Jump to content

Skytebrille montert på diopter, er det lov i DFS?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Ja, det er lov.

Skytterboka

8.149 Synskorreksjon

Det er tillatt å korrigere synet til normalt syn.

Korreksjonen kan kun benyttes ved en av

følgende måter:

a) kontaktlinser på øyet.

b) vanlige briller.

c) i brilleinnfatning med manuelt justerbart

linsefeste (skytebriller).

d) i godkjent fast innfatning festet til diopter.

Ved spesielle synsforstyrrelser kan det gis

dispensasjon fra dette regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Ja denne brillemontasjen er godkjent samt den versonen som Landrø leverer og mye brukt de senere åra men det virker som om at mange går tilbake til vanlige skytebriller igjen . Flere optikkere har uttalt at øye kan ha problemer med og fokusere raskt nok når man ser igjennom fastmonterte glass på diopter men tror kanskje dette er smak og behag . Til feltskyting er fastmonterte glass iallfall et problem ved nedbør .

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av hva slags korreksjon man har, så er det vel viktig med avstanden mellom øye og glass. Jeg tror det er en utfordring når man skyter alle tre stillingene.

Glasset på min skytebrille skal stå veldig nærme øyet(er nærsynt). Jeg hadde ikke skutt med samme avstand til et glass montert fast på diopteret... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med en slik, og adlerauge, justerbar iris med fargefilter, finknepp og ekstra store justeringsratt - så er en ikke bare ferd med å finne opp kikkertsiktet på nytt, men en nærmer seg vel prisen på et anstendig et også?

 

Kan man ikke bare innse at verden har gått framover siden 1893. Både skyttere og skyttervesen vil ha bedre av å bruke ferdiglagde optiske siktemidler, enn at hver skal lage sitt eget sammensurium av glass og metall.

 

Glasset på min skytebrille skal stå veldig nærme øyet(er nærsynt)

Om man er langsynt skal glasset stå langt fra øyet (da ser siktene større ut) og et slikt fastmontert vil være en fordel.

 

K

 

NB: Trådens tema er hva som er tillatt innenfor dagens regelverk i DFS - ikke hvordan DFS-regelverket ville sett ut, hvis hver enkelt av oss hadde hatt frihet til å utforme det. Jegermeistern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med en slik, og adlerauge, justerbar iris med fargefilter, finknepp og ekstra store justeringsratt

Bare for å pirke litt da,så er adelerauge kun tillatt for veteranskyttere.

Slik jeg har forstått det er utfordringen med fastmontert glass at man må ha helt lik avstand fra øyet til glasset hele tiden.Skyter man alle 3 stillingene kan man selv tenke seg.

Flertallet bruker fortsatt briller,det er nok en grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...