Nooby Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Jeg fant ingen ren 264 Win Mag tråd, og jeg synes det er et interessant kaliber som vel kunne trengt litt mer oppmerksomhet. Selv planlegger jeg innkjøp av en 6,5x55 som skal bygges om til 264 Win Mag langholds- og jaktrifle. Kaliberet er helt utelatt av Ladeboka, og dermed tror nordmenn at det ikke eksisterer. Kanskje er patronen en glemt juvel? Jeg tror den kan få en renessanse i Skandinavia når folk vil omkamre sine 6,5x55'er som ikke holder storviltkravet med homogene kuler. Med plenty kruttplass kan man sette kulene så dypt man bare orker. Den passer i standard Mauserkasser. Er det noen som har erfaringer med denne hissigproppen, så hadde det vært gøy om de delte dem med oss andre her. Jeg kommer tilbake når det har blitt noe av planene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarpsniker Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Renessanse, når man har 7mm Rem Mag med nesten dobbel livslengde på løpet i forhold til .264WM, og 6,5-.284 som allerede godt etablert langhold- og jaktkaliber? Men for all del - av og til er det jo artig å ikke havne i samme bås som naboen, med "Villa, Volvo og Vovve" som svenskene sier! Sjøl har jeg en tordenstokk i .270win som går til alt. Skal bli interessant å høre om noen her inne har erfaringer med .264WM Sendt fra min AN/PRC-77 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KnuteriK Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Jeg har hatt 264 wm, et meget artig kaliber. Kommer til å skaffe meg det igjen siden det er plass til store mengder 570 krutt i den patronen. Litt kilen å lade med MRP da trykket fort kan gå rett i taket. Fikk lett 940 m/sek med 140 grs kule og 60 grs N15. Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Nå har jeg skrinlagt tanken om å bygge om en 6,5x55-Mauser, men 264WM-planene lever videre. Det er om å gjøre å holde besøkene hos børsisen nede på et akseptabelt nivå. Derfor har jeg bestemt meg for et bruktvåpen med kasse og støtbunn klar for kaliberet. 7mmRM, 300WM og 338WM er vel de mest aktuelle bruktriflene der. Aller helst med utskutte løp. (Blir billigere da.) Våpenet blir altså brukt som jaktvåpen mens jeg bygger riggen, og 264WM-løpet blir satt på til slutt. Har funnet to aktuelle kandidater til nå: 1:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42208414&searchQuery=300+win+mag 2:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42043572&searchQuery=brno Rifla er tiltenkt jakt på bl.a. sel og gås. Hvor viktig er det at kassa er rustfri da? Selv har jeg bare erfaring fra beltepatroner i mauserkasse. Hvordan oppfører de seg i kasser med fri mating? På optikksiden har jeg bestemt meg for å veksle mellom jaktkikkert og langholdkikkert. Har sett meg ut en IOR 10x56 til langhold. Noe jeg må tenke på av montasjebegrensninger før jeg velger rifle? Er svingmontasje eller tilsvarende mulig? Har en sivil jaktmauser fra før av. Hadde vært greitt å ha færre kikkerter enn rifler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hvorfor ikke gjøre dette prosjektet enkelt. Kjøp en M67 i 6,6. Ta opp støtbunn, fiks mating og kamre om til 264. Pipa blir som ny, det som eventuelt er erodert vil forsvinne med nytt kammer. Du får LANG pipe og topp hastighet. Min 264 var bygd opp på denne måten, fungerte utmerket og ga super presisjon. Etter min menin er "rustfritt" høyst oppskrytt, og unødvendig på jaktvåpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Den tikkaen er jo et godkjøp den, og nå skal jeg glemme at jeg har sett annonsen... Om en justerer på vangene på en M98 for å få den til å mate beltehylser; er løpet da kjørt for 6,5-55 og -06 hylser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Litt vanskelig å svare generelt på dette, men sluttstykket vil ihvertfall ikke kunne brukes. Noen ganger vil det gå bra å gå tilbake til -06 hylsebunnbunn. I dag er M98 Mausere latterlig billige, så det er vel iike noe stort problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Det er denne garderoben da vet du:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Du har en sjanse i september, stem riktig ived valget.... så kan vi bare håpe!! Hele våpengarderoben er bare tull, og har kun en effekt, gjøre livet surt for LOVLYDIGE borger!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Hvorfor ikke gjøre dette prosjektet enkelt.Kjøp en M67 i 6,6. Ta opp støtbunn, fiks mating og kamre om til 264. Pipa blir som ny, det som eventuelt er erodert vil forsvinne med nytt kammer. Du får LANG pipe og topp hastighet. Min 264 var bygd opp på denne måten, fungerte utmerket og ga super presisjon. Etter min menin er "rustfritt" høyst oppskrytt, og unødvendig på jaktvåpen. Det var dette som var min opprinnelige plan. Særlig fordi jeg da ville få den mest egnede riflestiningen. Men det høres så mye børsemakerarbeid/dyrt ut i forhold til å få en børsemaker til å bare skru i et nytt løp. Hvor langt ut på viddene er jeg egentlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Sjekk prislisa til f.eks Ragnar Hansen. Det må bli billigere å kamre om en M67 enn pipeskift i en Tikka. Riflestigningen i en M67 passer helt utmerket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 @Nyati Jeg satte meg ned og regnet litt nøyere over dette. Det er Rafdal som er aktuell børsemaker for mitt vedkommende, og jeg bruker