Jump to content

Bulking av tennhetter!


kahles

Recommended Posts

Jeg skulle prøve meg på en stor presisjonstest, å lada en haug med forskjellige patroner i 270'en.

Da jeg kikka over de til slutt, så jeg at tennhette isetteren har lagd ei lita bulk i alle tennhettene!

Ble så i tvil om dette ville ha noe å si på presisjonen, så lenge alle hettene tenner når jeg skyter, med de har den lille bulka ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor bulk er det snakk om da? I utgangspunktet skal det ikke ha noe å si, og små bulker fra skitt på stempelet eller dårlig maskinering kommer fort. Er det snakk om kraftige bulker bør du gjøre noe med det, om ikke annet så for din egen hørsels skyld. Kjedelig å sette av en hette...

Link to comment
Share on other sites

Nei, bulkene er jo forholdsvis store. Jeg har funnet svaret på det nå, for jeg brukte feil stempel. Men problemet er jo at jeg sitter med 50 swift, 50 hornady interbond, 30 v-max og 30 barnes x som muligens har mista presisjonen pga dette ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mulighet til å få testet, grunnet at jeg er tom for tennhetter nå. Å jeg skal på jakt tur i morgen ser du, så det er derfor jeg vurderer å svippe innom nærmeste G-sport og kjøpe noe gammelmannspatroner der, eller satse på at de går greit de jeg har lada :) Men syntes det var rart hvis det skulle ha noe å si på presisjonen jeg også, tenner de så tenner de vel .

Link to comment
Share on other sites

om skuddene går av når du skyter de, vil du nok få vanlig presisjon. det som er problemet er om hettene er ødelagt å ikke går av når du skyter. men dette kan du vel sjekke ved å "skyte" et par slike hetter som er satt i hylser du ikke har ladet (om du har slike da)

 

min erfaring er at bulkete hetter ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Enig med høggern. Er sjøl ofte ute for dette i 550èn min om det blir liggende f.ex. et kruttkorn på hetteisettern. I blant ser det nesten ut som det har vært et svakt anslag fra tennstempel der. Faren er da at tennsatsen som ligger mellom ambolten og hettekapselen har "fløtta" på seg. Men har ennå ikke hatt klikk på grunn av det, og ser vel bort fra at det har noe å si for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i mitt tilfelle så er det mere at det stempelet i isetteren har kommet inn skjeivt. Hetta er trykka inn rett, men den er bøyd til ei litt stor bulk på ei av sidene.

Men jeg satser bare på at så lenge det smeller, så går de likt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...