Jump to content

Hvor finner man blåskjell?


fredrik

Recommended Posts

Dette grenser seg til pinlig: jeg var ute å tenkte å plukke meg noen blåskjell, men fant jaggu meg ikke ett eneste ett! Befinner meg i Lofoten, i et område jeg ikke er all verdens kjent. Er det noen konkrete områder det er mer blåskjell enn andre? Sand, stein, ferskvannsutløp osv, har det noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Varslet er grønt for Lofoten :)

 

Ja har tenkt på det med flytebrygger, men hadde litt lyst å plukke dem litt bort fra folk (les: diesel, kloakk osv) ;)

 

Skal suse en runde med båten i morgen å se, evt ta på våtdrakten og ta en runde. Er så rart, alltid syntes det har vært blåskjell OVERALT, men når man skal finne seg noen...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du finner dem ofte på merkestaker. Som står i vann hele tida. Strøm er nevnt, å det er en godde plass. Trenger ikke være veldig mye strøm, men litt bevegelse med tidevannet. Bratte fjellsidene på grunt vann kan å være fine plasser.

Link to comment
Share on other sites

Da fant vi så mye blåskjell at vi kunne matet en hel arme...

 

Men dette med blåskjellvarsel: det er "grønt" noen mil nord for her vi er, altså nærmeste målepunkt. Vi befinner oss i Nusfjord, og her ser man rett ut i Vestfjorden. På andre siden av fjorden og et stykke lengre sør var det "rødt".. Ble litt usikker når jeg så det!?

Link to comment
Share on other sites

Er du usikker så er det bare å spise en 4-5 skjell for å teste. Merker du ikke noe innen 12 timer er det fritt frem. Pleier alltid å benytte meg av denne "metoden" hvis jeg skal servere selvplukkede blåskjell til gjester. Kan være greit å utføre testen på morgenen så slipper du å ligge oppe hele natta om det skulle gå galt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er du usikker så er det bare å spise en 4-5 skjell for å teste. Merker du ikke noe innen 12 timer er det fritt frem.[...]

Bruker du samme metode for å teste om sopp er spiselig eller om det er metanol i smuglerspriten? :mrgreen:

Les deg litt opp om algegift f.eks hos mattilsynet

Særlig de to her er "morsomme":

•PSP-toksiner. Symptomer er nummenhet i lepper og munn, fingre og tær. Lammelser i muskulatur kan også oppstå, og i verste fall kan dette ramme åndedrettsmuskulaturen.

•ASP-toksiner, også kalt hukommelsestaptoksiner. Symptomer er kvalme, oppkast, magekramper og diaré, og i tillegg forvirring, nedsatt orienteringsevne eller hukommelsestap

Algegift er langt mer en "litt uggen i noen timer", og ikke alle algegiftforgiftninger er reversible (gjelder særlig ASP).

Link to comment
Share on other sites

Farlig dose for ekstremt giftige skjell sies å være 15 så 5 skjell går bra :D en kan uansett ikke stole på blåskjellvarselet selv om det meldes om aldri så fine skjell så det er ikke dumt å prøve seg frem.

 

Lærte forøvrig testen av en biolog på Havforskningsinstituttet så veldig bekymret er jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nei at du dauer av 5 skjell tror jeg ikke. Men at onkel Birger som spiser 152 skjell i den påfølgende blåskjellmiddagen lett kan bli dausjuk uten at du "merket noenting" når du tok dine 5 prøveskjell ser jeg som svært sannsynlig. (om skjellene faktisk er giftige, stort sett er de jo ikke det. Kontrollerte eller ei)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...