Jump to content

Villsvinjakt med egen hund


Kristianb

Recommended Posts

Jeg har søkt litt her inne på kammeret, finner mye om villsvinjakt men ikke noe som omhandler dette temaet!

 

Lurer på om noen har vært i Sverige og jaktet gris med egene hunder og kunne delt litt erfaringer?

 

Eventuelt noen som har kjennskap til om hvor dette er mulig blandt tilbydere.

 

Finner mye jakt på gris men det er stort sett åtejakt. Stolsekken er nok i bruk ellers på året :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilken runderase du har, men det er ikke alle hunder som er tøffe nok, til å gå etter villsvin. Og er de det, bør det være en trent flokk (min 3 hunder) som kan sammarbeide om å "stille" dyret og IKKE bruke kun en hund! Ikke for tøffe, men tøffe nok. Er det en hund, som er for tøff, blir den drept.

 

Så, dette tror jeg du bør glemme. :)

 

Men du kan jo selv søke litt på "nettet" og lese hvordan de driver jakt på villsvin, med løse hunder.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det Skarvekongen, men skal vi opplyse om alle lokale bestemmelser blir denne tråden lang.

Den generelle jakttiden med hund er som jeg skrev. Det er nok så at de fleste rettighetshaverne ikke har lagt begrensninger på disse, men noen har. Noen har også masse andre lokale bestemmelser. Å si at jakttiden med hund er fra 1. oktober blir uansett feil.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke dra denne langt i tråden for da blir det bare avsporing, men jeg mener du uttrykte deg feil og ga intrykk av at dette var tillatt jakttid med hund. Hadde du skrevet at Risebo har andre regler, men generell jakttid med hund er fra 1/8 - 31/1, så hadde vi vært enige. Det store flertallet av rettighetshaverne tillater alle lovlige midler.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt irrelevant, for spørsmålet dreide seg om hva som var tillatt. Hvor jeg eller du har vært og jaktet har ingen ting med lovverket å gjøre. Da anser i alle fall jeg den debatten som avsluttet. Vi får heller ta det på PM dersom det er noe mer du anser du har behov for å vite om min jakt.

 

Til trådstarter vil jeg si, skit jakt. Mulighetene er utrolig mange der borte. De beste alternativene finner en ofte via kjente eller folk som man blir kjent med etter hvert. Byttejakt kan være en fin inngangsbillett.

Link to comment
Share on other sites

Hunden er av rasen Shiba, forsåvidt ett ganske kvasst eksemplar men forhåpentligvis smart nok til og holde seg litt på avstand. Om ikke lærer han vel fort :)

 

Ser flere som bare bruker en hund med vellykket resultat, og nå har det seg slik at jeg bare har en hund i hus så da får det holde med det.

 

Takker for tips så langt, får saumfare nettet litt ekstra!

Link to comment
Share on other sites

Du vil tydeligvis fortsette diskusjonen her i stedet for å ta det på PM som du ble oppfordret til.

 

For det første: Man trenger faktisk ikke jakterfaring for å kunne lese og forstå det en leser.

 

For det andre: Du bør nok lese lovverket før du sier når jakt er tillatt eller ikke, Skarvekongen. Som jeg skrev tidligere så er det hva lovverket sier som har betydning for den gemene hop. Det er faktisk slik at vi jegere er påalgt å kunne lovverket når vi skal ut og jakte. Det sier 1/8 - 31/1 for jakt med hund. Om du ikke kan Svensk jaktlov, men synes det er greit å slenge om deg med påstander som gjelder for noen få hektar som f.eks. Risebo og ønsker å framstille det som om det er gjeldende lov, så mener jeg at det ikke er greit. Det er stor forskjell på en lov og en lokal bestemmelse.

 

For det tredje: At du stort sett reiser og jakter hos rettighetshavere som innskrenker dette, er din sak. Jeg reiser til mine kompiser som ikke finner på slike ekstra regler og jakter der. Å telle jaktdager er fortsatt helt irrellevant.

