Jump to content

Hvor mye spredning på 100m?


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Hvor mye spredning aksepterer dere på 100m om dere skal skyte langt? Jeg var på bana i går og testet litt, brukte 75 gr Swift Scirocco 2 i 1000m/s.. Denne har vært litt kilen å lade og jeg var i utgangspunkte ikke helt fornøyd med samlinga, ligger vel på 20-30mm på 100m og jeg har egentlig tenkt att denne spredningen kan x med 2 på 200m, 3 på 300m osv. Men etter og klinka inn 3 treff på leirdue på 200 og 2 på 300(første gang jeg skyter på 300) tenker jeg att det kanskje ikke her helt sånn? Og att jeg kanskje ikke trenger og træle mer med å finpusse ladningen. Har ikke planer om og strekke holde no lengre enn 300m nå i første omgang..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte på riktig lange hold (over 300) så ville jeg nok gjort det jeg kunne med presisjonen på ammunisjonen. Rett og slett fordi det er så mange andre variabler som gjør det vanskelig å treffe på lange hold. Jo lengre hold, jo mer får omgivelsene påvirke kula (og dine muligheter for treff)

 

Skal du stoppe på 300 m og treffer på det holdet nå, så sier jo svaret seg selv...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ligger vel på 20-30mm på 100m og jeg har egentlig tenkt att denne spredningen kan x med 2 på 200m, 3 på 300m osv.

 

20-30 på 100 er ikke spesielt greit med mindre du snakker om 10 skudds serier.

Som du sier, du kan anta 20-30 på 100 blir minst 60-90 (+vind og andre faktorer) på 300.

Syns ikke det holder til f.eks. kråkefugl.

Alt kommer an på hva målet ditt er, hva vil du treffe og hvor langt.

 

Jeg er somregel ikke fornøyd med en ladning før den går ned mot 10mm på 5skudd på 100m, og helst under :mrgreen:

...når mannen bak børsa bare gjør jobben sin

Link to comment
Share on other sites

Et godt og betimelig spørsmål!

 

For min del er svaret: Det avhenger.

 

Jeg har forskjellige krav til forskjellige typer rifler. Ligger jeg og skyter med Saueren (Ca 8kg ferdig rigget) er alt over 15mm på 5 skudd ren katastrofe med mindre jeg vet med megselv at jeg hadde ujevnt rekylopptak, ujevn stilling, spente skuldra eller wtf.

 

For et par uker siden handlet jeg en lett 308, en X-Bolt Nordic Light. Med kikkert veier den 3,3kg (for en fryd å bære!)

Setter jeg samme krav til den som til Saueren? Selvfølgelig ikke. Dag #2 på banen leverte den samme treffpunkt og samme presisjon (16-19mm) med 150grs Accubond og 150grs Ballistic Tip med ammunisjon jeg hadde liggende til Saueren.

Kunne jeg tynt presisjonen i X-Bolten ved å lade opp en ladestige, testet med forskjellige settedybder og kulevekter? Antagelig.

Men dette er en felle mange skyttere og kanskje spesielt langholdsskyttere gjør. De ender opp med å teste ladninger i det uendelige!

Det første de sier når de entrer banen er "skal bare teste noen ladninger". Det første de sier når de ikke treffer en dritt på 5-800m er "skulle bare teste noen ladninger". Pføy.

 

M67 skrev engang noe ala at det viktigste med å teste ladninger er å stoppe med det, og begynne å skyte. Det er jeg helt enig i.

 

Man blir bedre til å skyte langt av å raskt finne seg en ladning som leverer innenfor gitte kriterier tilpasset til våpenet man skyter med, for deretter å komme seg ut så ofte man kan og faktisk skyte lange hold. Man blir ikke bedre til å skyte på lange hold av å bruke uendelig tid (som man skulle brukt til å skyte langhold) til å tune en ladning ned 4mm.

