Jump to content

Astro eller b-bark?


treføtingen

Recommended Posts

Står foran valget ang kjøp av peiler,og den nye finske ser unektelig interessant ut,er det noen som har noe kjennskap til den? Jeg har fått låne og bruke Astro endel,og den fungerer fint. Men den er vel noe bergrenset mht rekkevidde. Likeledes er jo en gsm-peiler avhengig av dekning,og det er det ikke nødvendigvis overalt. Batterilevetiden er endel bedre på papiret på b-bark,og det teller endel. Jeg har lastet ned gratisversjonen av softwaren til mobilen,og det ser enkelt og greit ut. Noen som har noen argumenter for/mot den ene eller andre?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vurderer å kjøpe B-bark fordi jeg bruker Apple produkter (Iphone, Ipad, Imac osv..) Vil tro denne peileren er tilsvarende som Tracker, forskjellen er vel at B-bark går opp mot Iphone, de andre er for Androide telefoner.

 

Fukt og telefoner er vel som snørr og bart… men, jeg har vanntett futeral for Iphone5 og er klar over utfordringen med fuktskader på telefon.

 

Jeg jakter i kuppert terreng, og mister kontakten med hunden når han er på motsatt side av åsen enn der jeg er. Jeg bruker i dag Garmin astro 220 og Dc 30.

 

Jeg liker også funksjonen med å sette på en "blinklys" på halsbåndet når hunden evt nærmer seg traffikert veg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nesten glemt at jeg startet denne tråden,det ble så jeg kjøpte Astro 320 med DC50. Den har fungert upåklagelig i hele høst. Bra batterikapasitet,og en rekkevidde jeg ikke hadde drømt om,også i kupert terreng. Har brukt den på jämten min,og han er ikke redd for å ta seg en lengre promenad med rastløs elg. Storfornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Har vel me hvor mye en bruker telefon. Jeg bruker astro nå å er fornøyd med den men da hunden drar ut 4km ++ så er det sjeldent astroen har kontakt. Der jeg jakter detter den ut ved 2-3km som regel og der er det veldig kupert terreng så jeg tenkte å kjøre med begge deler for B-bark tar over der astroen mister kontakt og det er jo ikke hele tiden det så telefon blir jo brukt bare da hunden er utenfor dekning for astro.

 

Er det ingen her som har eller har prøvd denne?

Link to comment
Share on other sites

Brukte en billig gsm/gps tracker i 2 år når jeg gikk over til Astroen. Blir ikke som en ordentlig peiler men man får koordinatene på hvor bikkja er og kan legge dem inn på astroen. Fungerte greit for å finne igjen bikkja hvis den var på langtur.

http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-REAL-TIME-GPS-GPRS-GSM-TRACKER-PERSONAL-TRACKER-SMALLEST-GPS-TRACKER-TK102-Drop-Shipping/353959769.html

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har prøvd B-Bark litt i vinter (opp mot Android telefon), fungerer vel stort sett som astroen med den fordelen at du har rekkevidde innenfor GSM-dekning, og i tillegg kan ringe opp og lytte hva bikkja driver med. Ulempen er som andre har nevnt at telefonen kan gå tom for strøm uten mulighet for batteribytte (vel, strengt tatt finnes det løsninger men ikke så enkle som AA-batterier), og at man er avhengig av GSM-dekning.

 

Ser for meg at jeg vanskelig kan klare meg kun med B-Bark på grunn av dette med GSM-dekninga, som ikke er den beste alle steder.

 

Men så lenge man har GSM-dekning er jo denne bedre enn Astro, f.eks når bikkja er på andre sida av et berg - det trenger jo ikke være på kilometervis før Astroen blacker ut...

Link to comment
Share on other sites

Tja....

 

Astro er bygd til stående fuglehunder og der ligger bruksområdet.

 

Å sende ut en skjellende hund uten å kunne lytte til losen blir et dårlig alternativ. Åpner seg en ny verden når man forstår at hund faktisk "prater" dvs at den med bruk av mål beskriver de forskjellige situasjonene den befinner seg i.

 

Astro har heller ikke hundens fart i sanntid bare gjennomsnitt. Farten er viktig særlig rett før og rett etter uttak. Mye info der om type losdyr.

 

Har ikke prøvd B-bark.

 

Astro 320 spiser batteri i forhold til en Samsung Xcover og har en ubrukelig skjermoppløsning. Har et ekstra oppladet samsung batteri i lomme i tilfelle. Totalt overlegne brukermuligheter i Tracker programmet i forhold til Astro.

