Jump to content

Bruk av åpne sikter


Target

Recommended Posts

Jeg vil helt enkelt si at klarer du skyteprøva på reinsfiguren, så kan du hevde at du trygt kan skyte f.eks elg på 100m. (Den er jo oftest betydelig større også) Selv planlegger jeg å skyte opp med en Husqvarna M46 i 9,3x57 fra 1927 med åpne sikter. Får se hvordan det ender.....

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort er målet? -Rådyr er også storvilt, men vitalt område er "en del" mindre enn en voksen elg.

Hvordan er de åpne siktene utformet? De kan være ganske forskjellige, noen egner seg bedre til prikkskyting, mens andre er laget for raske skudd.

Hvor flink er skytter?

+

+

 

Det er mange faktorer som avgjør dette og det finnes ingen fasit. Jeg mener den avstanden DU, med ditt våpen klarer å sette 5/5 skudd innenfor ei leirdue er ok. Da er det bare å prøve, andre kan sikkert mene det er ok å skyte på den avstanden du treffer reinsirkelen på, joda kan sikkert være greit det. Det er forskjellige meninger om dette, enkelte mener jo at 100m skal være maksgrense ved lov, uansett hva slags utstyr man har også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på banen i går og testet de åpne siktene på kombien. Forøvrig første gang jeg ikke har skutt med optikk på banen. Var usikker på om jeg i det hele tatt ville treffe skiva på 100 m, men det gikk overraskende bra. De to første skudda satt i det svarte, men tredjeskudde satt utenfor.

 

Nuvel - konklusjonen er at det faktisk går fint å bruke børsa på elgjakt med åpne sikter.

 

Litt uvant med rifleløpet på fremre trekker, men det blir sikkert behagelig når hagleløpet skal avfyres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Åpne sikter på ei rifle på 100m er uproblematisk. Problemet kan komme når man ser dyr og flytter fokus fra fremkornet og over på dyret når man skyter. Derfor bruker jeg kunn opptikk på jakt for da er mange feilkilder fjernet. Tok storvilt prøven med åpne sikter i fjor uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Åpne sikter ble brukt til ganske lange hold den gangen det ikke var noe annet enn åpne sikter tilgjengelig. Problemet med at kornet skjuler det en ønsker å treffe ble løst ved at siktet ble justert inn slik man gjør når man skyter finpistol. Treffpunkte blir rett over kornet. Og på jakt justerte man da siktene , hvis holdet ble langt. Men i dag er gode justerbare åpne sikter på ei jaktrifle like sjeldent som tenner på ei høne. De åpne siktene som finnes er vanligvis ganske primitive når det gjelder å justerings muligheter. Selvfølgelig fordi for de aller fleste er de åpne siktene bare en backup skulle det skje noe med optikken. Og da gidder ikke våpenprodusentene å bruke for mye penger på gode stillbare åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere elg med åpne sikter (grovt jaktdiopter) på min Marlin GG, fikk like gode samlinger i skiven med disse som med rødpunkt. Vil hevde at det største problemet med åpne sikter er at mange ikke har noe trening med dem, og at man føler at dette blir for unøyaktig.

Om synet er i orden og det legges litt jobb i trening vil jeg hevde at et godt jaktdiopter er mere egnet i norsk elgskog en mye av optikken, rimeligere og mere robust er det også, og fullstendig duggfritt ;) Våpnet blir også mye lettere å bære.

Om noen er tvilende til hvorhvidt man får tilstrekkelig pressisjon kan man ta seg en tur å overvære en trening hos DFS eller benke seg forran tven under Landsskytterstevnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hatt store betenkeligheter med å skyte på så mye over 50 meter med skur og korn, for mye av målet blir skjult av siktene. Men med jaktdiopter så skal ikke reinsskiva føle seg for trygg på 100 meter :mrgreen:

Har både skinner diopter + Leopold 2x20 EER kikkert på min guidegun, skal prøve begge 2 for å se hva jeg får til.

Link to comment
Share on other sites

Om noen er tvilende til hvorhvidt man får tilstrekkelig pressisjon kan man ta seg en tur å overvære en trening hos DFS eller benke seg forran tven under Landsskytterstevnet.

Du skyter like bra, om du har perfekt syn eller bedre. Det er synet som er begrensningen - se hvor mange på kongelaget som ikke bruker skytebriller... Og mange av veteranene gir seg nettopp fordi de begynner å skyte ræva dårlig, når de mister den klare definisjonen av sikter og skive. .

