Jump to content

Settherding av gonger


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med settherding (carburizing) her? Skal prøve det på et par gonger jeg har laget.

 

Foreløpig virker det som dette er mest hensiktsmessig fremgangsmåte:

Legge i en boks med trekull i 900*C i ca. 12 timer, la det kjøle seg av, varme det opp igjen til 800 grader og quenche i vann...

 

noen innlegg?

 

Platene er 200x200x20mm

 

 

null_zps86de7fab.jpg

 

 

(og ja, jeg vet at man kan få kjøpt stål til formålet)

Link to comment
Share on other sites

Har noen gonger klare til settherding selv. (Heldigvis har jeg tilgang til skikkelige oppkullingsovner, så slipper å styre med kasseherding. :winke1: )

 

Du trenger ikke nødvendigvis 12 timer, burde få grei effekt selv ned til 8 timer.

Temperaturen bør være 920 C. Du kan også gå enda litt opp for å få et dypere sjikt.

Kullet bør være knust til granulat eller finere.

Til kasseherding er det best med pellets for oppkulling, men ikke så lett å få tak i.

 

Bruker du vanlig S235/St.37 i platene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på legeringen. Han jeg fikk dem av visste ikke, men de er hardere enn konstruksjonsstål ( hvertfall basert på filing ). Tenkte å ta en hardhetstest før og etter. Holder det å tette boksen eller bør jeg ha inn sveisegass bak i ovnen? Virker hvordan tenkte du å ta selve herdingen? Virker 800 grader og vannbad greit eller bør jeg bruke olje?

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Til settherding bruker man stort sett helt enkle stål. Om stålet er legert vil det kunne bli problem med restaustenitt.

 

Du trenger ikke tilsette noe dekkgass. Kullet i boksen vil hindre oksygen å komme til stålet, men boksen bør være ganske tett.

Vann eller olje vil avhenge av stållegeringen, men på St.37 må du bruke vann.

 

Når du senere skal herde de kan du bruke samme ovnen, med dekkgass om du har mulighet.

De bør ligge minimum 25 minutter etter at termostaten er oppe igjen på innstilt temperatur.

Du kan bruke noe høyere temperatur på herdinga, 820-850 C. Anløp på 250 C 2x2 timer etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på temaet, har du noen meninger om beste mix for slik herding? Man trenger vel noe CO2 i prosessen, bl.a bariumkarbonat skal være brukt som tilsetting. Fra gammelt av brukte man gjerne en del organisk materiale, etter sigende for nitrogen, men har det noen effekt?

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på temaet, har du noen meninger om beste mix for slik herding? Man trenger vel noe CO2 i prosessen, bl.a bariumkarbonat skal være brukt som tilsetting. Fra gammelt av brukte man gjerne en del organisk materiale, etter sigende for nitrogen, men har det noen effekt?

Man trenger ikke tilsette CO2, men CO dannes i noen prosesser og er endel av reaksjonsprosessen.

Ikke vært borti at bariumkarbonat blir tilsatt, men kan godt hende de skjer i enkelte prosesser.

Ren karbon/grafitt vil gjøre jobben man er ute etter.

 

I noen prosesser tilsetter man nitrogen samtidig. Da heter prosessen karbonitrering, og nitrogenet gjør at det blir lettere å herde. Vanlig nitrogengass vil ikke fungere. Nitrgenbæreren må være mindre stabil slik at den spaltes.

Link to comment
Share on other sites

Ren karbon/grafitt vil gjøre jobben man er ute etter

Er du sikker (vet jeg kommer til å angre på den)? Slik jeg har forstått det er det CO som utgjør den mobile fasen, karbon er ikke spesielt mobilt under 1000°C. Vanlig kull inneholder alltid litt oksygen, selv opp i de temperaturene og muligens nok til å produsere nok CO, men jeg har som sagt sett referanser til bariumkarbonat brukt som tilsetting for CO. BaCO3 dekomponerer riktignok ikke før ved 1360°C, men det er mulig at ting endrer seg i kontakt med karbon.

