Jump to content

Gammel NATO ammunisjon, 9mm?


Kandal92

Recommended Posts

Er ammoen veldig gammel?

 

Jeg fikk klørne i noe gammel (60-tallet) 9mm for et par år siden.

Den lykken var kortvarig, opplevde både etterbrennere, voldsomme stikkflammer, og elendig presisjon.

Dette kan selvfølgelig skyldes hvordan og ikke bare hvor lenge ammoen har vært lagret.

 

Våpnet (CZ Shadow) tok ikke annen skade enn at det ble forferdelig nedsotet, og mesteparten av ammoen ble skrotet.

 

Ville nok ikke skutt ammoen i en gammel Luger, men i moderne våpen bør det gå greit.

 

Men pass opp for etterbrennere, det er skummelt! Opplevde at det kunne gå sekundet og vel så det etter at hammeren hadde slått til skuddet gikk av.

 

Får du klikk så hold våpnet i sikker retning noen sekunder for du tar nytt ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Gammel MP ammo har jeg krononografert til rundt 1500ft/s i min Glock. Presisjonen mener jeg er der, ammoen holder 10ern på duellskiva uten problemer.

Rekylen føles hardere enn annen kjøpeammo jeg har prøvd. (følt rekyl)

 

Ikke oplve noen etterbrennere men tennhatten er hard, så original tennålsfjær må brukes for å få pålitlighet.

Link to comment
Share on other sites

De brune eskene som jeg har er merket med: (Pmax 300MPa).

Disse eskene er fra begynnelsen av 90-tallet.

Hylsene var bunn-stemplet som sivile hylser. ("GFL 9mm Luger")

 

Cronografert gjennom en G17. Faktor 133.

Slik at dette er ammo som har faktor godt under "MP" ammo, eller ammo merket med "skarp".

Om det er denne typen ammo du har, er det ingen fare med å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange fine svar! :D

Og beklager sen tilbakemelding fra meg.. :forvirra:

 

Det som står på pakken er følgende:

 

1305-25-123-2676

50

PATRON, 9mm x 19

(Pmax 300 MPa)

 

LOT 09-GFL-91

 

Ser også at hylsene er bunnstemplet med "GFL 9mm LUGER", slik som IceMan snakket om! :)

Link to comment
Share on other sites

Det katalognummeret er det som i Forsvaret (i sin tid) også kunne skytes i Luger P08 og Walther P38. Dvs at den er i den nedre enden av skalaen mtp trykk. Andre typer (med andre katalognr) hadde unntak av disse våpentypene fordi de var ansett som for hardt ladet for disse.

Link to comment
Share on other sites

For å kuppe tråden litt, jeg har brukt samme ammo som trådstarter, en nittitallslot Fiocchi (bunnstempel GFL) i min Mauserproduserte Luger P08 fra 1936. Jeg har skutt med god samvittighet da Fiocchipakken i motsetning til FFV ikke er merket med advarsler. Nå ser jeg at det er oppgitt makstrykk til 300 mPa, mens standard for 9mm Parabellum skal være på 230-240. Så spørsmålet er, for de som har ordentlig rede på sånt, er Forsvarets Lugerskudd i kraftigste laget til Lugeren? Eller er det bare å fortsette å brenne løs med god samvittighet, som hittil?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil har ammo med nato standard noe høyere trykk enn Sivil ammo, sånn sett ville jeg ikke brukt det i en gammel kriger. Lugern din kommer jo ikke til å eksplodere, men den vil kanskje bli slitt ut noe fortere enn den fortjener :D

Link to comment
Share on other sites

For å kuppe tråden litt, jeg har brukt samme ammo som trådstarter, en nittitallslot Fiocchi (bunnstempel GFL) i min Mauserproduserte Luger P08 fra 1936. Jeg har skutt med god samvittighet da Fiocchipakken i motsetning til FFV ikke er merket med advarsler. Nå ser jeg at det er oppgitt makstrykk til 300 mPa, mens standard for 9mm Parabellum skal være på 230-240. Så spørsmålet er, for de som har ordentlig rede på sånt, er Forsvarets Lugerskudd i kraftigste laget til Lugeren? Eller er det bare å fortsette å brenne løs med god samvittighet, som hittil?

 

Grunnen til at det ikke er noen advarsel på disse boksene, kan vel være at Lugeren var helt ute av forsvaret på denne tiden???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...