Jump to content

Ultimate sikte for jaktfelt? Jegerklasse


Propell

Recommended Posts

Hei,

Har dere noen gode forslag?

Kriterier:

- Kulebanekomp

- Paralaxejustering

- Lys, prikk.

- Ikke altfor tung

- Helst ikke svinedyr

- Minimum 12 gangers forstørrelse

 

Det jeg har funnet til nå er Swarovski Z6i 2,5-15x44 P BT L med 4A-i. Vekta på den er 595 g. Men den er ikke direkte gratis, 21.100,-

Link to comment
Share on other sites

Husk at jaktfelt skytes i dagslys - du trenger ikke europeisk superoptikk, men kikkerten må være presis og stabil i klikkene. Leupold VX-2 4-12x40AO er mye brukt, og definitivt ikke uten grunn.

 

Får du den med lys?

 

Den har ikke kulekomp (noe du ikke trenger såfremt du ikke skyter .44-40 )

 

Er overhodet ikke enig med deg, er flere hold på over 200 meter og da er det meget kjekt med kulekomp.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ha kulekomp/ targettårn så du slipper å "holde". Justeringa må absolutt være stabil og repeterbar.

Ved 12 ggr er det greit med parallakse på de korteste holda.

Lys trenger du ikke. Pass også på at evt dot i retikkel ikke er for stor.

Jaktfelt skytes vanligvis på ettervinteren med med vankelige lysforhold som lav sol. Undervurder derfor ikke optisk kvalitet. Mellomklassesikter som Meopta, Vortex, Sightron bør duge om du ikke kan velge fra øverte hylle. Mener at VX II serien til Leupold ikke når opp til disse.

Link to comment
Share on other sites

Leupold FX-3 12x 1" rør!

 

Veier så godt som ingenting, gir deg 12x med et normalt fint retikkel.

Jeg har tårn på min, som gjør den ideell til slik skyting.

 

Med et slikt sikte kan man legge vekta i pipe og stokk, og få ei mye mer stødig rifle, fremfor å ha mye vekt i et 50/56mm sikte..

Link to comment
Share on other sites

Husk at jaktfelt skytes i dagslys - du trenger ikke europeisk superoptikk, men kikkerten må være presis og stabil i klikkene. Leupold VX-2 4-12x40AO er mye brukt, og definitivt ikke uten grunn.

 

Får du den med lys?

 

Den har ikke kulekomp (noe du ikke trenger såfremt du ikke skyter .44-40 )

 

Er overhodet ikke enig med deg, er flere hold på over 200 meter og da er det meget kjekt med kulekomp.

 

Kommer vel an på kaliberet og retikkelet..? jeg skyter .222 og har skjelden hold over 200 meter i BOJ.

Fordelen med 4NP retikkelet er at spissen på den tynne delen av retikkelet går midt i på 230 med min børse.

 

På hold ned til 35 meter skrur jeg ned forstørrelsen til 6-7 x merker ikke paralaxefeil , det er jo litt avhengig av hvor godt kolben passer deg da, og selvfølgelig hvor mye du har lagt ned i trening med tanke på likt anleggspunkt. Jeg bruker GRS stokk og merker godt at dette passer bedre og gir mindre feil enn originalstokken som hadde lav kinnstykke og kunne gi paralaxefeil.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakket vel om den ultimate kikkerten til jaktfelt jegerklasse så da er det vel ikke noe vits å dra jakt inn i diskusjonen.

 

Jeg er enig i at Leupold FX3 12x40 target Leupold dot er den ultimate kikkerten for jegerklassen. Den "tikker" alle bokser i jaktfelt jegerklasse. Spesielt vekta gjør at man kan benytte rifler som det ellers ville være umulig å lure inn i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakket vel om den ultimate kikkerten til jaktfelt jegerklasse så da er det vel ikke noe vits å dra jakt inn i diskusjonen.

 

 

Nå bruker jeg min rifle mer til jakt enn til jaktfelt, det er vel ikke alle som gjør det. Men for de som bruker rifla til mer enn heder, ære og billig krystall kan jo optikken favne om to bruksområder hvis man bruker 15K. :D

Link to comment
Share on other sites

Enig i at om man snakker om det ultimate sikte til jaktfelt, har egenskapene til jakt, eller pris, for den saks skyld, ingen ting å diskutere.

 

Det ultimate siktet, har lav vekt, 12x forstørring og paralaksejustering, så da er Leupoldsiktet en het kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Har tro på Leupolden jeg også, men er det noen som vet nærfokusgrensen på denne? Det er som regel alltid noen hold rundt 30m og da kan mange kikkerter slite litt.

 

Min er helt uten parallaksefeil på 35m.

 

Leupolden har også 10% større synsfelt enn Sightronen. Denne Sightronen får du heller ikke med dot.

 

Av alle lysfrie dot-retikler har denne Leupolden det beste til skyting på frihånd.

Link to comment
Share on other sites

Handlet også en fx3 fast 12 ganger fra statene i fjor. har brukt den på noen stevner nå og blir mer og mer fornøyd. Vekta på 390 gram er heller ikke å forakte. samt paralaxen og 2 greier justerings tårn. Samt den lille prikken i midten gjør at fokuset blir bra på blinken. Prisen er også langt lavere enn mange av de kikkertene som har vært nevnt. Har også hatt en swaro z6i med lys på jaktfelt børsa men den er byttet ut med denne. Men smaken er som baken :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på det, men du kom meg i forkjøpet så jeg rakk ikke å rette innlegget mitt. :smile:

 

Det virker som om den Leupolden mest fast 12x er et fornuftig kjøp. En og annen vil nok påstå at det kan være kjekt å skru ned på stående hold. Jeg har prøvd begge deler, og jeg skyter ræva stående uansett.

Link to comment
Share on other sites

Disse targetmodellene har lokk over justeringsrattene. Forekommer meg noe tungvint å skru lokket av og på for justering på hvert hold, men de kan kanskje like godt brukes uten lokk om den eksponerte delen av justeringa tåler regn/ snø?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...