Jump to content

3D printede våpen - lureri?


wheelgunner686

Recommended Posts

  • 1 month later...

Klarte en like enkelt kan lage mer holdbare ting av det en finner i garasjen med enkle midler og mindre en 5 tomler.

Det største problemet her er vel at så snart printere er allemannseie (vil tro om få år, siden de billigste printerne allerede er nede i 6-7000kr) vil alle ungdom skrive ut en. Og terskelen for å lage seg et våpen er langt lavere. Men heldigvis er det jo fortsatt ganske krøkkete å skaffe seg noe særlig ammo for de uinnvidde.

Kanskje løsningen er som Chris Rock spøkte med for mange år siden: Kuler bør koste 500usd. U would't see any accidental bystanders then. If You see a dead person you know that he really deserved it...

 

Men det største problemet ingen har nevnt her er at nå kan terrorister meget enkelt masseprodusere våpen de kan ta innenfor sikkerhetskontroller. Og disse folkene blåser i våpenloven uansett. Og presisjon er ikke noe terrorister setter så høyt.

Ammo må fortsatt smugles forbi. Men det er lettere å få ammo forbi sikkerhetskontrollen en våpen.

En innskjerping vil ikke gjøre noe forskjell. Men det vil nok ikke hindre politikerne i å stramme inn reglene. Så de, og andre ignorante, kan føle seg tryggere.

De snakker om å legge inn sikkerhet i designprogrammer som kjenner igjen våpendeler, eller begrense ditt og datt. Det er bare spill for galleri det også. For det er snakk om software. Og så lenge det finnes sperrer i software vil det alltid finnes en crack.

 

Jeg syntes det er spennende at slike ting dukker opp. Men syntes også at det er synd. For det burde vel ikke være mye tvil i at det vil komme mye negativt ut av dette. Eventuelt positive ting som vil overveie de negative?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Teoretisk er det ikke problematisk.

 

Kuler i varmebestandig/herdet plast bør fungere for noen få skudd og hylseløs ammunisjon har man eksperimentert med i mange tiår. Uten hylser tar man knekken på våpenet enda fortere vil jeg tro, men det er ikke poenget. Svartkrutt er forholdsvis lett å lage.

 

Uansett, det er bare metalldetektorer man lurer på den måten. Røntgenskannerene man finner på de fleste flyplassene i USA vil vise våpenet klart og tydelig enten det er laget av metall, plast, eller tre for den del.

Link to comment
Share on other sites

er vel flykapring man tenker på her, vil jeg tro.

 

Flykapring i vanlig forstand er vel neppe mulig lenger.

 

Ikke bare er cockpit sikret, men passasjerene tror ikke lenger at kapring = en liten omvei, slik det var før.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo forholdsvis enkelt å argumentere for at det dessverre er slik at bestemmelsesmakt og valgfrihet i siste instans er synonyme med fysisk voldsmakt, og med det i bakgrunnen er det litt interessant å fundere over hva som egentlig foregår her, sånn på et høyere plan.

Er det en reell demonstrasjon av at folket egentlig har makten?

Er det et eksempel på at man alltid vil finne verktøy som er uheldige i feil hender?

 

Eller er det nok et eksempel på "vi kan, så hvorfor ikke"?

Link to comment
Share on other sites

Uansett, det er bare metalldetektorer man lurer på den måten. Røntgenskannerene man finner på de fleste flyplassene i USA vil vise våpenet klart og tydelig enten det er laget av metall, plast, eller tre for den del.

 

Nå kan jeg være på en skikkelig bærtur, men husker jeg riktig finnes det ett matteriale som det blir laget sushi-kniver av i Japan som ikke bare er veldig solid - men også umulig å se i ett rønkenbilde eller av metaldetektor.

Link to comment
Share on other sites

Vel, man lager jo keramiske kniver, både til sushi og annet, og er det ikke metall i dem så blir de naturlig nok ikke oppdaget av en metalldetektor.

 

Røntgenskannere tror jeg du sliter litt mer med å lure, uansett om du bruker keramikk eller plast.

Link to comment
Share on other sites

Er det en reell demonstrasjon av at folket egentlig har makten?

Er det et eksempel på at man alltid vil finne verktøy som er uheldige i feil hender?

 

Eller er det nok et eksempel på "vi kan, så hvorfor ikke"?

 

Noen foretrekker sentralisme.

Noen foretrekker frihet til å velge.

Det er en kamp mellon de to retningene.

 

På 80-tallet ble 2 damer arrestert for å selge egenproduserte kleshengere på Den Røde Plass. Sentralistene gjorde krav på at staten hadde monopol på produksjon av varer og tjenester.

Ett folk - En løsning - En framtid.

Noen år senere gikk sentralismen/USSR konkurs og alle kan kjøpe tilnærmet identiske kleshengere på IKEA. Så mange de bare orker.

(Forbannede kapitalistsvin - De kjøper sikkert 2 fulle lastebiler med kleshengere for å selge dem på "Svartebørsen". Helvedes profitører - Send dem til Sibir" - :-)

Damene med kleshengerne vant.

Så får vi alle håpe at IKEAs kleshengere er produsert på etisk forsvarlige menneskefrie fabrikker bemannet med roboter fra Manpower :-) (Pass på at det ikke slipper inn noen sjølproletariserte roboter fra borgerskapet - ellers blir det bare ballade igjen :-)

 

Liten. søt og uskyldig (Innocenti):

http://grabcad.com/library/3d-printable ... prringer-1" target="_blank

Det er vanskelig å avlære gode ideer når du har sett løsningen.

Det er umulig å avlære sannhet.

 

Lite attraktiv for en yrkesutøver på vei til 7-Eleven eller et El-Al fly.

Helt fin-fin for en dame som går i en mørk bakgate på vei hjem fra en underbetalt jobb.

 

All motstand er nytteløs - Det kommer uansett.

Ett lite mindretall smiler medlidende mens de ser på at sentralismen dør på rot på en planet i endetarmen av en galakse utenfor allfarvei.

 

Det er makt i de hender som fører plastfilament inn i en 3D printer. Demokratiserende.

Småkongenes tid er snart forbi. Ikke annet enn ett sukk i sivet - borte.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Du er jo rene poeten, men på dette punktet må jeg si meg uenig:

Helt fin-fin for en dame som går i en mørk bakgate på vei hjem fra en underbetalt jobb.
Dersom bevæpning for selvforsvar var et reelt tema, skulle jeg da sørget for at fruen hadde noe litt mer hensiktsmessig enn en glorifisert vannpistol...

Her må jeg vel slenge på en avvæpnende smiley, men jeg skriver på mobil så dere får se den for dere i stedet.

 

Forresten, her er den: :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...