Jump to content

Uklare reglement/ hjelp til POD


One Shot

Recommended Posts

Starter denne tråden i håp om at POD får startet prosessen så snart som mulig, og også at det kan komme innspill her som de kan får bruk for.

 

Denne tråden er ikke ment som en klage tråd mot POD. Ønsker bare å få et fokus på dette, da jeg tror det er flere som er berørt av dette (eller kan bli berørt av dette).

 

For å gjøre en lang histori kort

Jeg søkte om ervervtillatelse på en dobbelt rifle i .500NE. Jeg fikk avslag med begrunnelse at jmfr en eller annen regel (skal oppdatere med rett nummer). Så er INGEN sivile skytebaner godkjent for kaliber størrelser fra og med .500. Ergo kan det ikke skytes opp med dette eller grovere kaliber og derfor ikke noe gyldig behov.

Etter samtaler med Regionalt politikammer (hvor jeg møtte en meget imøte kommende fagperson som var enig med meg) ble vi enige om at en telefon til POD måtte kunne løse dette. Hos Pod ble det henvist til denne paragrafen at det ikke fins godkjente skytebaner i Norge. Men de var enig i at den ikke var helt klar, og at de nå etter at de var ferdige med den nye våpen forskriften. skulle se på flere ting som var uklare eller "out of date".

 

Som sagt så er ikke dette meningen at det skal bli en "sutre" tråd, men en inforamtiv og konstruktiv tråd som kan hjelpe til med å få opp fokus på denne problemstillingen.

 

Min klare overbevisning, som jeg også oppfattet var fagansvarlig ved regionalt politidistrikt. Er det at denne paragrafen egentlig er gjeldene for militære kaliber (12,7 x99). Og ikke for jaktvåpen ,som det helt sikkert finst en del av og som glatt blir godkjent rundt omkring i kaliber som .500NE, .600NE, .700NE (Kanskje ikke så mange av de to siste), 505Gibs, 585 Nyathi etc.

 

Ønsker innspill som kan gjøre det enklere for styrende organ å oppdatere regelverket.

 

Jeg rekner med at styrende organ er jevnligt innom og leser på dette forumet, og med et økt fokus på dette in en konstruktiv tone, så er det som sagt håp om at denne prosessen kan begynne så snart som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange, om ikke alle, skytebaner som har kaliber begrensing.

Problemet er, som du beskriver, at man begrenser kaliberet kun på bakgrunn av diameter og ikke på andre kriterier. Dette gjør at mange klassiske kalibre ikke er tillatt på flere skytebaner.

 

En annen ting er jo det at det ikke er SKYTEBANENE som skal være styrende for om kaliberet kan anskaffes eller ikke.

Det er faktisk fullt tillat å bedrive øvelsesskyting utenfor skytebaner (etter visse retningslinjer).

Skal ha tillatelse fra grunneier

Skal ikke vær til unødig sjenanse for andre

Skal ha tilstrekkelig bakgrunn/kulefang

Skal ikke ha preg av permanent skytebane.

 

Dette medfører jo at man kan skyte på temmelig mange steder i Norge og at de begrensninger som er satt til skytebaner ikke bør være begrensende i forhold til våpensøknader.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberbegrensningene på de fleste banene det her er snakk om er gitt på grunnlag av militær bruk av 12,7x99 - blant annet grunnet en del farlig ammunisjon som er rikosjettfarlig (panserbrytende kjerne), brannfarlig (eksplosiv/ildspåsettende). Begrensningen har ikke basis i sivile kalibre, selv om Man™ har funnet det opportunt å henge hatten på akkurat det. Sjekk baneinstruksen og grunnlaget for den...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere baner som er godkjent for "skyting i retning så i lendet, mot vollen" uten et ord om kaliberbegrensning eller våpentyper. Men det stemmer nok at de fleste (alle?) DFS baner har en setning i baneinstruksen om at skyting med 12,7mm er forbudt. Dette fordi DFS samarbeider med forsvaret, slik at det er stor sjanse for at noen HV-folk tropper opp på banen med en antimateriellrifle og eksplosive/brannstiftende prosjektiler.

 

Mitt tips er å prøve baner eid og driftet av NJFF eller andre forbund, ikke DFS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...