 

For det fjerde: Nå synes jeg du bør avslutte denne diskusjonen her i tråden og ta det på PM om det er noe du ønsker å få informasjon om.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilken runderase du har, men det er ikke alle hunder som er tøffe nok, til å gå etter villsvin. Og er de det, bør det være en trent flokk (min 3 hunder) som kan sammarbeide om å "stille" dyret og IKKE bruke kun en hund! Ikke for tøffe, men tøffe nok. Er det en hund, som er for tøff, blir den drept.

 

Så, dette tror jeg du bør glemme. :)

 

Men du kan jo selv søke litt på "nettet" og lese hvordan de driver jakt på villsvin, med løse hunder.

 

Hvorfor skal man IKKE bruke kun en hund? :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Jegern: Praktisk erfaring slår teorien din 365 dager i året. Det er tydelig at du ikke har forstått hva som står i lovverket når du ikke vet at grunneier/rettighetshaver kan gjøre innskrenkinger i forhold til dette.

 

Mitt tips til trådstarter er å sjekke evt innskrenkinger før han reiser til Sverige og kanskje risikerer å ikke få jakte med hunden sin. Jeg har jaktet villsvin på mange plasser i Sverige, og samtlige har innskrenkninger på løs hund i forhold til hva som tillates av lovverket.

 

Risebo er det eneste jeg vet om som tillater bruk av egen hund, og var således et velment tips til trådstarter. Andre steder er man jaktgjest og får nyte godt av hundearbeidet utført av stedets jegere.

 

Å spørre deg om informasjon på PM finner jeg liten nytte av siden du opplagt ikke har forstått noe særlig av det som skjer rundt deg....

Link to comment
Share on other sites

Å, pokker.. Betyr det da at jamten min er et spøkelse? Spesielt med tanke på at hans første møte med villsvin var om natten og endte med stålos i en time. Og det helt alene :overrasket:

Må ringe han jeg har bestilt ny hund til og jakte villsvin med, at jeg må ha to valper til også. Tar ikke sjansen på og ha to spøkelser her! :wink:

 

Har jaktet en del med 1, 2, 3 etc. hunder. Eneste gangene jeg har hatt skader har hvert når det har hvert mer enn en hund... Faren er der alltid, men en hund med litt mellom ørene og kevlarvest så går det som regel veldig bra. Har en følelse av at hvor farlig et villsvin er, er utrolig overdrevet i Norge....

Link to comment
Share on other sites

For øyeblikket har også jeg bare èn hund (og tror det skal bli slik :wink: ).

Det er en tysk jakt-terrier.

 

Den er voksen - og tror at det mellom ørene - er ganske greit.

 

Men tror ikke jeg ville ha sluppet den på villsvin.

Med eller uten kevlar.

 

Hvorfor?

 

Jo - jeg er så lei av skader/utgifter vedr. hund.

 

Som med alt annet - er erfaring - godt å ha med seg - i alle hensèende.

Men hvordan få erfaring?

 

Ved bruk!

 

Spørsmålet er hva man er villig til å risikere.

Link to comment
Share on other sites

Jørgensen!

Da har den tydeligvis "vett" til å holde seg på avstand og er den ikke en trussel for grisen, så gå det ofte greit. :) Men heite hunder kan være ganske nærgående og noen er også fremme å napper i grisen bakfra.

 

Jeg har ikke vært på grisejakt, men tenkte jeg skulle komme med en advarsel, da jeg ikke så noen andre som svarte og jeg antok at TS var uerfaren med hund på gris.

 

Har derimot hørt en del fra jaktkammerater som har jaktet gris både i Sverige og ute i Eurpoa. Samt lest en del om det, da dette virket interessant. Har i alle fall fått med meg, det jeg har advart mot. Og mange hunder blir drept, selv om de samarbeider.

Link to comment
Share on other sites

For godt og vel 30 år siden - jaktet jeg litt i Polen. Hundene de brukte - var store av størrelse (for det meste vorsteh).

Mulig at de ikke bruker slike hunder i dag - men jeg forstod såpass - at grisen ikke var til å spøke med.