 

Når det gjelder karbonitrering er spørsmålet hvorvidt organiske kilder til nitrogen kan gi en reell nitrid-dannelse ved kasseherding eller om det bare er gammel overtro. Moderne prosesser bruker etter det jeg forstår dette i stor utstrekning, men betingelsene kan være veldig forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen erfaring med dette, men har lest div. om å bruke bakepulver, beinmel og ett annet karbonat som jeg ikke husker som var jvlig giftig.

@Metallurgen, vil man få sprekker når man skyter på den hvis hvis man ikke anløper etterpå? og når du sier 2x2t mener du legge den inn i en ovn som holder 250grader i to timer (fra man legger inn) og ta ut og luftkjøle og så samme prosedyre en gang til?

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp googling ble det bekrefta at bariumkarbonat blir tilsatt til settherdingsmateriale for å fungere som en katalysator for å redusere CO2 til CO.

Ande karbonater som kalsium-, kalium- og natriumkarbonat gir lignende effekter, men bariumkarbonat ser ut til å bli brukt mest. Dette blir ikke forbrukt, kun kullet.

Det blir tilsatt 10-20% karbonat i settherdingsmedia. (Da lærte jeg noe nytt selv i dag også. :) )

Bakepulver er natriumbikarbonat, NaHCO3. Kan sikkert fungere, men hydrogenet vil kunne redusere effekten i forhold til natriumkarbonat.

 

Er vanskelig å si om ymse organske kilder kan bidra til å avgi nitrogen. Hjortetakssalt fungerer muligens.

Karbonitrering er ikke en nitreringsprosess, og her blir nitrogenet tilsatt for å øke herdbarheten.

(Nitrokarburisering er derimot en nitreringsprosess hvor karbon også blir tilsatt.)

I industri er ammoniakkgass ofte brukt, både som bærer i karbonitrering og nitrering.

 

Du bør anløpe for å øke seigheten i herdesjiktet. Uten dette vil platene bli svært sprø, og det vil gå av skal.

Prosedyren du beskriver stemmer bra. Dette kan du fint gjøre i en vanlig stekovn.

Link to comment
Share on other sites

Interessant emne, men hva skjer når det skytes på gongene? Jeg tror at det harde overflateskiktet vil bli raskt ødelagt fordi underliggende material er for bløtt til å hindre deformering. Det blir spennende å få resultater fra virkeligheten, det er da vi ser om teorien stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Takker! Da slipper jeg å løpe rundt på bygget etter en professor som sikkert skulle hatt masse spesifikke data for å få det 100% perfekt :wink:

Du hadde mest sannsynlig fått kontaktinfo til meg. :winke1:

Vi har nettopp settherda noen plater for NTNU, som har et større prosjekt på settherding av panserstål.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige panserstålet brukt i dag er gjennomherda fra 45 til 60 HRC. Disse er ganske dyre pga nikkeltilsatsen som øker seigheten.

Settherda overflate kan komme opp i 67 HRC. Det er snakk om å settherde et enklere stål, hvor man får en hard overflate og en duktil, seig kjerne. For å stoppe prosjektiler ønsker man høy hardhet slik at prosjektilet fragmenterer, men samtidig må det ha nok seighet til å absorbere energien. Om man gjennomherder til 60 HRC er det begrenset seighet i materialet.

Dette er ikke et nytt konsept innen panserstål, men man ønsker å få produsert det på en økonomisk og stabil måte.

Link to comment
Share on other sites

bariumkarbonat blir tilsatt til settherdingsmateriale for å fungere som en katalysator for å redusere CO2 til CO.

Ah, det hørtes ut som en vettug forklaring. Man bør ha gode grunner for å bruke barium-salter, så det hørtes mer troverdig ut enn bare som oksygen-kilde. Temperaturen er i laveste laget for å danne CO, så en katalysator hørtes fornuftig ut.

nitrogenet tilsatt for å øke herdbarheten.

Okey, har bare tenkt på nitrogen i forbindelse med nitrider...

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette funker kommer jeg nok til å lage noen av litt tynnere plater i vanlig konstruksjonsstål. Blir trolig gjort på onsdagen dette.

@Metallurgen, jeg regner med at økt temperatur øker diffusjonshastigheten drastisk? Jeg har jo ganske tjukke plater (20mm) så et tykt lag med martinsitt utenpå må jo være bra? Hva med 950*C i 12 timer?

