Jump to content

innskyting med og uten lyddemper


Johr

Recommended Posts

Hei.

Har akkurat kjøpt min første rifle, og skulle skyte denne inn her om dagen.

 

jeg skøyt første inn uten demper i benk, og fikk etter hvert gode samlinger (100 meter)

satt deretter på demper for å finne ut hvor mange klikk jeg måtte justere mellom demper og uten.

jeg endte opp med å måtte justere 26 klikk til venstre (da har jeg kun 4 klikk å gå på før optikken "bunner" til venstre) og 3 klikk opp. fikk da også noe dårligere samlinger, fortsatt på 100 meter i benk.

 

riflen det er snakk om er en sauer 202 kal.308 Win, hausken standart demper og swarovski z6i BT 3-18x50 optikk på.

 

mitt spørsmål blir da om det er normalt å ha så store forskjeller med og uten demper? og hva som eventuelt kan være galt??

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ikke bra ut! Tipper kula er borti demperen. Med andre ord at demperen sitter ørlitegrann skjevt på løpet. Dårlig gjenge jobb kanskje. Ta med børse og demper til butikken du kjøpte den og forklar problemet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner.. men om kulen er borti demperen, skal jeg ikke da kunne se dette på demperen?? Der den tar i mener jeg..

Er ikke så lett å bare gå tilbake der jeg kjøpte den. Passet på å kjøpe riflen ca. 8 timers kjøring unna:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er eg litt usikker på om man kan se, det vil jo være avhengi av kor mye den tar borti ( Rett meg vist eg er helt ute å kjører her )

Ta deg en tlf til butikken å hør ka de har å si, det popper opp sånne tråder som dette titt og ofte, men har ikkje fått med meg ka de har gjort, men det du skriver her tyder veldig mye på at den er borti demper.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

var på riflebanen i dag, og fikk låne en A-Tec demper av en kompis..

forskjellen på den demperen og min var ENORM. her måtte jeg justere 23 klikk tilbake mot høyre og noen klikk opp for å komme inn i 10\eren (i benk) :smile:

 

det vil altså si at jeg da måtte justere 3 klikk mot venstre fra utgangspunktet som var innskutt på 100 meter uten demper..

 

hva kan det da være som er gale?? feilprodusering i demperen??

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt med min A-tec maxim idag (3006) og har ca 2 cm kanskje forskjell i treffpunkt på 100m i forhold til uten. Dette er da sidelengs. Etterhvert løsnet demperen litt så forandret treffpunktet seg en del.

Kan det ha seg at demperen din ikke sitter helt riktig?? evt som du sier, en feilprodusering??

Link to comment
Share on other sites

begge demperne satt helt fint på gjengene.. først frykta jeg jo at det var noe galt med løpet, men nå når eg har testet med en annen demper og fikk såpass mye bedre resultat kan det vel ikke være noe med løpet?? eller er det "bedre plass" til prosjektilet i en A-Tec demper enn i en Hausken demper??

sånn at hvis prosjektilet tok i Hausken demperen går det kanskje klart i en A-Tec demper??

Link to comment
Share on other sites

Jo "trangare" holet i demparen er, utan at kula tek borti, jo bedre lyddemping. Men viss presisjonen i gjengene er dårleg slik at kula likevel tek borti, må holet i demparen utvidast "litt". Då får du litt dårlegare demping, men slik er det berre. (Dette er forklaringa eg har høyrt)

Link to comment
Share on other sites

innerst på demperen, lengst inn på løpet så kan plast ringen være for trang om den ikke er riktig dreid iforhold til løpets tykkelse.

Å kan gå imot løpet før gjengene har nådd bunnen når du skrur på demper.

Men ring til selger å avklar hva som burde gjøres på selgers ansvar..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når jeg skrur på min frontmonterte Hausken etellerannet så er treffpunktet 5 klikk lavere.

Når jeg skrur på en kjempediger Hausken Whisper og ovennevnte demper foran denne igjen så er treffpunktet 15 klikk lavere og 5 klikk til høyre.

1 cm klikk.

Demperkaliberet er .30

Skyter med en 6.5-06, 700 kasse og 67 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...