 

Jeg setter krav på 15mm/5 skudd med tunge våpen, og 20mm/3 skudd på lette våpen. Leverer de det er det god gang og ut i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig fornuftig ut! 25-30mm på 5 skudd med sånn middels god stilling og no fillery som anlegg så kan j vel bare si meg fornøyd og skyte skjønner jeg:) får vel noen tilbakemeldinger på om jeg bør gjøre noe etter å trent litt mer! Har træla fælt med den kula så egentlig mest gira på og skyte nå, men har også drivi oppe i maks område stort sett og.. Skal jeg prøve noen flere ladninger må det bli noen moderate noen, å det trenger jo ikke være så dumt!

 

 

Det er forøverig en gammel Mauser som veier rundt 5kg, men har hatt vestentlig bedre samling med 80gr A-Max og 55gr V-Max.. Men det er denne jeg ønsker å bruke på jakt etter dårlig erfaring med A-Maxen på rådyr..

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra formulert av VeT/Us

Men med 75 grs kule begrenser det seg en god del hvor langt en rekker ut i busken egentlig.

 

Vil vel si at om det knertes leirduer på 300 meter konsekvent, er det bra.

20 mm samlig er greit. 30 mm samlig er ikke så greit, for å si det slik.

 

Uansett....lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra formulert av VeT/Us

Men med 75 grs kule begrenser det seg en god del hvor langt en rekker ut i busken egentlig.

 

Vil vel si at om det knertes leirduer på 300 meter konsekvent, er det bra.

Som du sier Castor, det begrenser seg, mye pga. kulas størrelse rett og slett. Jo lengre holdet blir, jo viktigere er knall og fall også - man skal jo finne dyret... Og en kan rote mye før en kommer til et rådyrfall 300m unna - dette handler om å gi seg selv marginer. Marginer fra frustrasjon, leting, forsentkomming, alt mulig som ikke er god stemning.

 

Og som Castor sier, "minute of rådyr" er omtrent ei lerdue stort. Man kan slenge ut lerduer i øst og vest, og skyte dem sønder og sammen, det er fin trening, og en ærlig dommer - ta med deg like mange skudd som du slenger ut lerduer, lov å gi 1000,- til NOAH for hvert due som er hel etterpå, og se hvor langt ut du tør å legge dem :wink:

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanll! Denne tråden har jeg glemt.. fulgte den en stund faktisk:)

 

Det var ingen dum ide M67, tar med meg en god slump leirduer i morgen, Det blir god trening både på avstandsmåling, skruing og skyting! Har også nettopp laga meg en gong jeg tenkte og setteopp på 300m, En på 10x10 og en på 15x15(etter en liten finpuss med vinkelsliperen) Gleder meg til å dra på bana i morgen og med fokus på og skyte og ikke skyteinn for så og slenge iveien noen skudd på slomp(ell... jeg traff jo:p)

 

 

0vtu.jpg

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg på bana igjen og fikk skutt en del, ønsker definnetivt og krympe samlinga på 100m! Mest pga. Att hver gang jeg bommet lurte jeg på om det var meg eller patronen som hadde skylda.. Heldigvis var en av test ladningene jeg haddemed noe bedre, men jeg er ikke fornøyd.

 

Men det som var veldig snodig i går var att jeg traff mer på 300m enn 200m? Og det var solide bommer jeg hadde på 200? Kan det være att kula rett og slett er ustabil men begynner å stabiliserer seg etter 200? Hastigheten er jo veldig høy(1000m/s),og jeg har jo slitt med denne kula hele veien, samingene har somregel 2 tette og en som drar seg ut en del. Er dette en plausibel teori? Har nå uansett ladet noen nye ladninger der jeg har prøvd og legge meg rundt 900m/s.

