Jump to content

Laaange 8 x 68 s


old-gun

Recommended Posts

Fikk ånden over meg og satt igang ladepressa!

Fylte opp med 77,5 grain Mrp og toppet det hele med Norma Oryx 196 grains kuler. So fare so good!

 

Men da jeg satt meg ned i etterkant og bladde i Ladeboken nr 4, fant jeg ut at patronlengden skulle være 82 mm. Jeg pleier å sette kulene så langt ned at de omsluttes av hele hylsehalsen, og da måler de 87-88 mm :forvirra: Ved 82 mm forsvinner jo nesten hele kula nedi, så det virker ikke riktig. Men på den annen side så ladet jeg opp disse for noen år siden m middels ladning Vitavouri n 160 krutt og fikk tydelige tegn på overtrykk, noe som jo kan indikere at kula sto mot bommene, da landingen var middels ref Vitavouris egen tabell.

 

Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at du må måle lengden på kammeret. Hvor dypt sitter kula når den berører bommene?

 

Sett i sluttstykke. Mål med pussestaven avstanden fra pipa til bunnen i sluttstykket. Merk med blyant på staven.

 

Ta ut sluttstykket, bank en kule lett inn i bommene. Ikke for hardt, men nok til at den sitter litt. Mål med staven igjen, merk av med blyant. Mål avstanden mellom strekene. Dette er max patronlengde, før du setter kula i bommene. Bakker du av et par millimeter, så har du klaring.

 

Har forresten samme sak med oryx i 6,5x55. Kulene skal settes latterlig langt inne i hylsa. Ser nesten ut som ei minikule slik tabellene opererer.

Link to comment
Share on other sites

82 mm trenger ikke være trykkfeil, det kan være pga magasinet på en m98. Ferdigrulla 14,5 g RWS KS er 83, mener jeg. Selv setter jeg dem til 86 med 2 mm friflukt.

 

Norma Vulkan, dvs Oryx uten lodding, setter jeg til 86 mm.

 

Mål friflukten din og sett dem ut fra det, så funker det nok. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg har ladet opp noen 196 grs RA stålmantler, banket ut av mil ammo fra niogførr og ladet dem med 2 mm friflukt, col 92 mm. Da så 8x68'en sinna ut, da :-D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt noen elg m denne kula, men skutt et par rådyr og det var svært pene slakt m lite kjøttødeleggelse. Rådyra gir jo ikke kula mye motstand men...

 

Kan opplyse om at rifla er en Heym Sr-20 G m de lux skjefte. Toppet m en Swaro 6x fast m graverte stålmontasjer. Den har gått knapt 50 skudd. Vurderes solgt da den brukes alt for lite.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel egentlig sagt her..

Jeg har hatt 2 ulike 8x68S bygget på M98 mekanismer. I begge tilfellene utvidet vi magasinet til å ta opp til 89mm patroner, dvs en magasinlengde på 90mm innvendig.

De korte patronlengdene har (desverre) blitt standard fordi mange har bygget om m98 uten å forlenge magasinet.

Ser at mange hevder 8x68S ble utviklet på std M98, men de 7(!) børsene Mauser Werke bygget i -39 til -41 ble alle bygget som model B på magnum kasser.

 

Denne patronen er selvsagt best med patronlengder mellom 86-89mm. Der er riktig som det blir sagt at Oryx-kula ofte må settes litt dypere enn andre, dette pga kuleformen og bæreflata.

Jeg ladet 220grs Woodleigh RN til 88mm og 220grs PP til 89mm. Da fikk jeg utnyttet hylsa til det fulle, og oppnådde 2800 f/s uten tegn til overtrykk.

 

Mål opp maks patronlengde i ditt løp, og legg deg 1-2mm under dette med COL, hvis magasinet ditt tillater det :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Heym'n er kamret for dette kal originalt , og trenger ikke ta hensyn til kort magasinlengde. Wikipedia oppgir patronlengden til 87mm uten at jeg stoler blindt på det.

 

Skal prøve å sette en kule ganske løst i ei skutt hylse og ta ladegrep, får vel en indikasjon da?

 

Hva tenker dere om 77,5 grains ladning bak denne kula? Skjønner på mange av dere at oryxen blir for bløt, men den må vel holde bedre sammen enn en blykule!

Link to comment
Share on other sites

77,5gr MRP bak Oryx 196gr er en ok lading, men det er en grunn til att Norma ikke leverer den ferdigladd i 8x68S.

De lader den med Swift A-Frame 196gr.

Hvis du absolutt vil bruke Oryx i 8x68S til å jakte med, så lad den til en lavere hastighet med ett raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags hylser er det? Jeg bruker RWS, de er 282 grs og jeg må bakke ned 2 grs i forhold til data med Norma eller Hirtenberger hylster.

 

Ladningen høres ikke knallhard ut, det er 0,5 grs mindre enn hva jeg bruker, og jeg har et veldig trangt løp som fort gir trykktegn. Det er også hva Ladeboken utgave 3 foreslår for 220-grainere, om enn ikke i RWS hylser.

 

I det siste har jeg brukt URP for 200 grs kuler, det gir litt mindre munningsflamme enn MRP.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nektet å lade de noe mere av de til kompisen. Slaktet så helt for jævlig ut :shock:

Jeg har også vært uheldig med sikkert 8 av 10 slakt med 8x68S :cry: Ikke med Oryx , men med 200 grains Accubond, Swift, samt 220 grains Woodleigh. Tung kule i høy hastighet er ikke min greie på matvilt lenger. :?

Men på den annen side så ladet jeg opp disse for noen år siden m middels ladning Vitavouri n 160 krutt og fikk tydelige tegn på overtrykk, noe som jo kan indikere at kula sto mot bommene, da landingen var middels ref Vitavouris egen tabell.Hva tenker dere?

 

Om du setter kula for langt ned i hylsa risikerer du også høyt trykk, jeg tror nok heller at problemet ligger i der. Men du må ta deg bryet med å måle friflukten på den kulen du skal bruke. Det tar max 1 minutt med en presset hylse, tusj og pussestokk. Jeg setter kula så den har ca 2mm friflukt, og ser som regel ikke på lengden som er oppgitt i ladetabellene i dette kaliberet. Lengdene på patronene er mange ganger uhensiktsmessige, de er vel muligens tilpasset M98 magasiner som det nevnes lenger oppe i tråden. Husker jeg ikke feil så kan du vel maksimalt ha en patronlengde på 87-88 mm på en SR20. Min SR20 er i .300WinMag og har veldig romslig friflukt på det originale løpet.

Om ditt magasin er som på min børse, ville jeg i ditt tilfelle satt kulene (fra 180 grain ->) til en lengde på 87 mm- om friflukten tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...