Jump to content

Våpenrelatert "ny-tale"


Arrowmaker

Recommended Posts

Mens jeg sitter å sliter med oppdatering av en annen tråd dukker det stadig vekk opp forstyrrende tankerekker som strengt tatt ikke har noe i den tråden å gjøre.

 

Det gjelder en form for ”ny-tale” i våpenrelaterte saker som jeg ikke skjønner så mye av.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg ikke alltid er like flink med begrepsbruken selv, jeg blander ofte begrep som pipe/løp og stokk/skjefte alt etter omstendlighetene, men det får da være måte på.

 

Jeg ser heller ikke bort fra at det kan være en generasjonskløft på størrelse med Springfield Gorge som er i ferd med å åpne seg.

 

Det begynte med at jeg forundret meg litt over forskjellen mellom en del pistolskyttere og rifleskyttere.

Hos disse pistolskytterne blir ofte pistoler med anatomiske, justerbare grep referert litt foraktelig til som rørtenger.

Hvis vi overfører dette til riflesiden er mitt inntrykk at dess mer justerbart leamikk en kan henge på et rifleskjefte, jo mer poppulært er det.

 

Så kom jeg på at løsningsordet sannsynelig vis er taktisk eller tacticool.

 

I følge Wikipedia så kommer ordet taktikk av det greske ordet taktike og er opprinnelig militært vokabular i betydningen ”å organisere og lede tropper”. Det handler altså om ledelse av mennesker og ikke om ting eller gjenstander.

Riktig nok kan vi inkludere våpen i taktiske ressurser sammen med ammunisjon, soldater og kjøretøy, men det betyr ikke at noe av disse ressursene er taktiske i seg selv.

Altså, slik jeg tolker det kan ikke en gjenstand være taktisk i seg selv.

 

Så har vi bruken av ordet plattform i forbindelse med våpen.

 

Wikipedia sier at en plattform er flat, forhøyet konstruksjon eller oppbygning som typisk danner grunnlag for andre konstruksjoner og installasjoner. Et eksempel kan være boretårn eller boligmoduler på en oljeplattform. Utrykket kan også brukes i andre sammenhenger som for eksempel politisk plattform.

Men på våpen?

 

Chassis. Det er betegnelsen på den bærende konstruksjonen i et kjøretøy, og har således ingen ting med et rifleskjefte å gjøre, uansett utforming og materiale.

 

Å ta ut. En fullstendig meningsløs frase beregnet på å erstatte ordet drepe. Å drepe i forbindelse med skytevåpen assosieres ofte med ting vi ikke liker å se i friluft som blod, tarmer og hjernemasse. Så det er vel en slags mental flukt fra ubehagelige realiteter. Stort sett er det jo politikere som legaliserer drap, men istedenfor å prøve å gi f i å drepe hverandre finner de på et nytt ord for handlingen som ikke skaper ubehagelige assosiasjoner.

 

Dyra jeg dreper for å spise er allerede ute. Andre betydninger er at vi tar ut husdyra om våren. Før slaktet vi ofte husdyra ute, så der kunne vi ha nærmet oss, men i dag tar vi de helst inn for å slakte.

Hagemøbler tar vi gjerne ut om våren.

Og så har vi James Bond, med lisens til å drepe. Er det nå med lisens til å ta ut?

 

Så, for anden i ellefte og svingende kuromper, hvem er det som finner på alt dette tullet? :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tacticool/taktik er vel egentlig feil det også. Snakker vi ledelse er det jeg gjør som troppsjef stridsteknikk og ikke taktikk. (Da snakker vi om 38 soldater)

 

"Å ta ut" er i min mening ikke detsamme som å "drepe" men å uskadliggjøre så vedkommende ikke lenger er noen trussel mot meg, mine egne og mot mitt oppdrag. Resultatet er forsåvitt ofte at den som blir tatt ut blir drept eller hardt skadet.

Link to comment
Share on other sites

Å prøve å se med fornuftens briller på inngarvede meninger hos garvede veteraner er som å pisse motstrøms i Amazonas. Så hva folk kaller rørtenger og vedkubber er det bare å hoppe glatt bukk over om det ikke er interessant for øynene som hører.

 

Tacticool kommer av at en eller annen markedsfjomp fant ut at det solgte å si at noe var det samme som "ekte soldater" brukte i taktiske situasjoner, og så ble det bygd på til å omfatte en estetisk og designmessig skole der man tilber alt som ser ut som om det kan gi en fordel i en eller annen tenkt situasjon der skuddene gir surround sound-opplevelse. Scenariene kan gjerne involvere påskehare-alqaida-zombier eller lignende høyst realistiske trusler. Svart og kantete er kult.

 

Hva platform angår, kommer du med løsningen selv. En politisk plattform er det teoretiske grunnlaget man bruker når man bygger politikk. AR-15-platformen er et teoretisk grunnlag man bruker når man bygger våpen.

 

Chassis er en bærende konstruksjon, uavhengig av hva den bærer. TV'n din har et chassis. Men neppe hjul.

 

Man tar fiender ut av regnestykket. Om de er helt eller halvt dau er mindre vesentlig. Man har også "tatt ut" en trussel om man gir vedkommende en god hjernerystelse og grisebinder ham.

 

Det er vel den samme generelle gruppen som finner på dette, som finner på det meste annet sprøtt og sykt. Mennesker.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå ble vel dette skrevet tildels med et glimt i øyet :wink:

 

Men jeg har da sett både ulv og Osama BinLaden beskrevet som tatt ut, uten at det meg bekjent var hverken svimeslåing eller svinebinding involvert :lol:

 

Det forekommer meg også litt pussig at ingen har kommet på at Eugene Stoners konstruksjon fra 1956 egentlig er en plattform før nå etter år 2000.

Link to comment
Share on other sites

Hvem bestemmer hva som skal bety hva? Det blir en universell forståelse om mange nok bruker ordene og definisjonene. Ikke noe nytt i det, samme hvor feil det er i starten.

 

Tacticool begynte som en hånende måte å si "Tactical" på.

Link to comment
Share on other sites

[...]Tacticool begynte som en hånende måte å si "Tactical" på.

Og "Tactical" er bare en politisk korekt måte å si "å fy..h... jeg får ståtiss av den rifla der, nesten som i Call of Duty på playstation jo". Siden det meste av denne ordbruken kommer fra/rundt miljø der våpen er kult og tøfft, må også ordene være kule og tøffe. Da nytter det ikke å si "jeg satt på en montasjeskinne for enkelt å kunne ta av og på tofoten og siden jeg har en skade i håndleddet kjøpte jeg også ett ergonomisk forskjefte", nei da heter det "rails for Tactical frontrest med spec-ops-vertical grip, akkurat sånn som US-Rangers bruker, jeg kan også mounte tactical combat light om SHTF" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...