt her da jag har fått spørsmål på PM.

 

Altså, jag syns ikke de er noe i veien med det RCBS kruttmål jag har. Køpt med baffel i 1980? Hvis jag husker riktig.

Er blitt modifisert med «hurtigjustering» og det ende jag har å utsette på mål er da en trenger å justere kruttvekt, er de som jag opplever som litt plundrete.

Men da en vel har fått justert mål så opplevde jag det som mer enn vel nøyaktig te mitt bruk/krutt.

 

Så jag er enig med M67 angående bruk av mål og har aldri vært i nærheten av de avvik som blir nevnt her.

 

Grunnen te at jag ikke bruker det lenger er at min skyting har forandret seg, så til min jaktamo bruker jag nummere kun RCBS 5-0-5 balansevekt. Ikke så mange skudd som går åt per år.

 

Ellers bruker jag et Harrels til BR ut te 500m som jag skyter på. Det gir stort sett +- 0,2grain hvis jag gjør mitt.

Hvis jag skulle skutt på lenger avstand enn 500m til 1K plus hadde jag nok valgt balansevekt da min erfarenhet av elektroniske vekt er svært dårlig p.g.a «drift».

En nøyaktig elektronisk vekt er svært kostbar og forlanger vel i stort sett kontrollert miljø.

 

FWIW

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Lyman Gen5 for å slippe så mye som mulig av dette styret, men har fått med meg at kruttmål generelt skal tørkes av med kluter påført vinduspussemiddel / vaskes med salovann for å fjerne statisk elektrisitet.

 

I Lee kruttmålet mitt har jeg normalt ikke problemer med statisk elektrisitet, men det har ikke baffel og må oppereres helt likt fra slag til slag. Selv da er det litt for unøyaktig synes jeg (Gir mindre ladninger inne i mellom, og større om jeg banker for hardt, men vi snakker +- 0.3gr).

 

I Hornady kruttmålet er problemet tydelig statisk elektrisitet, og det har blitt verre. Inntil jeg finner en løsning på det bruker jeg det helst ikke. Gir +- 0.2gr til vanlig, og så plutselig - 1.5gr og deretter enten søl eller + 1gr. Uakseptabelt når en lader svake feltladninger der - 1gr = Kule fast i løpet.

 

Kjøpte ett Lee autodisk pro mål (Med double disk sett) til lading for håndvåpen, dette fungerer bedre enn de andre kruttmålene jeg har. Og blir bedre etter som det brukes (Trenger en del krutt før alt er smurt med grafitt når delene til stadighet byttes). Holder seg stort sett innenfor +- 0.1gr men kan ettersom kruttet komprimeres i beholderen etc. "vandre" noe etter hvert, slik at kruttvekten stiger eller synker ca 0.2gr.

 

Erfaringene er stort sett oppnådd med krutvekter rundt 4.3gr N32C, 15.5gr N110. og 24.5gr N11. 38spc-44m-223r. Til 6.5x55 og 308w har det meste fungert greit.

 

Større variasjoner enn +-0.5gr har så langt jeg har erfart i krutvekter under 50gr utelukkende kommet av statisk elektrisitet og inkonsekvent håndtering av presse/kruttmål.

Link to comment
Share on other sites

Takker til alle som har bidratt, problemet mitt er iallefall løst ;)

 

Kjørte igjennom ett par kilo krutt som en her foreslo, avviket er nå kun 0,2-0,4gn å det er helt til å leve med til treningsammo opp til 200m

 

Nå dukker andre problemer opp, hvilken sette dybde på kula, finner ikke noe ladetabell på denne eksakte kula, selvfølgelig .. Kan jeg gjøre som jeg gjorde for ti år siden - lage en testpatron og om denne kamrer fint og den ca til bunn på hylsehalsen så er det bare å rulle på - går da utifra tilsvarende kule med lik vekt ad kruttmengde .. Eller blir dette riv ruskende galt ? Gikk fint før, men jeg kan jo ha hatt flaks ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...