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen, om du skulle komme med en vill og hensynsløs gjetting, ville et stykke stål som blir herdet på ghetto-vis av en lykkelig amatør kunne brukes som riflegong med russisk stålammo?

Du vil nok klare å få en forbedring over vanlig, uherda stål, men det blir nok ikke Armoxkvalitet.

Det enkleste vil være å seigherde stålet, framfor settherding. Da ønsker du et stål med 0,25-0,5% karbon, og helst med en brukbar herdbarhet.

 

Og kan rustfritt herdes på denne måten?

Ikke austenittisk (umagnetisk) stål. I teori kan det gjøres med ferrittisk (magnetisk) rustfritt stål, men i praksis blir det bare restaustenitt i overflata.

 

Hvis dette funker kommer jeg nok til å lage noen av litt tynnere plater i vanlig konstruksjonsstål. Blir trolig gjort på onsdagen dette.

@Metallurgen, jeg regner med at økt temperatur øker diffusjonshastigheten drastisk? Jeg har jo ganske tjukke plater (20mm) så et tykt lag med martinsitt utenpå må jo være bra? Hva med 950*C i 12 timer?

Du vil ikke ha det for tykt av to grunner; økt sjikttykkelse øker andel av stålet som er sprøtt, og økt temperatur og tid gir høyere andel karbon i overflata så sjiktet blir sprøere. I tillegg vil økt temperatur og tid føre til større korn.

En temperatur på 920 C og 8-10 timer bør være mer enn nok, men husk at det tar litt tid før kassa blir gjennomvarm.

 

Hva skal du lage kassa av, og hvilken ovn skal du bruke? Den bør helst være i varmefast stål. Lager du noe i vanlig stål blir det mye glødeskallrester i ovnen og i værste fall blir det hull i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg bare få skyte inn min egne, ekstremt mye enklere variant.

 

Jeg hadde lenge hatt veldig lyst på en gong eller to å sette ut på banen og trene kjappe skudd og forskjellige ukjente avstander. Men jeg har bare tilgang på dårlig, tynt stål som ikke kan brukes, og blåste hull i endel kreasjoner før jeg kom over tre utslitte "hetter", slik en setter på tennene på enkelte gravemaskingrabber! Disse er ekstrem-herdet pga påkjenningene de skal tåle (mer enn selve grabben visstnok), og lager en vanvittig lyd når en slår på de, og er superenkelt å bare tre på en staur eller slike oransje plast staver med refleks som vegvesenet setter opp ;) Litt oransje maling og du er good to go!! Jeg prøvde de forsiktig med .22lr pga den ovale formen jeg var redd skulle slenge kulene avgårde, men de er så harde at alle kuler jeg har skutt på de pulveriseres (ikke testet, men ingen riksjett-lyd). .308w gjør ikke så mye som et bittelite skar i de engang, så dette er nok det beste alternativet jeg har kommet over. Fant en liten haug til, så nå har jeg 7-8 stk :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, de er i hvertfall så harde at tjørneren ble flat og ingen borer klarte å ta tak å lage så mye som et hakk i de :) Regner med de fleste med gravemaskiner vet hvor en kan få tak i, og såvidt meg bekjent er de boss når de er slitt :D Tror forresten det at de er hul hjelper til med ekstra lyd. Endel grabber bruker tenner i stedet, boltet fast med en stk bolt, tror disse gjør seg like godt, men de er jo ganske mye smalere og mer "vinglete" enn en kopp på en staur ;)

Link to comment
Share on other sites

Har dratt seg litt ut dette her, for jeg mangler plater til å lage kassen jeg skal ha alt oppi. Jeg er også på utkikk etter støpejernsgryter med lokk som har rett størrelse, for det må funke bra som beholder. Trolig tåler den behandlingen godt også.

Link to comment
Share on other sites

Leirgryte var ikke dumt. Det med støpejern var tips fra en person på sintef sitt støperi. Tror du ikke den vil holde? Er uansett en eske i bunnen av ovnen til å samle opp evt avskalling.

Er det Kurt du har snakka med?

 

Den vil få avskalling, men det kan hende den holder lenge nok til en runde.

Leirgryte vil være en mulighet så lenge den tåler varmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...