hans nettside som utgangspunkt. Han har løpspriser rustfritt fra kr. 5400 - kr. 6400 all inclusive. Walther SS ferdig montert i boltrifle kr.5400,- VS Montere pipe i bolt action kasse (gjenge, profildreie, kamre osv) kr. 2100 Montere 1/4-sikring på M98 og M96 kr. 790 Borre og gjenge låskasse for kikkert Frå kr. 580 Sveise på ny hevarm Kr. 890,- Montere kikkertmontasjer og kikkert på våpen frå kr. 250 Totalt for ombygging: kr. 4610 På Finn.no later det til å råde en konsensus om at kr. 3000 er ålreit utropspris for en skikkelig banemauser. Det gir følgende totaler: Tikka M695: kr. 9900 Ombygd M67: kr. 7610 Forskjellen er, til min store overraskelse, i Mauserens favør. Neste steg i prosjektet er å skaffe seg et par M67 Mausere. (Skal ha en til DFS-trening også). Tusen takk at du satte meg tilbake på rett spor, Nyati! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 På Finn.no later det til å råde en konsensus om at kr. 3000 er ålreit utropspris for en skikkelig banemauser. Det gir følgende totaler: Tikka M695: kr. 9900 Ombygd M67: kr. 7610 Du finner M67 til 1000-1200kr; de ligger bare ikke så lenge på finn.no som de til 3000kr Jeg har handlet 3stk av de, den dyreste så langt kostet 1800kr, men hadde da Larsen stokk ("nesten" Sauer-look). Billigste var 1000kr, og den var sannsynliigvis tilnærmet uskutt. Den tredje kostet en velbrukt 1911, men da fikk jeg med en ny Kongsbergpipe på handelen. Mauser er gøy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasten Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Du kan også trekke fra ytterligere 890,- for sveising av ny hevarm da dette strengt tatt ikke er nødvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Du har nok rett i det, en 56-kikkert vil uvegerlig bygge litt i høyden Edit: Da er prosjektet nede på fra kr. 4720, avhengig av pris på rifle. Dette smaker det fugl av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Huntershouse i Danmark har 2 stk orginale Sako Finnbear i 264 Winmag fra 60/70-tallet på lager til en rimelig penge. http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler/side726-Sako-Finnbear.html http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler/side737-Sako-Finnbear.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Det er en god tanke, Torf, og jeg takker for tipset. Jeg ser likevel tre ulemper med disse: 1: Original riflestigning for 264WM er i slakeste laget, tror det var 1/10". Disse Sako'ene vil være velegnede småvilt/rådyr-rifler, ikke storvilt/langholdsrifler. 2: Originale 264WM er sjeldne, og en slik rifle ville jeg beholdt mest mulig original. Har ellers ingen problemer med å "ødelegge" en Tikka eller en banemauser. 3: Rafdal skriver på nettsiden sin at Sako er blant verstingene når det kommer til skjeve låskasser. Jeg risikerer altså en tur til smeden for å få rettet opp kassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toaal Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 En ombygd Mauser vil dog for evig tid bli en ombygd Mauser. En Sako i dette kaliberet ville jeg foretrukket. Den burde være kapabel til å stabilisere en 149 grain'er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Finnbear er bygd på FN-produserte M98-kasser med hel venstreside; det er altså ikke noe annet enn en mauser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Finnbear er bygd på FN-produserte M98-kasser med hel venstreside; det er altså ikke noe annet enn en mauser Og det er du 100% sikker på? John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 nja, alle Finnbear er ikke bygd på mauser, SAKO brukte "Finnbear" som betegnelse på alle lange (30-06 og oppover) kasser. Fritt etter hukomelsen var det FN-mauser fram til 1965-1970 (korriger gjerne!) Men begge de det linkes til hos HH er på FN-kasser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Ser du på sluttstykkene på de riflene det er linket til så er det ikke mauser utdrager på dem (2 ringer som holder styringen), og det er gassventilering ut til siden. Slik et det på min L579 også. samme hevarm osv. så tviler det er FN kasser som er på de to riflene, virker mere som L61r John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Ingen Finnbear var laget på FN-kasser. Finnbear var en modellbetegnelse synonymt for L61R Ref: http://www.sako.fi/pdf/manuals/Finnbear.pdf" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Alle lange kasser fra SAKO ble kallt Finnbear, fra militære M98-kasser til de begynte å produsere egne kasser. FN-kasser var i bruk fra ca 1950 til 1957 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nooby Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Alle lange kasser fra SAKO ble kallt Finnbear, fra militære M98-kasser til de begynte å produsere egne kasser. FN-kasser var i bruk fra ca 1950 til 1957 Jeg ble påståelig over evne her. Men at det ikke er en FN-kasse, er på det rene. 264WM kom i 1959. To år etter FN-kassene var ute av bruk. Da er L61R-kassen mest sannsynlig kassen som er brukt her. Det blir mye nytt å sette seg inn i - handle fra Danmark har jeg aldri gjort før. Det enkleste er vel å ta med søknad, reise til Danmark, kjøpe rifla og fortolle på kaia. Noe sier meg at det ikke er fullt så enkelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Det er.. Ikke noe problrem å importere. Kun moms-tillegg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts