Jump to content

Justere trangboring


Recommended Posts

Jeg har en eldre Beretta (S/55) som har trangboring 1/4 og 1/1 og vil justere det trange løpet til 1/2" og det frister ikke å vente på at både post og børsemaker skal få unna jobben :wink:

En justerbar brosj 17-19mm er på vei, men jeg kom til å lure på noe enklere(fordi jeg har brosj..); en regner vanligvis med at et kaliber 12 løp måler 18,5mm; full trangboring har jeg sett angitt til 17,5mm. Hva om jeg da kjører en 18mm brosj gjennom det trange løpet-har jeg da 1/2boring?

 

Uansett blir jeg å lage styringer og brosje fra kamerenden så ting blir rett og pent.

 

De som vil fortelle at dette er en jobb for en børsemaker slipper å svare 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er en god løsning, det blir da dersom jeg forstår deg rett en bratt "skråning" og deretter ett sylindrisk parti.

Jeg tror at du da får trangboringen for langt inne i løpet, og at den bratte skråningen vil gi litt for rask sammenpressing av haglsvermen som så går over i et sylindrisk parti.

Ser du på de løse konkurranse chokene så er det en lang slak skråning som er best, minst deformasjon og penest skuddbilde.

Jeg ville ventet på en brots med "riktig" form for å øke sansynligheten for et godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det er det sylindriske biten nærmest munningen som jeg tror kan være usikkerheten, blir løpet rent sylinder i siste delen kan det påvirke spredningsbildet. Effekten av trangboringen kan delvis bli borte, og du får bare en mengde deformerte hagl som ødelegger spredningsbildet. En lang slak trangboring som avsluttes i munningen er det ideelle. Dersom du har en justerbar kon brotsj i bestilling er jeg overbevist om at du får et bedre resultat med den.

Men dersom oppspenningsgigg er den samme kan du jo brotsje opp med den du har først og prøveskyte, det går jo å lage en slakere kon senere dersom det ikke blir bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror vi den gjennomsnittlige norske børsevrakeren gjør?

 

en messingstang som man skjærer et spor i enden på,så brettes smergelpapir 1 gang og føres inn i hakket,deretter settes stanga fast i drillen og smergel som er krøllet rundt stanga i enden føres inn i den paralelle delen i børsemunningen. god fart på drillen, pipa må tørnes på jevnt. etterpå oljet 3m duk i stedet for smergel som polering til slutt. har men litt mek bakgrunn og gjør dette forsiktig så går det helt fint. har åpnet 2 trangboringer med denne metoden selv tidligere og resultatet ble bra det.jeg er ikke børsemaker og kan selfølgelig ikke anbefale denne metoden til noen andre selvom jeg gj dette selv...

Link to comment
Share on other sites

Å kappe munningen fungerer på børser som har slik choke som Per-S beskriver, en jevn,lang innsnevring med et kort sylindrisk parti ved munningen. Og for Gressvigs del teller det nok å mye å slippe å gnage seg gjennom forkrommingen i løpet; det sliter på verktøyet og kunden vil neppe bli happy..

 

S/55 har en kort kon overgang til choken og en forholdsvis lang sylindrisk del; skal jeg justere ved å kappe munnigen (noe som er fullstendig uaktuellt; hagla trenger de 70cm med løp den har og jeg liker ikke kortløpede børser) måtte jeg skjært av 4-5cm.

 

Brownells beskriver denne måten; http://www.brownells.com/.aspx/lid=1067 ... amers-Hone uten styring og fra munningsenden. Det synes jeg høres lit risky ut, er en litt uvøren ender en med en munning som peker annen vei enn boringa i løpet.

 

Nattens fintenking gjorde at jeg kom på at børsa er stemlet 18,3mm (eller var det 18,4?); full choke er da 17,3mm og min 18mm brosj vil gi noe sånt som 5/8 choke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva tror vi den gjennomsnittlige norske børsevrakeren gjør?

 

Kapper av løpet litt, dette blir gjort på bla. Star av Gresvigs sitt våpenverksted :wink:

Eller gjenger opp og ettermonterer en choke.

