Jump to content

sightron Slll 8x32x56


aimin

Recommended Posts

hei. har skutt ein del med vortex no, og vil gjerne anbefale denne. Har også skutt noko med sightron, men meinar at det er eit krav med ffp på denne type kikkertar. Vortexen har ikkje optikken til swarovski, men den er eit godt verktøy med gode og presise klikk til å skyte godt på lange hold. zerostop er også ein fordel for vortex framfor sightron.

Link to comment
Share on other sites

Da tar man det på erfaring. Man vet stort sett avstanden man skyter på og målets størrelse. De fleste klarer helt greit å se om de bomma med x antall målbredder eller cm eller meter. Man vet alltid knepp verdien uansett hold, så da er det enkelt å korrigere.

Men om siktet mitt står på 20x, så ser jeg hvor nedslaget er og skrur opp på 26x. Korrigerer og tilbake til 20x om det er nødvendig. Mine mål står alltid i ro og de skyter ikke tilbake. Derfor er sfp meget godt egna til langholdsskyting og mest foretrukket av de som bedriver det på en mer proff linje enn det vi gjør. Ffp og PMII er en farsott jeg aldri har skjønt greia med.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg enig i, men det kan umulig være et krav. Skal man skyte langt så bør man ordne kikkerten slik at turret er helt i bunn på en gitt avstand. Dette for å utnytte all elevasjon som er i siktet. Da får man automatisk zero stop. Hadde jeg hatt ffp i går da jeg skjøt på 2580 meter, hadde jeg ikke klart å holde så mye over. Der skinner sfp virkelig. Msn dobler mil/moa verdien i retikkelet ved å halvere zoom. Med ffp er man fucka uansett zoom. Målet blir bare mindre og retikkelet blir så lite og tett at man ikke klarer å skille mellom strekene. Dette er iallefall tilfelle på min Kahles 624i, som er mil/mil og ffp.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Noe som skjelden blir diskutert på kikkerter er egnetheten til å skyte raskt. Jeg har skutt noen ganger på McQueen i England. Med en gang man får et sceneskifte er taktiske retikler et handicap. Jeg testet ei rifle med to forskjellige innskutte kikkerter og på McQueen scoret jeg minst 10% bedre med reservekikkerten som var en enkel Nikon med duplex. Hovedkikkerten var Hensoldt 6-24x56 med mildot. På et duplexretikkel er det heller ikke noe problem å huske hvor mange klikk det er mellom kors og stolper på høyeste og halve forstørrelse. Verdensmesteren i F-Class skyter forøvrig med en enkel Leupold VX-3 8-25x50 LR target med fine duplex.

 

Sjekk også synsfelt. Veldig undervurdert. Eksempel. S&B 12-50x56 har samme synsfelt på 12x som Sightron/Nightforce 8-32x56 har på 8x. Den samme S&B-en har ca 30% større synsfelt på 50x enn Nightforce 12-42x56 har på 42x. Sammenlikner man de 2 siste på 12x har S&B synsfelt på 3,5m mens NF har 2,0m på 12x. Det ser ut som mange skyttere foretrekker 29 tommers 4-3 TV'er kontra store flatskjermer..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...