Jump to content

Rådyrjakt på Ytterøya


seawolf

Recommended Posts

du er heldig som skal dit på rådyrjakt.. :D

for det kryr av rådyr over alt på øya. det har ingenting å si hvor du jakter. du får garantert i dyr på første drev.:P

derfor er du den heldigste personen i mine øyner nå..:)

har vært der noen ganger om sommerene, da har det stått rådyr nede ved sjøen også på jordene..:P

lykke til, har vært morsomt å blitt med..:P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Sitter og vurderer rådyrjakt på Ytterøya til høsten.

Noen av dere som har jaktet der og som eventuellt har kjennskap til de forskjellige jaktfeltene?

 

Andre ting og tips mottas med takk.

 

(Dette gjelder ordinær rådyrjakt, ikke bukkejakt).

 

 

Hei! Vurder seriøst jakt der oppe! jeg har selv jakter der oppe i mange år både i ordinærjakta og i bukkejakta (1 og 2 uka) Nå jakter jeg kun i bukkejakta, er dyrt, men når man er så interessert som meg etter trofeer så betyr ikke penger noe:P fantastisk miljø der oppe og utrolige jaktområder!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg har jaktet der i over 10 år, så jeg er veldig kjent der oppe og har prøvd lokking en del.. Brunsten er alltid tidligere der oppe, så det fungerer ikke særlig bra i jakta, men i juli er det veldig moro noen gangern. Si ifra hvis du lurer på noe

Link to comment
Share on other sites

Grusomt dyrt, men vel tilrettelagt. Sikkert en flott opplevelse hvis man har penger til det. 10.000,- i troféavgift på gullbukk er jo horribelt, men jeg er mer nysgjerrig på hva gevir klasse 1 som man betaler 2000,- ekstra for er. Spissbukk? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gullbukk og jakt ca 17000. Det er vel noe av det samme en må gi hvis en reiser til polen og ungarn. Dyrt for "alle" oss som har tilgang på jakt. Me nejg ville nok reist til polen eller ungarn for å få gullbukken min. Sjansen er nok større, men det kan fort bli dyrere også, hvis en får en skikkelig tungvekter

Link to comment
Share on other sites

Statistikk:

 

Siden oppstarten i 1987 er det skutt ca. 5650 dyr i regi av laget, hvor

800 bukker er skutt under bukkejakta. Av disse er det 50 gullmedaljer (CIC),

og et tilsvarende antall med sølv og bronse.

Høyeste poengsum som er skutt på Ytterøy er på CIC 164,8 poeng, og det skjedde i 1999.

I 2011 ble det skutt 23 bukker under bukkejakta, derav 12 medaljebukker.

 

Er det spesielt bra statistikk på gullbukk da, sett i forhold til andre rådyrbiotoper i landet?

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt frem og tilbake med det kartet. Men det kan godt hende de har litt mer enn 14000 mål tilsammen. Men uannsett er det bra med dyr der og det blir bra forvaltet med tanke på store bukker. De to første bukkene jeg tok der oppe var gull og det var min andre og tredje bukk ;-) Ikke helt lett å følge opp det, men har sett mye bra bukker der utenom jakta også. De har en tendens til å forsvinne den 10 august,

Link to comment
Share on other sites

Trofé størrelsen er av mindre betydning for meg foreløbig... Jeg har ikke jaktet rådyr før i år... Er det andre områder som er tilgjengelig, gjerne sør, med like god eller tettere bestand av rådyr? Jeg jakter aleine og uten hund, så blir smygjakt, lokkjakt, posteringsjakt...

Link to comment
Share on other sites

For tette bestander må du nok til ei øy. Fylket med størst økning i rådyrfellinger de siste årene er vel M&R. Der ligger for eksempel øya Gossen med meget tett bestand. Ellers er det godt med dyr på Averøya også. Men det blir ei større øy med annen type areal.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...