Jump to content

Betale jegeravgift ved våpenkjøp?


Øvrigar'n

Recommended Posts

Min kone skal handle rifle i vinter. Hun har bestått jegerprøven for mange år siden, men har ikke jaktet aktivt og heller ikke betalt jegeravgift på flere år.

Hun har ingen planer om å jakte i inneværende jaktår, men skal altså handle rifle i vinter med tanke på jaktfeltskyting og å venne seg til rifla til neste elgjaktsesong.

Kan politiet kreve at hun betaler jegeravgift i inneværende år for å godkjenne søknad om erhvervstilltatelse? Hun står i jegerregisteret og skulle vel dermed fylle kravet selv om hun ikke har vært aktiv jeger i inneværende år?

 

Saken er at hun fikk avslag med begrunnelse at jegeravgiften måtte være betalt i inneværende år. Noen som vet hvor det står i lov eller forskrift? Jeg har ikke funnet det ennå.

Dette er selvfølgelig bare en fillesak. Noen få hundrelapper gjør ikke flue fortred i slaktetida, osv.,men det var dette prinsippet, da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke paragraf de bruker, men jeg måtte vise kvittering for betalt avgift nå nylig, uten det så ble ikke søknad behandlet.

Men greitt nok forsåvidt, om begrunnelsen for kjøpet er jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kravet for å erverve våpen til jakt er at vedkommende som søker er registrert i jegerregisteret, det er ikke noen krav om at jegeravgiften er betalt...

 

Det er endel blånisser som ikke ser/skjønner denne nyansen, men det er stort sett bare å be de om å fremlegge hjemmelen for å avkreve kvittering på jegeravgiften så må de nok bite i det sure eplet...

 

Hvis kona di har tenkt til å skyte jaktfelt uansett er det vel bare å ta ut ett klasseføringskort i Jeger C, så er hun ihvertfall på trygg grunn...;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! Tror nok jeg kommer til å be henne prøve å nekte i første omgang. Rett skal liksom være rett.

 

Klasseføringskort i i JC blir det nok verre med. Vi skyter mest i Buskerud/Oppland jaktfeltkarusell og Hadelandscupen. Begge disse har klasseføring uavhengig av NJFF og krever derfor ikke medlemskap i samme forening.

Vi klarer oss sjøl her ute i provinsen, ser dere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! Tror nok jeg kommer til å be henne prøve å nekte i første omgang. Rett skal liksom være rett.

:

 

Tenkte det samme selv. Men så heldigvis så slo en tanke meg: Ikke krangle med våpendama for filleting. De kan fort bli vrange i tankegangen sin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kravet for å erverve våpen til jakt er at vedkommende som søker er registrert i jegerregisteret, det er ikke noen krav om at jegeravgiften er betalt...

Finnes det andre måter å dokumentere at man er registrert i jegerregistret uten å ha jegeravgiftskort?

 

Vi klarer oss sjøl her ute i provinsen, ser dere :wink:

Jo, men helt isolert er dere vel ikke? :wink: Dere er vel medlemmer av et eller annet skytterlag eller forening? Et medlemskort fra skytterlaget pleier også å duge ved søknad om våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når eg kjøpte den siste rifla mi no i tidlig Desember, så måtte eg vise til betalt jegeravgift kort. Hvis ikkje eg hadde det så måtte eg fremvise kort frå betalt medlemskap i skytterlag.

Så veit ikkje kor grensa går, men det bør jo væra likt for alle. Hvis ulikge politi distrikt har forskjellig krav, så er det litt rart...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

går det ikke an og ringe til brønnøysund registeret og få kortet tilsent da?? Så er jo det bevis nokk i hauer og lass at en er jeger.. om den er betalt eller ikke har di faktisk ikke noe med.. Så lenge en oppfyller krava som trengs..

 

Men det er jo snan det også.. kansje ikke den lureste dama og falle ut med.. hu på våpenkontoret..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...