Da den ene vorsteh`eren ble skamkjørt - og måtte avlives.

 

Mulig den var erfaringsblank?

Link to comment
Share on other sites

@Wolverin67: Tok spøken, måtte bare ta den litt lenger;)

 

 

Kevlar vestene er ikke til pynt nei. De tar i mot det meste av julingen en gris kan gi :wink:

At det kan være en risiko og jakte villsvin med hund er ikke tvil. Men og jakte villsvin med hund vil ikke si det samme som og ha klippekort hos vetrinæren. Med mindre hunden er tom i hodet... Men da skal kanskje ikke den hunden brukes på villsvin heller...

 

@Geco: Vett er vel ikke det mine hunder har mest av, men han ser i hvertfall ann svinet. Går også med hunder(ikke mine) som går på mye hardere, og allikevel klarer de seg som regel uten betydelige skader. Min erfaring er hvert fall langt i fra at mange hunder blir drept. Nå kan jeg kun si med erfaring fra jakt i Sverige men... Hvor har du forresten lest at det må minst være tre hunder sammen for og jage gris?

 

Hvis man har lyst til og teste hundene sine på villsvin under kontrollerte former, så er ikke det vanskelig. Ta den med til et hegn f.eks Fredskogen eller Mamia. Der får man hjelp av erfarne instruktører og hegn med forskjellig vanskelighetsgrad.

 

Vorsteh blir enda brukt. Den vorsteh'eren kan ha hvert kjempe erfaren den, men hadde kanskje bare uflaks...

 

Risikoen for hund og fører er høyere ved villsvinjakt enn for eksempel elgjakt. Men dæven så mye morsommere det er også :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er og av den erfaring av at villsvin har blitt huset opp som et ekstremt farlig dyr for hundene her i landet. At det kan få store konsekvelser i møtet med en sint galte? ja!

Nå var tanken og prøve han i hegn først for og se åssen det ligger ann.

 

Jakt med hund er risikofylt det kommer man ikke ifra. Mang en gråhund som har vandret over til de evige jaktmarker etter møte med noen spark fra elgen, terriere som har satt seg fast i hi, blitt påkjørt eller druknet, falt ned fra fjellhyller, gått seg bort i skogen.. Fallgruvene er mange.

 

Jeg leser noen av innleggene slik : slipp hunden din på villsvin og du vil i beste fall få lappet den sammen igjen til den nette sum av 2 måneders lønn.

 

I denne tråden ville jeg ha svar på om noen visste HVOR dette var mulig, konsekvensene av og jakte med hund både på villsvin og annet vilt er jeg fullstendig klar over :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt hu på svin, fikk hu for 2 mnd siden så bare kunsthi jeg har testet. Hu er 5 år nå å blitt brukt mye på svin,rev å grevling i polen. Har hatt 1 skade som er forårsaket av svin, ganske stort arr i bogen. Bikkja blir like fort påkjørt eller skader seg på annen måte tror jeg, å bikkja har flere naturlige sperrer i seg alene på jobb enn sammen med to andre.

Link to comment
Share on other sites

Angående jakttid: Så vidt meg bekjent så har en lov å bruke hund fra 1.8 i Sverige på villsvin hvis den KUN jager villsvin. All annen løshundjakt begynner noe senere, ca 1. okt, da har hunden lov å jage rådyr og. Dette i tillegg til de lokale reglene gjør det litt uoversiktlig.

 

Angående antall hunder: Vi jager med alt fra en til ti løse samtidig. Ofte blir hundene noe tøffere om de er flere i flokk, dette gir litt større risiko for skader.

 

Angående skader: Kevlarvest er en billig ekstraforsikring, du får en målsydd vest til under 3000 kr, hvis du kan få den levert i Sverige, http://www.hundeschutzweste.com/. Mikut har veldig god service og vesten er ypperlig. Av de beste på markedet etter testresultater. Eller er skader ofte forbundet med overmodige hunder og/eller skadeskyting. Legger ved bilde av Hermes på villsvintrening i sin vest:

IMG_6780.JPG

 

Angående hegn: Hegn er en god ide for å se om hunder jager villsvin. Du kan ha verdens tøffeste hannhund med baller som hårete kokosnøtter, det er ikke sikkert den vil jage gris... Her er forresten en snutt fra når Hemes var i hegn:

Har og video fra sist tur, bla.a. med ryggkamera på Hermes, men den er ikke ferdig redigert...

