Jump to content

Test/sammenligning av drillinger


Bluto

Recommended Posts

Litt overrasket over kaliberkombinasjonene de tester.

 

Drillingvalg er og blir smak og behag, men balansen må stemme om det skal være et kjapt våpen, eller et tungrodd spett.. At de i det hele tatt kjører en sammenligning mellom drillinger som varierer mellom kal 20 og 12 er dumt. De får sammenligne haglkaliberne hver for seg.

 

At Blaser kommer ut på topp overrasket meg ennå mer, og lurer nok på om testeren burde få skiftet til litt sterkere glass i brillene sine...

 

Av de drillingene som er testet er det kun Merkelen jeg ville hatt, dog i kal 20 + 7x57R, evt. den gamle typen Trumph i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke dere har feil i deres meninger. Men dere har ikke lyst til å utdype hvorfor dere mener testen er feil?

Skal selv handle en drilling og mitt valg falt på Blaser D99-Lux i 20/76 og 7x57R.

Jeg likte at rifle-løpet var nærmere sikte linja på denne, og det er frittliggende. Opp ned og utradisjonelt men greit for meg. Den passet meg også bra når jeg legger den til skuldra og liker sikte monteringa, enkelt og greit. Hagle kaliberet ikke mullig å velge noe annet i på denne og er fornøyd med kaliber 20 i bruk fra før av. 7x57R ble valget siden jeg skal bruke den på rådyr/rev og med muligheten for elg og hjort vist det skulle komme. Hadde den bare blitt rev og rådyr hadde jeg funnet meg et "mindre" kaliber i rifle løpet. Liker også at jeg selv kan justere løpene for å få de til å treffe likt med slug/breneke på en rimelig avstand, vist det blir bra sam-skyting så er jo det helt i "blinken" for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte at rifle-løpet var nærmere sikte linja på denne
Hvorfor likte du det? Dette er en liten fordel på de korteste holdene, men da bruker du hagleløpene. på lenger hold, er det bedre med litt avstand mellom sikteaksen og løpsaksen.
Link to comment
Share on other sites

Den er litt "breiere" nede og bedre balanse. Elg og hjort er korte hold her så da er det rifle løpet som gjelder. Drillingen kommer ikke til å bli brukt til langhold så da tar jeg alle fordeler som jeg kan få på et kortholds våpen.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken delt i to når det kommer til utseendet.

Har prøvd å forandre sikte avstanden 20mm høyere nå og bruker Norma Oryx 10.1g innskutt på 100m. fra 0m-67m er det fra 0m 60mm under siktepunktet og i null ca på 67m. Fra 67m-100m er den så og si i senter +- noen mm.

satte siktet ned fra 60mm til 40mm . Norma Oryx 10.1g innskutt på 100m. fra 0m-47m er det fra 40mm under siktepunktet i null på ca 47m. Fra 47m-100m er den også så og si i senter +- noen mm.

Så fra 47m kan jeg bare sikte og slippe skuddet og i teorien bare bekymre meg for egen spredningen fra børsa. Men er vell heller skytteren som sprer mest i virkligheten :mrgreen:

 

Ser at jeg med lavest montasje har et max avik på 100m på 40mm.

Når jeg bruker høyere montasje har jeg max avik på 60mm.

Max aviket er jo når pipa 0m fra skiva.

 

*Men jeg ser at vi diskuterer på +-20mm her og jeg skyter nokk ikke bra nokk sittende/stående på bevegelig dyr på jakt til at det har noe å si om rifle-løpet ligger under eller over hagle-løpet.

Men takk for innspillet uansett amatør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...