Jump to content

264 Win Mag tråden


Nooby

Recommended Posts

Jeg fant ingen ren 264 Win Mag tråd, og jeg synes det er et interessant kaliber som vel kunne trengt litt mer oppmerksomhet. Selv planlegger jeg innkjøp av en 6,5x55 som skal bygges om til 264 Win Mag langholds- og jaktrifle. Kaliberet er helt utelatt av Ladeboka, og dermed tror nordmenn at det ikke eksisterer. Kanskje er patronen en glemt juvel? Jeg tror den kan få en renessanse i Skandinavia når folk vil omkamre sine 6,5x55'er som ikke holder storviltkravet med homogene kuler. Med plenty kruttplass kan man sette kulene så dypt man bare orker. Den passer i standard Mauserkasser.

 

Er det noen som har erfaringer med denne hissigproppen, så hadde det vært gøy om de delte dem med oss andre her. Jeg kommer tilbake når det har blitt noe av planene.

Link to comment
Share on other sites

Renessanse, når man har 7mm Rem Mag med nesten dobbel livslengde på løpet i forhold til .264WM, og 6,5-.284 som allerede godt etablert langhold- og jaktkaliber? ;) Men for all del - av og til er det jo artig å ikke havne i samme bås som naboen, med "Villa, Volvo og Vovve" som svenskene sier! Sjøl har jeg en tordenstokk i .270win som går til alt.

Skal bli interessant å høre om noen her inne har erfaringer med .264WM :)

 

 

Sendt fra min AN/PRC-77

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 264 wm, et meget artig kaliber. Kommer til å skaffe meg det igjen siden det er plass til store mengder 570 krutt i den patronen. Litt kilen å lade med MRP da trykket fort kan gå rett i taket. Fikk lett 940 m/sek med 140 grs kule og 60 grs N15.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg skrinlagt tanken om å bygge om en 6,5x55-Mauser, men 264WM-planene lever videre. Det er om å gjøre å holde besøkene hos børsisen nede på et akseptabelt nivå. Derfor har jeg bestemt meg for et bruktvåpen med kasse og støtbunn klar for kaliberet. 7mmRM, 300WM og 338WM er vel de mest aktuelle bruktriflene der. Aller helst med utskutte løp. (Blir billigere da.) Våpenet blir altså brukt som jaktvåpen mens jeg bygger riggen, og 264WM-løpet blir satt på til slutt.

 

Har funnet to aktuelle kandidater til nå:

1:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42208414&searchQuery=300+win+mag

2:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42043572&searchQuery=brno

 

Rifla er tiltenkt jakt på bl.a. sel og gås. Hvor viktig er det at kassa er rustfri da?

 

Selv har jeg bare erfaring fra beltepatroner i mauserkasse. Hvordan oppfører de seg i kasser med fri mating?

 

På optikksiden har jeg bestemt meg for å veksle mellom jaktkikkert og langholdkikkert. Har sett meg ut en IOR 10x56 til langhold. Noe jeg må tenke på av montasjebegrensninger før jeg velger rifle? Er svingmontasje eller tilsvarende mulig? Har en sivil jaktmauser fra før av. Hadde vært greitt å ha færre kikkerter enn rifler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre dette prosjektet enkelt.

Kjøp en M67 i 6,6.

Ta opp støtbunn, fiks mating og kamre om til 264.

Pipa blir som ny, det som eventuelt er erodert vil forsvinne med nytt kammer.

Du får LANG pipe og topp hastighet.

Min 264 var bygd opp på denne måten, fungerte utmerket og ga super presisjon.

 

Etter min menin er "rustfritt" høyst oppskrytt, og unødvendig på jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å svare generelt på dette, men sluttstykket vil ihvertfall ikke kunne brukes.

Noen ganger vil det gå bra å gå tilbake til -06 hylsebunnbunn.

I dag er M98 Mausere latterlig billige, så det er vel iike noe stort problem?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre dette prosjektet enkelt.

Kjøp en M67 i 6,6.

Ta opp støtbunn, fiks mating og kamre om til 264.

Pipa blir som ny, det som eventuelt er erodert vil forsvinne med nytt kammer.

Du får LANG pipe og topp hastighet.

