Jump to content

Faktor på Fiocchi 9 Luger 115grs?


Loffadyret

Recommended Posts

Hei,

 

Nettopp kjøpt meg 9 mm. Og har da vært på banen og testet den.

Opplevde da noen problemer:

Pistolen ville ikke kaste ut hylsene eller mate inn nye skudd.

Sleiden satt seg heller ikke i bakre posisjon etter endt runde. Hva kan være galt?

 

Jeg skjøt med Fiocchi 9 Luger 115grs og lurer på om noen vet faktoren på denne type patron?

Siden jeg ble fortalt at jeg måtte minimum ha faktor 135...

 

Liv & Sissel

Link to comment
Share on other sites

Faktor i en ammunisjonstype varierer fra våpen til våpen, så det er helt umulig å vite uten å kronografere.

Det er sannsynlig at akkurat ditt våpen med akkurat den ammunisjonen må ha en svakere rekylfjær for å funke.

Har du et svakt rekylopptak vil våpenet "fjære" i neven din, noe som også vil kunne bidra til de feilene du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å være frekk, for dette har jeg gjort selv. Jeg fikk min Hämmerli mod Stenvaag i desember. Første runde på banen matet den ikke. Noen dusjer med våpenolje her og der på sleiden fikset det hele. Siden din 9 mm er ny, er den kanskje litt for tørr?

Link to comment
Share on other sites

Pleier egentlig å være litt futt i Fiocchi ja, men jeg mener å ha hørt andre klage litt på akkurat deres 115 gr 9 mm. Har ikke prøvd dem selv, så det var bare en tanke. Uansett, det å teste et par skudd i en annen vekt og/eller et annet merke er jo aldri en uting.

 

En ting er at den kan være tørr, og hvis den er flette ny kan det jo også sitte litt klissent lagringsfett noen steder. En demontering og rens gjør jo heller ingen skade, det er fort gjort og er i aller, aller verste fall unødvendig, men 5-10 minutter på kvelden kan man jo avse.

 

Hvilken pistol er det?

Link to comment
Share on other sites

Testet nettopp fiocchi 115 og 123 gr i min Glock 19.

115 hadde en pf på 123-124.

123gr lå på 130-135 (må evt sjekke de nøyaktige tallene hjemme)

 

G19 har jo bare 4" løp så du får muligens noe mer avhengig av våpen.

 

Vet ikke hva du skal bruke den til men tul Dynamisk er det tryggere med 124gr enn 115...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange hjelpsomme svar :-)

 

Ja det er en Sig Sauer P226 X-SIX og ja den er flunka ny fra fabrikken. Jeg skal bruke den til militærfelt :D

 

Tørka litt over der jeg så lagringsfett men har ikke oljet den. Så ja det kan jo være en mulig feil og lett å fikse (er da iallfall verdt forsøket)

Mener også at klubben skal ha en kronograf ett sted så jeg får mase litt å finne den siden det vist ikke finns noe fasit svar der (der lærte jeg noe nytt i dag og :smile: )

Og om ikke det funker så får jeg dra inn å handle meg litt annen ammo og teste det og å krysse fingrene for at det funker.

Skal si jeg var rimelig irritert på skytebanen i dag iallfall :x

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ammunisjonen det er noe feil på. Jeg kan ikke noe om ditt våpen, men ville som de andre sier, sjekket opp om våpenet er "klargjort" for skyting. Fjerne eventuelt lagringsfett og olje inn den der det skal oljes. :wink:

Hva står det i bruksanvisningen?

Link to comment
Share on other sites

Med helt ny 9 mm P220 X6 og Fiocchi 115 og 123 grains med kobberbelegg, så kan jeg ikke huske noen feilfunksjoneringer. Den er nokså lik 226'en. Håper du finner ut av det. Skyttsengelen på forumet hadde noen issues med sin P220 han har skrevet om og som kanskje kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kronografert denne. Og den holder faktor og vel så det. Jeg vil tippe at du ligger på 140(+) i faktor med denne i en x-six. Prøv med litt olje. Og skyt litt, så burde det løsne. Om ikke dette funker så hadde jeg ringt forhandleren å forhørt meg pronto

Link to comment
Share on other sites

Med 115gr???

 

Jepp den gjorde 137/138 i 5" ( 1200fbs ). Dette er selvfølgelig forskjellig fra våpen til våpen. Men har testet i flere våpen og løpslengder og den har testet konsekvent på dette nivået +/- avhenigig mer eller mindre av løpslengde. Det er en hissig krabat :) Jeg har også trekt kulen og det er veldig lite krutt i disse patronene kanksje 3gr eller mindre ( har ikke veid ). Konsistensen minner om 310 om ikke enda raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe nei jeg er ikke i Bergens området dessverre :smile:

 

Men i dag tok jeg den i fra hverandre og gnikket skikkelig vekk lagringsfettet og oljet den inn og nå går den som ei klokke :D

Var en mye mer glad jente på skytebanen i dag ja. Så var nok bare heldigvis en enkel behandling pistolen trengte :o:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Med 115gr???

 

Jepp den gjorde 137/138 i 5" ( 1200fbs ). Dette er selvfølgelig forskjellig fra våpen til våpen. Men har testet i flere våpen og løpslengder og den har testet konsekvent på dette nivået +/- avhenigig mer eller mindre av løpslengde. Det er en hissig krabat :) Jeg har også trekt kulen og det er veldig lite krutt i disse patronene kanksje 3gr eller mindre ( har ikke veid ). Konsistensen minner om 310 om ikke enda raskere krutt.

 

Har målt det samme i min Pardini GT9-6 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...