 

Angående jakt i Sverige: Ring rundt til jakttilbyderne og si du vil jakte med egen hund, kanskje du finner noen. Kan du si du har vert i hegn og at hunden viser gode takter på villsvin så er det nok en fordel. Ellers får du bli kjent med noen svensker som trenger hund, for eksempel på et svensk forum?

Link to comment
Share on other sites

 

Angående antall hunder: Vi jager med alt fra en til ti løse samtidig. Ofte blir hundene noe tøffere om de er flere i flokk, dette gir litt større risiko for skader.

 

Akkurat samme erfaring som jeg har.

 

Ser du jakter med Wachtel, de skal jo jobbe for og få fart på den som regel. Men med spisshunder synes jeg det nesten er lettere og få de til og stå godt med en hund enn f.eks. 3-4 stk.

 

Her er en liten snutt av min hund på en av drivjaktene i vinter. Jeg bruker Protector vest, men det skimtes også en hund med Tuskproof vest og en uten vest..

Link to comment
Share on other sites

Gikk ettersøk etter gris i sydsverige natt til lørdag med en blanding av wachtel og vestsibirsk laika, det var en tøff jævel.

 

Mvh

Sauerhansen

 

Har jaktet en del med Wachtel/Jamthund, og det er ikke motet det skal stå på der. Regner med de er ganske like Laika/Wachtel. Her også gått på en smell og bestilt en valp av den blandingen også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruke en rask stillende spisshund på vilsvin går helt fint ;) Har en østsibirsk laika og har prøvd den på villsvin å det fungerer fint. Kjenner mange med laika som jager villsvin med dem og går greit det men hender jo når hunden blir sliten å litt uoppmerksom at den får en real omgang juling men det skjer jo å med elg å ;) Ta med deg hunden å test den i hengn med en instruktør først så du å hunden får litt erfaring så kan du bygge videre på dette og da ser du hvordan hunden er å jobber med dyret sikkelig under "kontrolerte former".

Link til noen som har hengn:http://www.mamimajakt.se/ Og http://www.fredskog.se/

 

Fredskog har jeg selv vært og er veldig fornøyd med opplege og hjelpen dem gir :D

 

Her er hunden min på fredskog :

 

Lykke til detta er jakt med sikkelig action ;):D

Link to comment
Share on other sites

Kristianb : Bare hyggelig det vett ;) Lykke til dette er en fin måte å starte på ;) Blir uannsett en erfaring og mye å lære for deg å hund ;):D

 

Lawman : Hvem som er best vet jeg ikke men jeg har kun erfaring med fredskog og dem har et godt oppleg for hund og fører synes jeg da. Mamima har jeg ikke vært men der er det å et godt og bra opplegg har jeg hørt igjen så det er vel bare å ringe dem å høre hvem som har tid da det passer best for deg ;)

 

Når det gjeller villsvin så er det å ha en rask og oppmerksom hund som ikke lar seg lett distrahere samtidig at den er lett og spretten så den kommer seg unna grisen da den angriper for dem er lynraske og ganske agresive. Hunden må å ha godt med mot og skarphet samt stort fokus på vilte en loser/jager og ikke miste det, da går det fort galt. Villsvina er tøffe men hunden må lære seg å respektere dem samtidig jobbe riktig så den kommer seg unna under angrep fra dem.

Er abselutt vært å prøve noen turer i hengn før en går til skogen på jakt på dem for hunden sin del.

Ligger hauge vis med filmer på youtub blant annet som er greit å se for å få et innblikk i hvordan ting fungerer og skjer.

Dette er hva jeg mener og det er sikkert flere meninger om dette men har snakket med flere som deler samme mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...