 

En annen ting, han som varmed skaut med .308 og Hornady Interbond(ca 770m/s) og når vi begge hadde treff på gong plate så hadde kula mi et mye dypere og større krater? Vi stusset litt på dette men tenkte att en stålplate ikke var no god pekepinn på hvordan kula var. Hva mener dere?

 

Gongen fungerte dårlig forøverig, forsvant hver gang det ble treff. Tenker kjetting er tingen og henge plata i?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Kan det være att kula rett og slett er ustabil men begynner å stabiliserer seg etter 200

For å si det enkelt, nei det kan ikke være. Men det kan være f.eks. et parallakse-tema med kikkerten din? Prøv å flytt øyet hit og dit bak kikkerten (på ei rifle som ligger HELT i ro) og se om trådkorset flytter seg.

 

et mye dypere og større krater

Hastighet er gull til å lage huller i stål. Er ikke uten grunn at KE-pilammunisjon til stridsvognsbekjempelse er fyrt opp til ekstreme hastigheter (15-1700m/s).

 

Gongen fungerte dårlig forøverig

Hehe, det tror jeg alle som så bildet visste på forhånd... bruk 8mm kjetting med sjakler i hull i hjørnene på gongen - og såpass vekt på gongen at den ikke "flakser" - på 2-300m er det vel likegreit med papp forresten?

Gongstativet må også være av en viss tyngde.

 

Ad presisjon, så er det jo fullt mulig at kula ikke "passer" til rifla di, det er ofte en finer kuler som går bedre enn andre i et løp, så hvorfor ikke kuler som går dårligere? Oftest er nettopp slike "hjemmesnekra" rifler kresne, men det kan skje alle.

Det kan og hende at du ikke skyter så mye bedre - den aller vanligste årsaken til presisjonsproblemer er å finne bak rifla :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mye skytterfeil, det er det ikke tvil om! Men nå vet jeg jo att jeg har litt stor spredning i utgangspunktet så da må jeg nesten prøve og lukebort noen av faktorene. Men det er helt sikkert skytteren sin feil att jeg bommer på 300m, det er bare det att jeg tenker hver gang att det kan jo hende det hadde vært treff om kula gikk på bedre.... kan hende:p

 

Skyter bedre samlinger på 100m med kuler som jeg har funnet god ladningen med(hver gang). så finner jeg en bedre ladning med denne kula burde jeg være istand til og skyte godt nok til og se det. Men det kan absolutt være att den rett og slett ikke fungerer i rifla mi, har tenkt tanken mange ganger(i frustrasjon)

 

Det som er problemet med å bruke papp er att jeg ikke klarer og se hullene(om det er øya mine det er noe iveien med eller om det er att det er en svart voll rett bak blinken vet jeg ikke) Uansett ikke så populært om det er andre på bana vis jeg skal tusle opp på 300m med jevna. Dessuten er det morro med umiddelbar bekreftelse:)

 

Hehe, jeg hadde tenkt jeg sku forhøre meg litt om denna gongen men det ble prøve/FAIL metoden.

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Men det kan absolutt være att den rett og slett ikke fungerer i rifla mi, har tenkt tanken mange ganger

At man ikke får ei kule til å gå er helt vanlig. Har du prøvd andre krutt? Ofte går ei kule vesentlig bedre med noen krutt enn med andre, og bedre ved enkelte hastigheter enn ved andre. Men noen ganger går det bare ikke - jeg prøvde både A-Frame og Scirocco II i 6.5x284en min, den ene gikk dritbra, den andre gikk som ei ræv. 7g Scenar skal jo være ei presis banekule, i den gamle Mauseren min samlet den ikke 30mm engang, mens 9g gikk "hull i hull". Beste samlinger jeg får med N570 i Saueren er omlag halvparten så store som med N15, 9g Scenar i begge tilfeller.

Det fins jo også andre kuler enn Scirocco, bla. forskjellige Barnes-kreasjoner. 62 og 70grs TSX, eller 62gr TTSX? Swift har vel også en 62gr Scirocco II. Hva slags riflestigning har du?

