Jump to content

Søke våpenlisens når man har bodd i utlandet


seawolf145

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har bodd i 12 år i Irland,og har vært aktiv skytter de siste 3 år mens jeg har bodd her.

Har fått meg jobb i Norge og er på flyttefot hjem igjen.

Skal selge våpnene her og søke om nytt våpen når jeg kommer til Norge.

Bare lurer på om man er nødt til å avlegge jegerprøven for å søke om nytt våpen,eller holder det at jeg kan dokumentere våpenlisens og medlemskap i fra Irland,eller må jeg være medlem i en skytterklubb i 6 måneder i Norge først?

Link to comment
Share on other sites

Her blander du sammen mange regler :D

medlemskap i skytterlag i 6 måneder gjelder bare for erverv av håndvåpen, for å kunne kjøpe jaktvåpen må du ha betalt jegeravgift. Om du ikke har betalt jegeravgift og avlagt jegerprøve før du dro til den grønne øya, må du nok ta den, før du får lov til å betale jegarvgift.

 

Men, dsom vanlig er det lureste å spørre våpenkontoret du flytter til.

 

lykket til, og velkommen tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, ring til ditt lokale våpenkontor. De er ikke farlige, de biter ikke, de er ikke fienden din osv. De kan svare deg best siden, ja, det er jo faktisk de som til syvende og sist bestemmer :lol:

 

Når det er sagt:

6mnd-regelen gjelder kun ved håndvåpen. Våpen alà DFS-rifler kreves bare at man er "aktiv medlem" som er et definisjonsspørsmål som lederen i klubben din skal svare på. Møt opp noen ganger, få underskrift av klubblederen, søk på våpen, presto.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt er det umulig å svare kortfattet på dine spørsmål når man ikke vet om det gjelder håndvåpen eller langvåpen.

(Kort sagt hva er det du har av våpen, og hva ønsker du å ha av våpen i Norge?).

 

Så vil jeg si at jeg ikke skjønner hvorfor du skal selge dine våpen? Greit nok om du ikke ønsker de, men om du ønsker de her i Norge er det normalt ikke så vanskelig å få til.

 

P.s. Lederen i DFS klubben skal ikke engang svare på aktiv spørsmålet, det er kun medlemskort i DFS som trengs for første DFS våpen (Eller to første om man erverver godkjent 22lr rifle også), deretter kommer spørsmål om aktivitet opp ved forsøk på erverv av flere våpen til DFS. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,takker for svar i fra samtlige.

Jeg har drevet med langholdsskyting F-Class med 308 og 6.5 x55.

De jeg ønsker er et større eller samme kaliber 308 eller 338 lapua til langhold.

Ja jeg sør vurdert om jeg skal ta med våpnene til Norge,men trenger egentlig pengene til ny oppstart i Norge,både til våpen og lading.

Det jeg vet at det står i regelverket angående jaktprøven,er hvis man har tatt et tilsvarende kurs i et annet EU land,så trenger man ikke å ta det i Norge,men gjelder dette for sikkerhetskursbane skyting også.

Tror kanskje det er bedre å høre med lokale lensmannen eller politiet.

Takker for alle svar og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

De jeg ønsker er et større eller samme kaliber 308 eller 338 lapua til langhold.

Da trenger du jo kun å melde deg inn i en NBSF-klubb og ta det derfra. Det vil normalt være nok til å få erhvervstillatelse på ei egnet rifle.

Jeg må selvsagt anbefale SBSK, men hvilken klubb du velger må vel heller følge av hvor i landet du slår deg ned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan hende det er slik at man kun trenger medlemskort for første dfs-våpen i vingemutterland, men vingemutter'n av alle, vet at det er forskjellig praksis på de forskjellige kontorene. Elverum f eks, forlanger de både medlemskort OG bekreftele på aktivitet. Om det er slik at de KAN forlange noe slik, vites ikke, men de gjør det læll...;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...