 

men når man bare kapper litt av løpet til man er i choke kon området så har man jo skjært bort den cyl/paralelle delen av choken. 1-2cm etter choke konen er jo paralell før munningen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt metode tilnærmet lik den som 12/70 beskriver med smergel og styring fra kammerenden og med godt resultat på en Merkel 8.

 

Krever dog godt med tid og mange turer på skytebanen for å få det skuddbildet man vil ha og med den patronen man ønsker..... jeg åpnet min fra 1/2 (i praksis skøyt den 70%) til 1/8 (forb cyl).

Link to comment
Share on other sites

det tar litt tid denne metoden ja,.. men har alltid hørt at den paralelle avslutningen på choken skal stabilisere ladningen. men hvis gressvik har kutta løpa og dermed også fjærna den paralelle delen i choken så høres jo dette mye lettere ut enn å gnage på russisk kromma stål..

Link to comment
Share on other sites

I går kveld gikk det noe tid med måleverktøy og fintenking; løpene måler 18,3mm; det nederste løpet måler 18,0 i munningen-det øverste 17,25. Den parallelle delen av choken er 40mm lang. Men-Beretta hadde det nok travelt den dagen de laget denne; munningene/chokene var ikke runde men målbart ovale og på det øverste/trange løpet var ikke choken parallel med løpet...

Men jeg traff jo greit med børsa og brsojen vil følge det gammle hullet så her bel det gjort kort prossess.

 

Den justerbare brosjen (14$ på ebay eller 1000lapp på Luna :shock: ) ble pakket opp, rengjort og puttet inn i hullet; litt justering så fant jeg den diameteren hvor den passet omtrent akkurat. Strammet den 1/3 tørn, smurte dugelig med skjæreolje og matet den gjennom til den gikk fri bak choken, slapp den ut via kammeret; gjentok endel ganger. FOrdi hullet ikke var perfekt sirkelrundt kjørte jeg forsiktig med 1/3 tørn økning i diameter til jeg så at den tok jevnt hele veen rundt. Da var jeg litt lei og jeg skulle snart ut på en avtale så da futtet jeg på med 1/2 tørn i gangen og enda mer olje. Stoppet når jeg målte 17,8noensmåtall og gjorde grundig rent. Så slett ikke verst ut! Noen kjærlige strøk med fila over munningene måtte til for å få bort litt kant, og en forsiktig runde med Dremel og smergel for å knekke kanten. Tok så en nylonbørste kaliber 12, surret den med striper av pusseklut exta fin, hadde på dugelig med skjæreolje og pusset choken med dette og drill. Effektivt! Choken måler nå 17,85-17,89mm, rent matematisk har jega litt under 1/2 choke.

 

Hele jobben tok under en time; kostnaden var en brosj fra China, litt skjæreolje fra Biltema og noen filler.

Den observante leser ser jeg droppet å brosje fra kammerenden med styringer; dette fordi jeg tviler på at det ville gitt noe bedre resultat siden choken ikke var på linje med løpet. Det hadde kanskje gått med en slik brosj som Potterfield viser på youtube. Uansett jeg er happy og har en hagle jeg synes det er greit å skyte stålpatroner i på banen:-)

 

 

Kikket på muningen på en Baikal mod 27 på G-Sport, en ser tydelig at den parallelle avslutningen rett og slett er kappet bort. Siden ingen har klaget på dårlige skuddbilder er det sikkert en grei måte å gjøre det på det og.

Link to comment
Share on other sites

på min baikal enkel løp tok jeg snarveien og kappa bort 1,5cm på i går i stedet for "slipe metoden".etterpå fila jeg fint slik at kappet ble beint. målte den til 18,1mm i munningen etterpå. grunnboringa i enkel løperen er 18,4mm. 1/4 boring skal da være 18,15 så jeg også fikk ørlite trangere enn 1/4 choke etter kutting og rette filinga. prøveskudd med full choke sist helg gav på 35m ca 70cm bredt og ekstremt tett skuddbilde. prøveskytinga i kveld var på samme avstand,men nå var skuddbilde åpnet til 1m,og meget jevnt og fint uten mange hull i bildet.

så kappe metoden er helt fin den,mye mindre styr,og hard krom belegget er inntakt helt ut i munningen. eneste man bør være forsiktig med er å kappe for mye...baufila stjeler litt når man kapper,og rettinga med fil etterpå stjeler også litt så pass på!!.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...