 

ikke klarer og se hullene

Med en ZDV 6-24x56? Det er jo direkte merkelig, vi pleide å bruke min som spotteskop - på 300m. Prøv å bruke en hvit blink. Eller gul, orange, lyseblå - jeg pleier å skrive ut en rund orange på hvite ark, da ser en alt lettere - i mange kikkerter også på 5-600m. Svarte skiver er vel det verste som fins mhp. å se huller - særlig om de ikke er helt jevne og flate. Vinkler du skiva litt ekstra mot lyset så blir det enda lettere.

 

Er kikkertens fokus stilt inn til deg? Hvordan stiller du parallaksen på kikkerten, den kikkerten der er notorisk for å ikke ha samsvar mellom skala på parallaksehjulet, og avstanden den er parallaksefri på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ett annet krutt, (RP11) Men det ble bare krøll! Tenkte jeg sku handle nytt krutt i dag faktisk men usikker på hvilket annet krutt som kunne vært aktuelt? kunne VV sitt 150-160 krutt vært noe? 40gr vv550 er maksladning så kunne evt gått for ett tregere ett og fått fylt hylsa litt mer.. Men tror du det kan være noe og hente på og prøve meg litt rundt 900m/s istede for 1000m/s? har alltid ligget oppunder maks med den kula..

 

Har faktisk prøvd Barnes sin 70gr tsx kule litt, men hadde bare noen i tillegg til att jeg dreiv med mange andre kuler da så den ble egentlig bare bort prioritert. Men den er jo absolutt en het kandidat! har 1-7 riflestigning.

 

Det er svarte skiver de har på banen så det forklarer jo en del! Det beste hadde sikkert vært og bare kjøpt hvit papp og teipe på en svart teip i midten. det er ganske tett med trær rundt 300m så det er ikke idielt lys der heller.

 

Fokusen er justert for meg men parallaksen har jeg egentlig bare fulgt skalaen på kikkerten, vil det være bedre om jeg bare skrur til jeg sns den er skarp? ift. å få den parallakse fri?

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg bare se skrått inn og prøve og se når den er parallakse fri da, klarer man se det godt nok med blotte øye? er vel kanskje ikke noen annen måte å gjøre det på...

Det er bare å bevege øyet og se om trådkorset beveger seg. Og justere til en kan bevege øyet rundt i hele utgangspupillen uten at trådkorset beveger seg - dette er en sjekk man gjør når man legger seg ned for å skyte. Skalaen på rattet er etter min erfaring ofte feil.

På 24x så ser du fint om trådkorset beveger seg 1-2mm på skiva, så det blir bra nok vil tro.

 

Justerer du først parallaksen til en helt feil avstand, så vil du se dette veldig tydelig, så du vet hva du ser etter.

Er ikke bildet skarpt når du er parallaksefri, så justerer du fokus bak på kikkerten. Da skal du få både mål og trådkors skarpe - du skal ikke behøve å etterjustere fokus, men det kan ta noe iterasjon før en får det optimalt. Pass på å slapp av i øynene, lukk øynene og åpne dem og se om det er skarpt, se forbi trådkorset eller noe, så du ikke øynene kompenserer for manglende fokus.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Supert, Takk for tipset! Inser nå att jeg antagelig har gjort en kjempe blemme når jeg stilte fokusen.. Det var bare på slomp rett etter jeg satte kikkerten på rifla, så for alt jeg vet skarp stile jeg den på 300m med paralakse hjule på 50m eller værre(mener og ha justert fokusen på bana og så kan være jeg har retta noe på det). Men nå vet jeg vaffal hvordan jeg får kontrolert att jeg er parallakse fri!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett denne tråden før, men bare som ett lite tips.

 

Piper kan være sære. Kulevekt og lengde er iblant slik at pipa de ikke liker den bestemte kombinasjonen. 2 sammen og en vekk er som regel tegn på at dette er kost pipa ikke vil ha.

