Jump to content

Springfield Armory XDm 5.25" 45 acp Bi-tone


Mulstad

Recommended Posts

Endelig er herligheten kommet i hus!!

3. mnd med mye papirer og styr betyr ingenting i dag :D

Amerikanerne er sære. En ting var XDm'n, men å få tak i powder river sitt "match trigger kit" var en kamp uten sidestykke, men den som gir seg er en dritt!! :wink:

XDm52545acp-_zpsbfc0a965.jpg

 

Oh glory days!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Bjørn.

Fikk den i dag tidlig, så jeg har ikke rukket å dra på banen med den ennå.

Jeg har derimot montert "powder river" avtrekk på den nå i kveld. Det skal nevnes at dette bl.a. innbefattet 20 minutter på knærne i leting etter "sear fjæren" på gulvet, men når den til slutt ble funnet så ble resultatet bra.

Vandringen er redusert til ca 1/3 av originalt, samt at avtrekksvekten er på fine 1580 gram.

Blir en lang dag på jobb i morgen, før man kan komme seg hjem og prøve... :smile:

 

PRPtrigger_zpscbe93390.jpg

 

Her er den avbildet med nytt avtrekk :)

 

//Mulstad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Perjan.

For å være ærlig holdt jeg på å gi opp "prosjektet" flere ganger.

Jeg var eier av pistolen i 2 måneder, før alle dokumenter var på plass og alt var ok til eksport...

Nå derimot hadde jeg ikke sett mørkt på å gjøre det igjen :)

Hvis jeg får overbevist fruen, så blir det kanskje import av en AR til høsten.

Jeg må bare reparere bulken XDm'n ga i familieøkonomien først :winke1:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Pen pistol. Jeg regner med å se en slik i en av safene mine før eller siden. Min kone akkumulerer XD'er fortere enn jeg akkumulerer Glocker.

 

XDm i .45 har jeg ikke skutt med, men den eldre Tactical versjonen er et suverent våpen. Du kommer garantert til å bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hei Baldrick.

Det finnes nok like mange argumenter for å kjøpe en SA xD som det finnes argumenter for å kjøpe en Glock. Jeg er vel generelt av den oppfatningen at det er lite spennende å ha det samme som alle andre har her på berget, så da endte jeg opp i SA leiren.

Utover dette, så ble jeg av "sales executive" hos SA informert om at det ikke var aktuelt å selge noen XDm til meg, ettersom våpenet kun var for tiltenkt "domestic sales".

Da må jeg vel innrømme at det fløy en liten f**n i meg...

Nå har jeg tilbrakt mye tid bak en Glock, og er relativt fornøyd med denne, men for å si det slik, så er ihvertall ikke XDm noe dårligere. Når det gjelder avtrekket, så er dette nå så optimalt som jeg kunnet håpet på, samt at balansen i våpenet er (i mine øyne) tilnærmet perfekt.

 

Jeg er utrolig fornøyd med kjøpet, og det er vel hovedsaken.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei Baldrick.

Jeg er utrolig fornøyd med kjøpet, og det er vel hovedsaken.

 

//Mulstad

Ja, helt enig. :) Og spesielt hvis det lå mye papirarbeid (og ekstra kostnader regner jeg med?) i prosessen.

Uten å ha fiklet med en slik selv, kan det virke som at en XDm 5.25" er en slags Glock 34/1911-hybrid. Det at Rob Leatham har vært involvert i utviklingen er jo heller ikke et minus.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske så riktig. Rob Leatham fikk frie tøyler når de skulle utvikle konkurransemodellen.

Jeg synes personlig han har gjort en god jobb :winke1:

 

Standard avtrekk på denne modellen derimot, er like ille som på en glock.

Det er ikke før man får montert et skikkelig avtrekksett at den blir skikkelig moro.

 

Jeg fikk powder river sitt sett anbefalt av en venn av meg som bor i USA og skyter IDPA, og det er i mine øyne tilnærmet perfekt.

Her ser du første 10-skudd serie, standard presisjonskive fra 25 meter. Hadde en serie i dag som ble litt tettere, men har desverre ingen bilder av det. Våpenet leverer bedre en jeg kan skyte, det er i alle fall sikkert :D

 

bilde_zps671d65de.jpg

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Thor,

Er det slik å forstå at du faktisk bor i TX?

Hvis så er tilfellet, hvordan er det med kjøp og eksport av magasin fra din stat?