 

Resten av jaktaget (også de som er på jobb i Oslo mens losen går i Jamtland) kan motta Tracker livesporing hvert 3 sekund fra peil på hund. Jaktlaget kan også ha posisjon på hverandre.

Alt de trenger er en egen Tracker lisens til 500,-/år og en android smart phone.

 

En Tracker G400 varer 3 døgn hvis behov og det er over to døgn etter at DC50 halsbåndet er dødt. Berget mange ganger på dette.

 

Er det ikke GSM dekning i området er Astro et alternativ men suppler med Swepoint med losindikator slik at litt info om bruk av mål er tilgjengelig.

 

Overdriver jeg ...... nei tror ikke det , må vel være noen andre her som har prøvd både Astro og Tracker??

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Vel, jaktadalen

Jeg tror du er litt på ville veier med å si at astroen er bygd for stående fuglehunder. Den er vel så utviklet for flere typer jakt med " hounds" gjerne drivende på Bjørn , puma, vaskebjørn med flere.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder peilere så kan man ikke sammenlikne garmin og gsm baserte peilere. dem er overlegene på sine egne måter.

de jeg har erfaring med er garmin og swepoint.

garmin er veldig bra der det ikke er mobildekning. baksiden er rekkevidde, ingen losindikator og håndenhet spiser batterier ( 320 )

har du mobildekning så er gsm baserte peilere overlegene.

 

jeg har bare erfaring med swepoint når det gjelder gsm basert peiling og der åpnet det seg en ny verden for meg.

men man er avhengig av mobildekning. spesielt på telefonen. halsbåndet virker som tar inn mye bedre enn telefonen. har jaktet i områder der jeg veit att det ikke er dekning der som bikkja er men jeg får peila som bare det. er nok mye bedre mottaker enn på en telefon.

swepoint systemet er bygd opp slik att bikkja sender info til en server som ligger i Finland, når jeg peiler så henter jeg data derifra. man kan også peile direkte i mellom telefon og halsbånd via sms sporing. men bruker mest GPRS løsningen.

på swepoint kan man peile ned til 3 sekunder sporingsintervall, man får opp antall bjeff bikkja har i minuttet og man får fart på hunden.

man kan legge inn losalarm slik att telefonen begynner å vibrere eller gir lydsnignal hvis bikkja begynner å lose. har man for eksempel en harehund som er litt løs så kan man legge inn att alarmen ikke går før bikkja er over for eksempel 20 bjeff i minuttet.

 

når det gjelder batteritid så gjorde jeg en test i vinter. da lå halsbåndet ute i 10 minus i 2 dager og 22 timer før jeg fikk varsel om att batterikapasitet var nede på 25%. da går halsbåndet i strømsparingsmodus. da skrur det av gps mottaker i mellom plottene. hadde strøm i 4 dager til med strømsparing og plott hvert andre minutt.

hålsbåndet bruker 4 aa oppladbare batterier.

 

dette er mine egne erfaringer og jeg er på ingen måte bransjetilknyttet.

jeg er bare veldig fornøyd med produktet som swepoint leverer.

 

mvh: Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Garmin lanserte i sin tid Astro på hjemme markedet (USA) først som peiler til "bird dogs" I den første presentasjonen var en pointer avbildet i stand med et astro halsbånd på seg. Da peil har begrenset rekkevidde og er uten losindikator antok jeg at den var utviklet til stående fuglehund.

 

Swepoint GSM/GPS systemet har jeg ikke prøvd men slik det er beskrevet er det jo helt likt Tracker sine peiler og funker tydeligvis helt supert.

 

Har brukt den gamle Swepoint UHF peilen som har en losindikator som faktisk godt kan kombineres med Astro.

 

Enig at det er en ny verden som åpner seg.........

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for svar!

 

Det ble bestilt en b-bark i dag.

Jakter elg i et område med kupert terreng og grei mobildekning, så dette tror jeg blir helt supert :P

Om batterikapasiteten på sony xperia z2 blir et problem så lar nok det seg løse på et eller annet vis.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

B Bark, hvordan kart brukes der, må de kjøpes i tillegg til halsbåndet.

Abonnement til sim i halsbåndet, hva velger man der, kontantkort ?

Hvilke batterier brukes i halsbåndet ?

Ved bruk i utlandet, påløper databruk når du sporer hund/losindikator ?

Hva med iPad, kan den også brukes til dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...