Jump to content

Har fått jakt på Gussiås utenfor Molde


ComDiver

Recommended Posts

Hei.

Vi er en gjeng som har fått jakt på Gussiås utenfor Molde. Vi skulle hovedsaklig ha Hjort en i den pakken så fulgte det med Elg også. Det er ikke satt opp kvote ennå men hun jeg snakket med på statskog sa at det kom til å bli 2hjort pluss 2 ekstra dyr og det samme med elg. Nå er ikke elgen så forferdelig interessant for oss, det er jo både snakk om kostnad og arbeidet med dyret. Så da er jeg egentlig ute etter flere å ha på jaktlaget eller at noen vil slå seg samen med oss og ta elgen mens vi tar oss av hjorten. Om noen skulle være interessert så skrik ut :)

Link to comment
Share on other sites

Spør statskog om sett hjort/elg skjema på dette terrenget...det er sørgelig lesning, har jaktet der og konkluderte at rådyrbestanden er stor ..

 

Lite med hjort, holder seg for det meste hos naboen ..hvor det er bøer.

 

Vi hadde 2 skuddsjangser på elg, men den var voksen og vi hadde ungdyr...tiltross for at storvaldet som terrenget tilhører hadde stort dyr på kvota...men statskog ville ikke gi dette.

 

Mest hjort i utløpet av Fosterlågen..mest og mest...fru Blom... ikke mye dyr der heller.. men vi fikk et par loser som dro rett opp fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt jakt der i 2 perioder, skjøt min første elg der. Sleit med hjorten,vi skjøt noen på morgen /kveldspost. Variert terreng myr, tett skog ,stup bratte lier med sinnsykt mye grøfter.

Fint oppe på fjellet. Feilen statskog gjorde var å dele terrenget i 2 med 2 lag på samme terreng.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Spør statskog om sett hjort/elg skjema på dette terrenget...det er sørgelig lesning, har jaktet der og konkluderte at rådyrbestanden er stor ..

 

Lite med hjort, holder seg for det meste hos naboen ..hvor det er bøer.

 

Vi hadde 2 skuddsjangser på elg, men den var voksen og vi hadde ungdyr...tiltross for at storvaldet som terrenget tilhører hadde stort dyr på kvota...men statskog ville ikke gi dette.

 

Mest hjort i utløpet av Fosterlågen..mest og mest...fru Blom... ikke mye dyr der heller.. men vi fikk et par loser som dro rett opp fjellet.

 

Såpass. Var ikke helt den infoen jeg fikk men takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Hjort ser jeg mest av på fosterlågsveien, på vei hjem fra fisketur på natt/kveld sommerstid. Spretter frem i nesten hver sving.

Ved jaktstart ser jeg mindre hjort langs grusveien. Ser dem som regel på innmark utenfor jaktområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde statsskog oppmerksom på at terrenget ikke inneholdt antall dyr som kvota skulle tilsi ; 5 hjort og at hvis dette antalle skulle være oppnåelig, måtte tiltak iverksettes som feks. saltstein etc..

 

Hva som virkelig er ille og som jeg ikke forventet av en profesjonell utleier som statsskog var at jeg ble tilbydt dette terrenget i 2011 og som en ovenfor her nevner; de leier ut til to lag på samme terreng, dog med ulike perioder.

 

Dvs en kvote på 10 dyr som på ingen måte befinner seg i terrenget og det er svært lite sansynlig at mer enn 2- 3 dyr felles i dette området tilsammen. og dette vet utleier meget godt. ...:-(

Alikevel leier de det ut og innkasserer 40.000 i grunnavgift ...dette er svært tett opp til svindel i min verden..

 

I 2012 ble jakttidsrammen for hjort endret til å gjelde fra 01.09.2012, jeg hadde førsteperioden i 2011 og regnet med at vi startet den første september.....men, neida.. statskog hadde leid ut terrenget til et annet lag som da skulle jakte i 9 dager før vi fikk slippe til ! Dette selvsagt uten å informer meg...Jeg ble lynforbanna og sa opp avtalen på flekken, og har bemerket at denslags oppførsel hadde jeg ikke forventet av en aktør som statskog.

 

Mulig jeg er sær og lite fleksibel, men jeg kommer aldri til å ha noe med statskog å gjøre heretter.

Link to comment
Share on other sites

Statskogs utleie av jakt handler om en eneste ting; suge mest mulig kroner ut av terrengene.

 

Statsskog er i sin fulle rett til å leie ut jakta, men det som sies ovenfor her tyder på manglende kompetanse på utleiesiden eller dersom det er villet politikk, ren utsuging....

Har ikke hatt dette inntrykket av Statsskog tidligere, selv om de har vært prisledende i mange år nå. Håper noen i systemet tar tak og får dette inn på en mer profesjonell linje, som man burde kunne forvente av så stor en aktør.

Link to comment
Share on other sites

Statsskog er i sin fulle rett til å leie ut jakta,

 

Selvfølgelig har de det; men med null tilrettelegging/viltpleie/innsats selger de noe av det dyreste en finner av hjortejakt her i distriktet.

Nå selges jo eiendommene unna for fote så er den biten med "tilgang på jakt for allmenheten" også borte vekk..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Jaktet der for mange år siden og det var svært lite dyr på valdet da også, og ergo ingen felt.

Vi var tre mann som jaktet hardt, og høyt og lavt så det sto ikke på innsatsen.

 

Oppdaget også ved to anledninger at det var jegere fra nabovald inne hos oss i sørenden av Fosterlågen (så de med kikkert fra fjellet), men før vi klarte å ta tak i de og snakke med dem var de borte vekk...ikke særlig hyggelig.

Klaget, men fikk ikke svar fra Statskog.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte faktisk på å søke om jakt der ifjor, men etter samtale med lokale folk per telefon, fant jeg fort ut at terrenget absolutt ikke står i forhold til priser og mengder med hjort på terrenget.

Ikke spesielt overraskende egentlig da jeg godt kjenner til noen rådyrterreng som Statskog tilbyr, som rett og slett er en stor vits og nærmest som svindel å regne da det knapt eller aldri er et rådyr inne på flere av terrengene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan det gikk. 13 sesongen var nedslående, bare det å finne jaktbare plasser var en utfordring. Men siden jeg brukte store mengder med timer så fikk jeg sett meg godt om, men noe dyr ble det ikke. Vi tok inn mange gjestejegere får å øke tjangsene men det hjalp lite til ingen ting.

 

14 sesongen er vi nå litt inn i. Første uka ble det oppservert noen dyr. Vi var flere som hadde diskutert en dal og at der måtte det være muligheter. Slik som ofte er så hadde iden motstandere, men ble like vel prøvd. Her var det jackpott, det ble ikke felt noe men 9 dyr ble observert. Vi har også funnet en del jakttårn og begynt å lære terrenget. At statskog har 2 jaktlag her er forferdelig synd men noe vi ser ut til å måtte leve med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...