Jump to content

Ny rifle - nybegynner


eggz0r

Recommended Posts

Først vil jeg starte med å si at jeg har lest meg opp og ned i mente i trådene her, men jeg blir ikke noe klokere.

 

Jeg vil ha en rifle og kikkert som gir meg mest mulig for pengene. I utgangspunktet er jeg ute etter en børse som jeg kan bruke på alle typer jakt, men jeg ønsker også å bruke den på bane. Da på avstander opp til 600-700 meter. :shock:

 

Hva jeg er ute etter:

 

6,5x55

Demper

God kikkert - som kan brukes på langt hold, som er lett å stille på for en nybegynner - MIL-MIL er vel det enkleste, men prisen jeg har satt meg setter vel en stopper for det.

 

Dette blir min første rifle og det er alt for mange faktorer å sette seg inn i, for en som ikke har peiling i det hele tatt. Kom gjerne med konkrete våpen- og kikkerteksempler fra Finn.no :mrgreen:

 

Maks 12 000,- kroner.

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Bodø, så, jeg kan ta en tur til Fauske og Jaktdepoet - takk for tips.

 

Tittet litt på denne kikkerten, men den er vel kanskje litt overkill for mitt bruk? Jeg kommer i iallefall ikke til å sitte igjen med mange kroner til børse :lol:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=leupold

 

Demper er kanskje ikke et must med en gang, hvor mye koster det å gjenge opp slikt hos en børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 SPS .308

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ington+700" target="_blank

 

Ett konservativt valg som er lett omsettelig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Model_700" target="_blank

 

Syntetisk stokk er greit og kan skiftes for den som synes det.

Du slipper i alle fall å bekymres over at den flotte trestokken har fått ei skramme og det kan trenge fukt inn i treverket :-)

Den finnes i Links og flere kaliber.

 

Personlig foretrekker jeg .308 fordi det er mere utbredt på verdensbasis og det sikrer bedre tilgang på rimelig overskuddsammunisjon i framtiden.

6.5x55mm (Swedish Mauser) er ett greit valg i Norge og Sverige de neste 100 år,

men du skal ikke lenger enn til Canada før du risikerer at utvalget i ammo består av 5 pakker på hylla.

Hvis du skyter 3 pakker ammo i året så er det ikke sikkert du gidder å regne på det.

Skaff deg Europeisk våpenpass med en gang.

Du bor jo like ved Sverige og gutta trenger plutselig en ekstra sjåfør på laget :-)

 

I tillegg trenger du en rifle med mindre kaliber som passer bedre til f.eks hare.

 

Når det gjelder optikk så bør du ta lokale hensyn.

I Norge kan det være lite lys om kveldene, så lyssterk optikk

kan være kjekt. Slikt koster fort alvorlig med penger.

Snakk gjerne med folk i lokale jaktlag.

Optikk som tåler fuktig vær er viktig.

Å kjøpe optikk brukt eller kjøpe fra f.eks USA kan være en måte å strekke budsjettet.

 

Lyddemper synes jeg du skal prioritere lavest.

Du trenger egentlig litt mere penger til dette.

Jeg har sett unge menn svi av NOK 20000 på 15 minutter.

 

En rimelig bipod finner du på Biltema.

En veske til rifla skader neppe.

Om du treffer blinken på 700 meter gjenstår å se.

 

God Jakt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 SPS .308

*snip*

 

Takk for utfyllende og informativt svar. Remington har jeg ikke tittet på tidligere, men ser det ligger mange rimelige med kikkert ute på finn. Den ser nesten ut som et perfekt førstegangsvåpen for en med studentbudsjett.

 

Ser at folk har problemer med tofot til denne rifla, er det noe du kjenner til?

 

Vedrørende optikk, hva tror du om Leupold VX-3 4,5-14x50, som jeg postet tidligere? Er dette et greit kikkertsikte til mitt bruk?

 

Thomas Haugland anbefaler denne kikkerten i budsjettvideoen sin, det er derfor jeg kom inn på den:

 

 

Du gjør heller ikke mye galt om du går for Howa 1500. Mange her som er svært fornøyd med den. Selv har jeg 2 stk. Disse fås rimelig på finn.

 

Howaen har jeg tittet på tidligere, den ser også greit ut :)

 

Kan vel kanskje stryke 6.5x55 fra lista, men det burde iallefall være en av "de tre store".

Link to comment
Share on other sites

:thumbup::thumbup:

Kjempebørse! Kikkerten vil nok likevel gjøre best nytte på et salonggevær. Men med denne børsa har du fortsatt 5000 til kikkert på budsjettet.