Min 264 var bygd opp på denne måten, fungerte utmerket og ga super presisjon.

 

Etter min menin er "rustfritt" høyst oppskrytt, og unødvendig på jaktvåpen.

Det var dette som var min opprinnelige plan. Særlig fordi jeg da ville få den mest egnede riflestiningen. Men det høres så mye børsemakerarbeid/dyrt ut i forhold til å få en børsemaker til å bare skru i et nytt løp. Hvor langt ut på viddene er jeg egentlig?
Link to comment
Share on other sites

@Nyati

Jeg satte meg ned og regnet litt nøyere over dette. Det er Rafdal som er aktuell børsemaker for mitt vedkommende, og jeg bruker hans nettside som utgangspunkt.

 

Han har løpspriser rustfritt fra kr. 5400 - kr. 6400 all inclusive.

Walther SS ferdig montert i boltrifle kr.5400,-

 

VS

 

Montere pipe i bolt action kasse (gjenge, profildreie, kamre osv) kr. 2100

Montere 1/4-sikring på M98 og M96 kr. 790

Borre og gjenge låskasse for kikkert Frå kr. 580

Sveise på ny hevarm Kr. 890,-

Montere kikkertmontasjer og kikkert på våpen frå kr. 250

Totalt for ombygging: kr. 4610

 

På Finn.no later det til å råde en konsensus om at kr. 3000 er ålreit utropspris for en skikkelig banemauser. Det gir følgende totaler:

Tikka M695: kr. 9900

Ombygd M67: kr. 7610

 

Forskjellen er, til min store overraskelse, i Mauserens favør. Neste steg i prosjektet er å skaffe seg et par M67 Mausere. (Skal ha en til DFS-trening også). Tusen takk at du satte meg tilbake på rett spor, Nyati! :D

Link to comment
Share on other sites

På Finn.no later det til å råde en konsensus om at kr. 3000 er ålreit utropspris for en skikkelig banemauser. Det gir følgende totaler:

Tikka M695: kr. 9900

Ombygd M67: kr. 7610

 

Du finner M67 til 1000-1200kr; de ligger bare ikke så lenge på finn.no som de til 3000kr :mrgreen: Jeg har handlet 3stk av de, den dyreste så langt kostet 1800kr, men hadde da Larsen stokk ("nesten" Sauer-look).

Billigste var 1000kr, og den var sannsynliigvis tilnærmet uskutt. Den tredje kostet en velbrukt 1911, men da fikk jeg med en ny Kongsbergpipe på handelen.

 

Mauser er gøy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en god tanke, Torf, og jeg takker for tipset. Jeg ser likevel tre ulemper med disse:

1: Original riflestigning for 264WM er i slakeste laget, tror det var 1/10". Disse Sako'ene vil være velegnede småvilt/rådyr-rifler, ikke storvilt/langholdsrifler.

2: Originale 264WM er sjeldne, og en slik rifle ville jeg beholdt mest mulig original. Har ellers ingen problemer med å "ødelegge" en Tikka eller en banemauser. :lol:

3: Rafdal skriver på nettsiden sin at Sako er blant verstingene når det kommer til skjeve låskasser. Jeg risikerer altså en tur til smeden for å få rettet opp kassa.

Link to comment
Share on other sites

Ser du på sluttstykkene på de riflene det er linket til så er det ikke mauser utdrager på dem (2 ringer som holder styringen), og det er gassventilering ut til siden. Slik et det på min L579 også. samme hevarm osv.

 

så tviler det er FN kasser som er på de to riflene, virker mere som L61r

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Alle lange kasser fra SAKO ble kallt Finnbear, fra militære M98-kasser til de begynte å produsere egne kasser.

 

FN-kasser var i bruk fra ca 1950 til 1957

:oops: Jeg ble påståelig over evne her. Men at det ikke er en FN-kasse, er på det rene. 264WM kom i 1959. To år etter FN-kassene var ute av bruk. Da er L61R-kassen mest sannsynlig kassen som er brukt her.

Det blir mye nytt å sette seg inn i - handle fra Danmark har jeg aldri gjort før.

 

Det enkleste er vel å ta med søknad, reise til Danmark, kjøpe rifla og fortolle på kaia. Noe sier meg at det ikke er fullt så enkelt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...