Jump to content

Våtfluer til ørret


villdyret

Recommended Posts

Har fisket mye ørret med våtfluer, men lurer på hva dere mener er best valg. Ønsker å skrote mye i flueboksen siden jeg ikke bruker dem... Hvis du røper dine topp 5 så skal du faen meg ha takk! :P

 

Mine favoritter:

Selvbundet svart maur, fikk 9 av 10 på den sist jeg var ute :wink:

Olsen.

Black Gnat.

Verre enn minken.

Vi menn.

Link to comment
Share on other sites

Topp 5 har jeg nok ikke, men jeg har ett fast innslag uansett hva det fiskes. Nemlig Wolly bugger, i forskjellige farger og størrelser. En svart wolly bugger om natta er skremmende effektiv på både Sjøørret og Ørret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den ideen med å skrote alt som ikke blir brukt i flueboksen er en god ide. Jeg rydder boksene mine ofte for slikt rusk og rask.

 

Og så binder du opp favoritt fluene dine i 3-4 krokstørrelser og ett sett som er tynt dresset og en litt kraftigere variant. Ett par av favorittene kan du også montere med kulehode og kanskje mudlerhode?

En streamervariant av favorittflua pleier også å være greit å ha i boksen.

 

Da har du det du trenger, og boksen er igjen smekk full av fluer :)

 

Hva mine favoritter er? Jeg fisker en del med en red tag, noe zulu lignende greier. En tynt dressede Whiskey og en hvit streamer + ett par av eget mønster som mest ligner March Brown

Link to comment
Share on other sites

Beste våtflua jeg noensinne har prøvd er en selvkomponert.

- Krok, dobbel str. 6-14 alt etter som. Det hender jeg tynger den ned litt med kobbertråd eller bly.

- Kropp, dubbet med gråsvart hareull.

- Ribb, kobbertråd.

- Brysthackle, spettede nakkefjærfibre fra tiur. De bakerste ryggfjærene kan også brukes så lenge de er myke nok.

- Vinge, spettede nakkefjærfibre fra tiur, evt. bakre ryggfjær

- Hale (kan sløyfes), spettede nakkefjærfibre fra tiur, evt. bakre ryggfjær.

 

Denne flua er testet på oter sammen med mange andre, kjente mønstre, og det er liten tvil om hva ørreten foretrekker.

Jeg har fått ørret på over 3 kilo på denne.

Link to comment
Share on other sites

På fjellet?

 

- Mellomstor vårflue. Streaking caddis eller min egen variant med poly-vinge.

- Wolly bugger eller en stor zonker, og da mener jeg stor. Laksekrok 6 eller noe slikt.

- Muddler

- Vårfluepuppe, gjerne LaFontaines Sparcling pupae

- Imitasjon av stankelbein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...