Jump to content

Har klart det store: Patron kilt fast i kammeret.


klumsen

Recommended Posts

Var på stevne i dag, og klarte å kile en patron fast i kammeret. Der sitter den godt.

Har prøvd å ta flere ladegrep uten hell, utdrageren vil ikke huke. Var tung å presse ned, så ble ikke lukket helt ned, men patronen ble ikke med ut igjen.

Prøvde med pussestokk, men den rikker seg ikke. Slo så hardt at nå er det gjengede partiet bøyd og jeg er redd løpet er skrapet opp inni.

Sauset på med WD 40 men sitter dønn.

Må nok til børsemaker med denne om ingen andre har noen supre triks her, men vil ha det til sjekk allikevel tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når du slo med pussestokken presset du antagelig kula inn i hylsa, komprimerte kruttet og økte presset mot kammerveggen, mao gjorde vondt verre. Gå til børsemaker...Er du stø på hånda kan du bore et hull i hylsehodet, fylle på med olje el. for å sikre mot at tennhetta går av. Så kan du bore ut for å få tak med en uttrekker. Men jeg ville gått til børsemaker.....

Link to comment
Share on other sites

Prøv som amatør foreslår, men bruk en messing eller kobberstang istedet for treplugg. Stål kan også brukes, men da må du teipe så den går passe trangt uten å være borti løpet.

Fordelen med denne metoden er at kulen blir dyttet inn i hylsen, hylsen blir full av olje, og på tredje slaget kommer tennhetten ut av hylsen dersom hylsen ikke løsner.

Når tennhetten er ute kan du gjenge inn en skrue fra kammerenden og terse ut hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Var på stevne i dag, og klarte å kile en patron fast i kammeret. Der sitter den godt.

Har prøvd å ta flere ladegrep uten hell, utdrageren vil ikke huke. Var tung å presse ned, så ble ikke lukket helt ned, men patronen ble ikke med ut igjen.

Hvorfor lukka du ikke helt og skjøt ut kula? Vel og merke FØR du begynte å banke osv.... Det er mye enklere å få en skutt tomhylse ut av kammeret enn en skarp patron. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en patron i rett kaliber, og man klarer å lukke sluttstykket helt, så er det enkleste å skyte ut kula (vel og merke må man gjøre det FØR man begynner å slå inn kula, sette olje i løpet, osv) og deretter få ut hylsa. Det er mye enklere å få ut en hylse enn en skarp patron.

Link to comment
Share on other sites

Problemet her var at det var ikke i nærheten av å kunne lukke hevarmen.

Var så vidt innenfor der vi kan begynne å lukke. Glapp da på utkasteren å satt seg der.

Enig i at det hadde vært best å presse skuddet av, og ta ut hylsa, men det går dessverre ikke. :)

Men nå er det olje i løpet og har ødelagt pussestokk, redd løpet og har fått skade, så må til børsemaker, og han svarer pdd ikke på tlf.

 

Men verst av alt er at jeg ikke vet hva som har skjedd, for dette var en ladning og størrelse(necket) som har slltid fungert før.

Bytta underveis i løypa for at det var noen av de som var helpressa som jeg ikke turde lukke på, Satte inn en av de som bare var necka og den satte seg dønn.

 

Som sagt må jeg til børsemaker. Kommer med referat når avklaring er der. Frykter hele børsa har tatt kvelden. Samt undrer på hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Det har sannsynligvis sneket seg inn en blindpassasjer blandt hylsene dine ( om man necker en hylse skudd i et annet kammer skjer dette ofte )

Jeg har gjort akkurat det du beskriver. Prøvde å dunke ut patronen med pussestaven, og var også sikker på at jeg hadde ødelagt løpet med pussestaven. Fikk børsa tilbake fra børsemakeren like hel, så dette går nok bra. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Patronen er ute!

Måtte til med en stang og slegge for å slå den ut.

Børsemaker mente at jeg har skutt med patroner som sotet og dermed kilte den seg til slutt.

Hylsa var Krakkelert i sort. Kan WD-40 gjøre hylsa misfarget? Sto noen uker med det i løpet.

Kjøper ikke forklaringen helt. En ting er at jeg er dårlig til å pusse kammeret,(bruker sånn innførings rør og pusser fra kammersiden HVER gang jeg har skutt). Han sa og at NC96-M og 9.3g Sierra kule ikke var en god kombinasjon.

 

Føler ikke jeg har fått en god forklaring på dette enda.

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Heller til forklaringen Inge foreslår litt lenger opp.

+1

Tror det skal sote veldig mye før det er mulig å kile pga sot. Men, det er nok ikke dumt å pusse kammeret en gang i blandt. Aldri kilt en patron i bushmasteren pga sot eller annen dritt, og der er det betydlig mer graps i omløp enn i ei boltrifle. Eneste gangene jeg har kilt noe i noe våpen er de gangene en har sovet ved ladebenken og ikke presset alt nok. Da blir det mye moro. Etter siste runde fant jeg ut at jeg heller gjør alt jeg kan for å få ting i lås i kammeret, enn å støte ut feil vei. Det er forøvrig også eneste gangen jeg har klart å ødelegge standard utdrager på en Remington 700 også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...