Jeg har en barndomsvenn som har hjulpet meg med avtrekkersett o.l. når slike "behov" har dukket opp. Men så skulle det bestilles noen ekstra magasiner, og ettersom at han bor i California (Simi valley) så ble dette ikke så lett. Max 10 rnd. limit. osv.

Finnes det noen praktisk måte å gjøre dette på, eller er det "full søkeprosess" og hele balletten på nytt for å få dette i orden?

Tips og råd mottas med takk! :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten kjennskap til noen europeisk åpning, bortsett fra den franske, som er mindre våpenrelatert... :lol:

Jeg fant en "utro tjener" i Pennsylvania som jeg kjøpte pistolen fra.

Eksporten skjedde fra "min" FFL eksportør i Illinois.

Denne prosessen var litt langtekkelig men grei.

Nå er jeg på søken etter flere magasin, da de får litt medfart under praktisk skyting.

I min enfoldighet bestilte jeg bare 3 stk. direkte fra SA. Men fikk ganske umiddelbart en Mail hvor de dementerte at eksport av "våpendeler" krevde dokumentasjon osv.

Fikk absolutt IKKE lyst til å starte en søkeprosess på grunnlag av ønsket ervervelse av 3 stk. magasin... Det får da være grenser!!

Hvis du Hassel har noe spennende å dele med deg, så er jeg lutter ører :wink:

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen restriksjoner på statlig nivå for eksport av våpendeler. Derimot gjelder de føderale bestemmelsene, dvs. max. $100 eller eksportlisens.

 

Texas har ingen restriksjoner på magasiner, men å få fatt i dem er en annen sak. Etter at Obama & Co begynte å terpe på innstramninger har man hamstret +10 magasiner på samme måte som ammunisjon.

 

Koster magasinene under $50 i dagens marked kan du teoretisk kjøpe to i slengen. Problemet er vel helst å finne noen som gidder å sende internasjonalt når de selger dem som hakka møkk hjemme.

 

PS.

Jeg ser at Brownells selger magasinene (13 skudd) for $24.99 og det er samme magasin for .45 xD og XD/m. Dessverre er disse selvsagt på restordre. Når de blir tilgjengelige kan du lovlig bestille 4 i slengen. Jeg tviler på at det er produsentbelagte eksportbegrensninger på magasinene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Thor!

Takk for tilbakemeldingen.

Skal ta en titt på brownells side også. Jeg har tidligere i dag sendt melding til pistolgear.com å bedt dem reservere så snart de får de på lager igjen...

Vi får se, kanskje dukker det opp noen i posten etterhvert?

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen restriksjoner på statlig nivå for eksport av våpendeler. Derimot gjelder de føderale bestemmelsene, dvs. max. $100 eller eksportlisens.

 

Texas har ingen restriksjoner på magasiner, men å få fatt i dem er en annen sak. Etter at Obama & Co begynte å terpe på innstramninger har man hamstret +10 magasiner på samme måte som ammunisjon.

 

Koster magasinene under $50 i dagens marked kan du teoretisk kjøpe to i slengen. Problemet er vel helst å finne noen som gidder å sende internasjonalt når de selger dem som hakka møkk hjemme.

 

PS.

Jeg ser at Brownells selger magasinene (13 skudd) for $24.99 og det er samme magasin for .45 xD og XD/m. Dessverre er disse selvsagt på restordre. Når de blir tilgjengelige kan du lovlig bestille 4 i slengen. Jeg tviler på at det er produsentbelagte eksportbegrensninger på magasinene.

 

 

men det står også hos Brownells:

Restriction

 

International Sales - High capacity Magazines, which hold more than 10 rounds of ammunition, are currently Restricted items that can ONLY be sold internationally to Military or Law Enforcement agencies. We will ask for Proof of end-user through the DSP-83 form.

 

Så å kjøpe deler fra USA er ikke alltid så lett...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rango,

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at du har gjort alt du skal overfor våpenkontor, mht. søkeprosess, så er fremgangsmåten følgende:

 

1. Registrer konto på auction arms, gunsamerica, arms list, gunbroker e.l.

2. Finn en FFL godkjent eksportør, som er villig til å gjennomføre den føderale søknaden knyttet til eksport for deg.

3. Finn våpenet du ønsker å kjøpe fra en våpenforhandler listet på en av "auksjonene".

4. Send en mail til forhandleren, og informer om at du ønsker våpenet sendt til FFL dealer (din eksportør) i USA, altså ingen internasjonal sending direkte til deg.