 

Har du prøvd å gjøre en ladestige med matchkuler av samme vekt? Om pipa ikke gir presisjon med matchkuler i samme kombinasjon er det jo bortkastede penger og banetimer å skyte jaktkuler til 8-10,-/stk.....

 

Prøv 77 MK/NCC/Scenar - går ikke de bra. Bytt krutt!

 

I såpass hylse bør det være de seine kruttene som har førsteprioritet. 55 hylse med rom for over 50 grs med krutt bak ei .224" kule er mye. En 22-243 Middlestead er passe ekstrem. Det samme er 22-6mm Dem. De er begge mindre enn raketten din......

 

Jeg hadde prøvd litt MRP/N-15. De brenner reint og fint ved høye trykk og antagelig en del jevnere hastighetsmessig også.

 

Villkatter er moro som fy! Lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipse! Var på bana i går og prøvd litt ladninger igjen og det var ikke bra, dette var ladninger som lå rundt 900m, så spørs om det er som du sier Sauer 150 att kula og pipa ikke er dus og ikke kommer til og bli det.. skal gi det en siste sjanse med 3 nye ladninger jeg har gjortklart. I tillegg har jeg gjortklart 3 ladninger med 70gr Barnes TSX! så får jeg håpe dette fungerer bedre!

 

Bruker VV550 krutt nå, men hadde tenkt og kjøpe 150 i går. Det kan jeg jo bare glemme på mange mnd så da ble det en ny boks med 550, mener dette sku være ett ganske så riktig krutt til rifla! Men det er RP11 jeg har fått de gode ladningene med både 55gr V-Max og 80gr A-Max. Nå er RP11 lotten jeg har brukt snart tom så da tror jeg att jeg går for VV krutt her etter. Håper jeg jeg får like gode samlinger med disse kulene jeg vet i utgangspunktet skal gå bra med dette krutte! Har gjortklar noen ladninger med 55gr V-Max og VV550 så får jeg se..

 

Ift. match kule så går 80gr A-max veldig bra i rifla så kan alltids bruke den til trening! Men tenkte finne en kule med tilnærmet lik BC og vekt om jeg får til noen av disse jakt kulene! Begynner og bli litt dårlig med utvalg på tunge jaktkuler om jeg ikke får Barnesen til og gå heller.. Da må jeg nok ta ibruk 6,5 som jo er det mest fornuftige uansett! Men Jeg har blitt veldig gla i Villkatten både gjennom byggeprosessen og mange jakt turer så derfor strever jeg litt for og få til dette!

 

 

Håper bare jeg kommer i mål snart med dette så jeg kan begynne og fokusere på og skyte! Syns det var knall morro og strekke holde litt lengre enn 100m:)

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

10mm samling med 70gr Barnes TSX:) så da gir jeg faan i swiften, litt bittert da den har 0.100 mer i BC.. Vet ikke hvor mye dette har og si i praksis på 300m men?

 

Uansett gla jeg fikk Barnsen til og gå, ikke så mye flere tunge jakt kuler og velge i.. Så da blir d å handle en match kule som er noe i nærheten og skyte, skyte, skyte!! (Bare j fårtil den da:p)

 

Tilta kikkerten har jeg og gjort så nå har jeg klikk i massevis!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Swiften er ganske så kilen.

I mi børse samler den godt de 3-5 første skuddene og så begyner de å spre seg ut over hele det svarte på skiva.

Er noe med den kula som griser til løpet helt forferdelig.

En vakker dag skall jeg ta med pusseutstyr på banen og pusse mellom hvert skudd for å se hva som skjer.

Jeg ga opp å skyte en laddestige på swiften, til slutt bare bestemte jeg meg for en ladning og den skyter bra med helt reint løp.

Det er 75 gr og 1-8 snurr i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...