Og de som så dårlig fra starten av, de ble aldri med i DFS uansett, for de traff ingenting de første gangene de prøvde. Så DFS er ikke et tilfeldig utvalg av befolkningen

 

Men å skyte godkjent på reinsskiva med åpne sikter tror jeg de fleste som kan lese skivenummeret vil klare - om de gidder å trene.

 

Jeg ville hatt store betenkeligheter med å skyte på så mye over 50 meter med skur og korn

Vi har skutt endel med M98 på diverse langholdsskyting. De fleste som vi regner som "OK/gode skyttere" treffer f.eks. en 30x30cm blink på 400m så og si hver gang - bommene er vel mer til ære for mauserenes ergonomi og avtrekk enn til siktene. 40x40 på 500m var heller ikke problem, men som sagt over, en må SE blinkene...

 

Mye avhenger av skytter mv., men kan man si at åpne sikter er forsvarlig opp til 100 m?

Trening, trening, mye av dagens piss om maksavstand er vel også en arv fra tidene med åpne sikter? Ref. det jeg har skrevet over, så burde ikke det være problem på f.eks. en elg på 200m. Men du har mer å tenke på (iallefall uten et tonn av trening) enn med kikkertsikte, siktene skal på linje, osv. Så står der et rådyr på 200m. Skal - skal ikke...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har M67 rett, det er synet som er begrensningen. Og mitt er langtfra perfekt :mrgreen:

 

Jeg sliter med å fokusere godt nok på skur/korn/mål til å skyte godt. Da er det lettere å skyte godt med diopter, hvor man får en ting mindre å fokusere på.

 

Fant denne artikkelen av Ross Seyfried, med endel interessante betraktninger:

http://www.gunsamerica.com/blog/the-env ... rd-goes-to

Link to comment
Share on other sites

Med diopter/dfs liggende på 300 meter skyter vel de fleste(meg inkludert) med litt øvelse 9ere eller bedre. Det er innenfor 30 cm diameter. Ref 30x30 som M67 sier over.

Jeg tar av kikkerten på kombien en gang i året og skyter noen skudd med kornet for å ha en verifisert backup. Synes det er en grei visshet å ha øvd litt, så selv om kikkerten ryker er ikke dagen helt ødelagt. Bør ikke være noen problemer med å ta prøven med åpne sikter.

Men rådyr på 200m ? - tror jeg hadde stått over uten et godt jakt diopter. Kornet på kombien min er ihvertfall ikke bra nok. Eventuelt jeg har ikke øvd nok med det aktuelle siktemiddelet.

Det er vel der begrensningen bør ligge - hvor mye har du øvd, og på hvilke hold vet du at du treffer med det aktuelle siktemiddelet.

Link to comment
Share on other sites

Med diopter/dfs liggende på 300 meter skyter vel de fleste(meg inkludert) med litt øvelse 9ere eller bedre. Det er innenfor 30 cm diameter. Ref 30x30 som M67 sier over.

De fleste (med godt/nær perfekt syn) skyter som du sier 9 eller bedre, de gode skyter 10 eller bedre - alle som ser OK, og som gidder et mimimum av trening, klarer å skyte nesten bare 10ere, og de steingode skyter så og si bare innertiere, altså en sirkel Ø 7.5cm - det er med diopter. Skytingen en ser på TV er så måte ikke representativ, for den foregår i sterkt øket tempo i forhold til hva folk flest skyter på en skytebane.

Det jeg snakket om var forøvrig med M98ens originale sikter, slik de var da Adolf, og Wilhelm før han delte dem ut. Med Sauer, diopter, liggende og med god tid skal det nesten godt gjøres å bomme på en 30x30 på 300m - på 600m traff vi stort sett 40x40cm gongene (Sauer, reim, diopter), men bare de som var "pent" lakkerte, og som hadde en jevn og fin kontrastbakgrunn, de som var mer flekkete kunne vi jo ikke engang se...

 

Men rådyr på 200m ? - tror jeg hadde stått over uten et godt jakt diopter. Kornet på kombien min er ihvertfall ikke bra nok. Eventuelt jeg har ikke øvd nok med det aktuelle siktemiddelet.

Ja det var jo et spørsmål, ikke en påstand. Vil tro både sikter, lys, bakgrunn og situasjon spiller sterkt inn på om det er til å anbefale, men viktigst av alt - trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...