 

 

Faktum er at det finnes et stort kjøpers marked for gode bruktvåpen for tiden. Mange årgangsjegere kjøper systemrifler, blir bitt av kaliberbasillen, og selger unna de våpnene de ikke lenger trenger. Dette er ofte rifler modifisert på avtrekk, skjefte og med mye bra ekstrautstyr. For nybakt jeger på budsjett er det altså liten grunn til å handle nytt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige innlegg. Utrolig mye rimelig brukt for tida. Her er ei flott brukt børse:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... 69&q=6%2c5" target="_blank

 

Da har du 4500 igjen til en bra ny kikkert eller en brukt zeiss. (har gjennom et langt jegerliv aldri lagt mine lanker på en zeiss, så du klarer deg fint uten....) 1000 kroner til ammo og drit i demper i første omgang.....

 

edit: samme type børse, 1000 kr. rimeligere men med jaktløp.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... 69&q=6%2c5

Link to comment
Share on other sites

Ser at folk har problemer med tofot til denne rifla, er det noe du kjenner til?

 

Vedrørende optikk, hva tror du om Leupold VX-3 4,5-14x50, som jeg postet tidligere? Er dette et greit kikkertsikte til mitt bruk?

 

Jeg mener å huske at du trenger et adapter. Det finnes uansett rikelig med ekstrautstyr til greie priser.

 

Til baneskyting kan du med fordel bruke sandsekker til å begynne med.

 

Optikken er helt fin til mitt bruk, men om den passer til deg vet jeg ikke.

 

Du bør uansett vente med optikk til etter rifla er i hus.

 

Du bør gjøre deg kjent med lokale jegere.

 

Det kan jo tenkes at en jeger som arvet i fjor har noe stående i våpenskapet.

(Det hele er som i en revolusjonær Nord-Koreansk opera lett inspirert av Kinesiske revolusjonære operaer fra 60-tallet. Du trer inn på venstre scenehalvdel kledd som en sønn av Robin Hood. En mann i salen ser håp i hengan snøre - Han får duge - og gir deg et uforskammet prisgunstig tilbud på riflepakka. )

(Dattera forsvant til storbyen med en vordende svigersønn med mildt blikk, runde brilleglass og busserull - håpet svant)

Da gjelder det å ikke ha brukt opp halvparten av penga på ett sikte som kanskje blir overflødig.

 

At du senere blir revolusjonshelt og veterinær/misjonær i Finnmarken litt lenger ut i operaen er en annen historie :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For Guds skyld; Glem Mauser. For å gjenta; Glem Mauser.

Glem Remington SPS.

Kjøp enten brukt kvalitet, helst Sako, eller Tikka.

 

Skal du bare skyte så kjøper du en 200 STR. Meld deg inn i et lokalt skytterlag og få dem til å lære deg å skyte- i tillegg så får du kjøpe 6.5 ammo til gunstig pris. Har du ikke et lokalt skytterlag? Let en gang til. De er der like sikkert som brunsnegler.

Deretter så gjør du et søk på Sauer+ langhold.

Link to comment
Share on other sites

Rifle til alle typer jakt, alt fra rype til elg, så er det vel i mine øyne kun 6,5x55 som duger? Eller?

 

Jeg har skutt noe småvilt med 6,5x55 og så lenge man bruker moderate ladninger med FMJ kuler, så blir det suksess det (så fremt man ikke treffer større bein). Personlig liker jeg bedre å skyte småvilt med 6,5x55 fremfor .223.. Den blir ofte i hissigste laget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter småvilt med hagle, tenker fra rev og oppover. Det skal heller ikke være noen dedikert langholdsrigg, langholdskytinga vil jeg bare gjøre som en sidehobby for å bedre skytekunskapene fremover mot jakta. Det er gjør nok også skytetreningen litt mer spennende :)

 

Har fått tilbud på en Browning A-Bolt 308. Win med Atec demper og 3-9x40 kikkert fra Tasco. Gått rundt 100 skudd i følge tidligere eier. Jeg kommer nok til å slå til på denne, så får jeg heller kjøpe meg en bedre kikkert når lommeboka får fetet seg opp litt på nyåret.

 

Hva tenker dere om denne?

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere om denne?

 

Kommer jo veldig an på prisen ;)

 

Børsa er kjent for god kvalitet den, men kikkerten er det reneste søppel! Men fungerer helt fint til å begynne med, men tipper det ikke tar lang tid før du kikker deg om etter noe nytt på den fronten ;) Den kan være ok å spare til du evt. kjøper en salong...