5. Hvis forhandleren går med på dette, kjøp våpenet på auksjon, eller fra forhandleren direkte (du vet de har de på lager når de faktisk ligger på auksjon :wink: )

6. "Purchase order" dokument må utstedes (for føderal søknadsbehandling), hvor det fremgår hvilket våpen det er, hvilket kaliber, om det trengs importgodkjennelse i mottakerlandet o.s.v. Dette dokumentet forteller også hvem som er eksportør i USA, og hvem som er endelig mottaker i Norge.

7. Send godkjent våpensøknad i 2 eksemplar, samt 1 oversatt til engelsk (Application for permit to obtain and

possess firearms and firearms parts) ned til FFL eksportøren din, sørg for at det på ett eller annet sted står "import from USA" på søknadene. Og NEI!!! du trenger IKKE!!! å fylle ut noe eksport/import skjema, kun det ordinære søknadsskjemaet "Søknad om tillatelse til ervervelse o.s.v."

8. Betal alle gebyrer, og fraktkostnad til Norge (Denne fakturaen utstedes av eksportøren).

9. Kopi av faktura på våpen og frakt sendes til tollvesenet i Norge (orginaldokumentene må selvsagt følge sendingen). Dette korter ned behandlingstiden hos tollvesenet. Greit at begge dine norske våpensøknadsskjemaer blir med sendingen, da det ene blir igjen hos tollvesenet, og det andre kommer stemplet frem til deg.

10. Send inn "forhandlerens del" av våpensøknadsskjemaet til våpenkontoret, slik at du får utstedet et våpenkort.

11. Ta med deg vindunderet til banen og kos deg!! :D

 

PM meg hvis du står fast...

 

//Mulstad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cardinal,

 

DSP-83 har jo ganske enkelt samme funksjon som en generell "purchase order".

Det er jo den minste sak i verden å få fylt ut og stemplet.

Men som Thor sier, så er den faktiske mangelen på magasin årsaken til at det eksporteres lite.

Alt går til salg innenlands.

 

Men løsning er nær tror jeg... :)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel,

Sende bare på moro en ny bestilling til S-A store i går. I denne bestillingen la jeg til en "range bag" noen t-skjorter og en caps, sammen med 2 magasin.

Fikk da en mail i fra Kelly H. med følgende svar:

 

I apologize but at this time we do not export xD firearms accessories into Norway.

 

I apologize for the inconvenience.

 

Kelly

 

Import/Export Coordinator

Springfield Armory

420 W Main Street

Geneseo, IL 61254

 

Hmmmmmmm.... Hi-cap magasin er den nye tingen å hamstre i USA, får vel bare vente til Obama har fått viljen sin eller gått av, så skal man se at Norge kan være aktuelle å selge til igjen :D

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er noe annet som ligger bak der, siden de ikke vil sende deg promoartikler engang. Min første tanke er at de har solgt de europeiske distribusjonsrettighetene eller segmentert dem ut for salg. Det er også mulig at Springfield kun fikk kontraktfestet de amerikanske distribusjonsrettighetene når de begynte å "produsere" dette våpenet som egentlig er en kroatisk patent. Jeg husker ikke i farten om det står Made in USA på dem. I så tilfelle er det samme greia som Sig, Glock, Beretta, etc., gjør for å omgå importrestriksjoner.

 

PS.

Noe forbud mot normalkapasitetsmagasiner kommer aldri gjennom med mindre demokratene gjør et brakvalg og får flertall i representantenes hus i 2014 og samtidig får over 50% flertall i senatet. De trenger 60% sammen med moderate republikanere, som det er få av i denne sammenheng. Dessverre har de fleste andre mindre is i magen enn jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Thor,

Det kan godt tenkes du har rett.

Jeg får bestilt promos til/av en bekjent i Cali. dessverre er det ikke mulig for han å få tilsendt 13-round magasinene, så her må jeg komme opp med en annen løsning.

Har snart ikke tall på hvor mange backorders og notifications jeg har plassert rundt om kring..,

"Men den som gir seg er en dritt"...

Link to comment
Share on other sites

FN G1 og Hassel,

Jeg har rettet en henvendelse til Italienerne, så får vi se om det kommer noe svar over helgen.

Det kan se ut som om dt-group blir hoveddistributør overfor de andre europeiske landene på HS/XD produktene i løpet av relativt nær fremtid.

Når jeg "kranglet" som verst med Margareth hos Powder River Precision om eksport til Norge, så nevnte også hun at det sannsynlig kunne bli en italiensk distributør på deres produkter i løpet av rimelig kort tid. Kan kanskje være en kobling her? Spennende!!

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...