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kikkert som funker til begge deler og må tenke pris er det bare et reelt valg: http://falconoptics.com/4-14x44FFP.php

MIL/MIL og medforstørrende retikkel. Kikkerten er skarp og fin og klikkene kommer bestandig tilbake til null.

Jeg betalte 2500 inkludert frakt og moms, vil påstå det er rimelig ja. Mange her på kammeret som har erfaring med den også.

Link to comment
Share on other sites

Den må bestilles fra England hos produsenten selv. Du kan selvfølgelig bestille hos andre men produsenten er veldig enkel å ha med å gjøre.

 

Du bestiller, får et brev med en utførselssøknad (bare formaliteter, alle får den), skriver under og returnerer på mail til de i PDF format.

Når de får søknaden tilbake fra sine myndigheter sender de kikkerten med FedEx som igjen sender den innad i Norge med posten/BRING som leverer på døra. Samtidig som den er i posten sender du det underskrevne dokumentet til de med vanlig post.

 

Litt frem og tilbake men kikkerten er verdt hver en krone :)

 

Verdt å nevne at kundeservicen er fantastisk. Jeg fikk en kikkert av en dårlig batch og tok bilder av det som var feil (kondens) og mailet disse til Falcon optics. Han jeg fikk kontakt med var nøyaktig og sendte meg ny kikkert det øyeblikket de hadde nye i hende. Jeg var oppdatert ofte med hvordan de lå an i produksjonen og når de forventet nye kikkerter.

Jeg valgte å gå for 5,5-25x50 siden det var en stund til de skulle få nye 4-14x44 inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis eg skal anbafale å kjøpe en rifle i dag, vil eg nok anbefale en Tikka T3 eller Remington 700

 

Kjøpen god og stabil rifle. Tikka T3 er vel noe av det mest "fornuftige" en kan kjøpe seg i dag, med topp presisjon.

Det eneste aberet er vel det er en dl plast på den, men det må man forvente seg når en skal kjøpe seg en rifle under 10 000.

 

Eller synes eg at remington 700 SPS eller CDL er gode val. Problemet er at men ikke får de i 6,5x55.

Stabile gode rifler med god presisjon. Har mange ombyggingsmuligheter senere, met oppdatering av stokk,løp, etc.

Kan bygge seg en skikkelig "sniper" rigg med denne.

 

Se:

 

http://www.klikk.no/system/topicRoot/Al ... fletester/

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 291090.ece

 

Problemert er vel prisklassen din med 12 000 kr.- for både rifle og opptikk.

 

Husk du må ikke ha alt på en gang, kan kjøpe annet utstyr etterhver som demper, tofot etc.

 

Se ette brukte Sako 75, på nette, det er topp rifler.

 

Vil anbefale brukt Sako 75 eller en 85 fremfor Tikka T3, hvis du har penger til det, men Tikka T3 holder i massevis.

Sakoen er av samme produsent, men er mer forseggjorte rifler, mindre plastdeler.

Hvis du kan kjøpe 308 win har man Sako A7.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Bodø, så, jeg kan ta en tur til Fauske og Jaktdepoet - takk for tips.

 

Tittet litt på denne kikkerten, men den er vel kanskje litt overkill for mitt bruk? Jeg kommer i iallefall ikke til å sitte igjen med mange kroner til børse :lol:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=leupold" target="_blank" target="_blank

 

Demper er kanskje ikke et must med en gang, hvor mye koster det å gjenge opp slikt hos en børsemaker?

 

 

Hvorfor skal du ha kikkert med lys?? Hvorfor 50 mm objektiv?? Skal du jakte hjort i skumring eller om natta, eller rev om natta (dette som er ditt primære jaktmål?) Skal du ikke jakte om natta er 40mm objektiv og sikte uten lys et rimeligere og langt mer "kostnadeeffektivt" alternativ.

 

Hva er ditt totalbudsjett (våpen, montasje, sikte)?

 

Når det gjelder lyddemper er dette noe som er egnet for jakt - ikke skyting på banen. Alernativ til lyddemper er aktive hørselvern til ca. 1500,- (Sordin Supreme Pro Digital).

 

##

 

Ellers virket en Browning A- bolt til 8000,- med kikkertikte med samme verdi (i alle fall på bruktmarkedet) som en middels halvbrukt tørkerull å være særdeles dyrt. Gått 100 skudd?? Fortsatt brukt. 2000,- i ammo?? Tja,- sikker på det?? Går ammoen bra i børsa??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...