Jump to content

Valg av rifle


splae

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nylig bestått jegerprøveeksamen, og skal gå til innkjøp av rifle.

Jeg ønsker kun å eie én rifle, og skal hovedsaklig bruke den til rådyrjakt. Men jeg ønsker også mulighet til å kunne jakte hjort og elg.

 

På jegerprøven fikk vi lite informasjon om valg av våpen. Jeg håper derfor at dere kan hjelpe meg å velge rett:

1. Hva kaliber bør jeg velge? Og hvorfor?

 

2. Jeg har et inntrykk av at 30-06 er korrekt valg. Er våpenet i følgende link et godt valg? http://www.xxl.no/Root/Jakt/V%C3%A5pen/ ... 15_1_Style

Link to comment
Share on other sites

1: .308, .30-06 eller 6,5x55. Vanlige kalibre med grei tilgang til rimelig ammo, det rimeligste nå for tiden er vel .308 om du skyter Barnaul til 4 kroner smellen. Sjekk om den går i børsa di før du kjøper store kvanta.

 

2: Reis i butikker og prøv. Å skyte med børse som ikke passer rent fysisk er vanskeligere enn en som passer. Gjelder særlig om du har litt odde kroppsfasong (lang, kort, lange armer, korte armer, etc). Synes selv at alle våpen er for korte til meg. De fleste våpen kan fåes i mange kalibre, men så lenge den passer deg fysisk er det mindre vesentlig hvilket av de "tre store" kalibrene jeg nevnte over som velges. De gjør jobben så lenge skytter gjør jobben.

 

Du kommer nok til å få høre at 6,5 er i minste laget på elg. Treffer du der du skal detter elgen, men vil du være sikker er det jo ikke noen stor forskjell i pris opp til .308.

 

Og en ting til: Det er bedre å bruke fem tusen ekstra på en børse som gir godfølelsen, enn å kjøpe en du ikke er helt fornøyd med. Da ender du gjerne opp med å kjøpe godbørsa senere uansett.

 

Det er naturlig å ville bruke minst mulig penger, men ikke bli overrasket om summen blir både femten og tjue tusen før du får første slaktet i fryseren. Du kan jo sjekke bruktmarkedet, da får du gjerne både kjenne på og prøveskyte våpen om folk er i godt humør. Penger å spare.

Link to comment
Share on other sites

1: .308, .30-06 eller 6,5x55. Vanlige kalibre med grei tilgang til rimelig ammo, det rimeligste nå for tiden er vel .308 om du skyter Barnaul til 4 kroner smellen. Sjekk om den går i børsa di før du kjøper store kvanta.

 

2: Reis i butikker og prøv. Å skyte med børse som ikke passer rent fysisk er vanskeligere enn en som passer. Gjelder særlig om du har litt odde kroppsfasong (lang, kort, lange armer, korte armer, etc). Synes selv at alle våpen er for korte til meg. De fleste våpen kan fåes i mange kalibre, men så lenge den passer deg fysisk er det mindre vesentlig hvilket av de "tre store" kalibrene jeg nevnte over som velges. De gjør jobben så lenge skytter gjør jobben.

 

Du kommer nok til å få høre at 6,5 er i minste laget på elg. Treffer du der du skal detter elgen, men vil du være sikker er det jo ikke noen stor forskjell i pris opp til .308.

 

Og en ting til: Det er bedre å bruke fem tusen ekstra på en børse som gir godfølelsen, enn å kjøpe en du ikke er helt fornøyd med. Da ender du gjerne opp med å kjøpe godbørsa senere uansett.

 

Det er naturlig å ville bruke minst mulig penger, men ikke bli overrasket om summen blir både femten og tjue tusen før du får første slaktet i fryseren. Du kan jo sjekke bruktmarkedet, da får du gjerne både kjenne på og prøveskyte våpen om folk er i godt humør. Penger å spare.

 

Takk for svar :) Jeg ser at de har samme pakke i .308. Hva er det egentlig som skiller disse to? Pris? Treffsikkerhet (kulebane)?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har nylig bestått jegerprøveeksamen, og skal gå til innkjøp av rifle.

Jeg ønsker kun å eie én rifle, og skal hovedsaklig bruke den til rådyrjakt. Men jeg ønsker også mulighet til å kunne jakte hjort og elg.

 

På jegerprøven fikk vi lite informasjon om valg av våpen. Jeg håper derfor at dere kan hjelpe meg å velge rett:

1. Hva kaliber bør jeg velge? Og hvorfor?

 

2. Jeg har et inntrykk av at 30-06 er korrekt valg. Er våpenet i følgende link et godt valg? http://www.xxl.no/Root/Jakt/V%C3%A5pen/ ... 15_1_Style" target="_blank

 

Hei!

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en Tikka T3 light. Gjorde det selv i fjor sommer å det var mi første rifle :) kaliberet er 3006.

 

Det viktigste som jeg synes er valg av kikkert. Helst 5000 kr og oppover. Har ikke kjent på vanguard men vil anbefale eitikka på det sterkeste ;)

Link to comment
Share on other sites

Tekniske detaljer. Det kan tenkes at .308 veier noen gram mindre, fordi patronen er kortere enn de to andre og ikke trenger like lang låskasse, som betyr mindre stål. Det er ikke garantert at det .308 faktisk bruker en kortere låskasse, men det bør de kunne svare på i butikken.

 

Bortsett fra det ville jeg selv sett på ammunisjonstilgang, om du er heldig kan du ramle over billig militær ammo til 308, eller som nevnt Barnaul.

 

Jeg mener å huske at .308 ble laget for å gi samme effekt som .30-06 i en kortere hylse, men ikke ta det som absolutt sannhet uten å få det bekreftet. Kulebane bestemmes stort sett av hastighet for de avstandene en fersk skytter er i stand til å jakte humant på, og på fabrikkladet .308 og .30-06 er disse grovt sett like.

 

Treffsikkerhet bestemmes av en hel masse faktorer, men i de aller fleste tilfeller er det den som håndterer redskapen som gjør utslaget. Om børsa går elendig, og du får bekreftet dette av flere folk som kan å skyte, kan det hjelpe med annen ammunisjon. Du skal ha bra med uflaks for å kjøpe et nytt våpen i dag som ikke er presist nok til typisk norsk storviltjakt med det meste av ammunisjon.

 

 

Optikken er kikkerten ja.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, takk for svar folkens.

 

Jeg tror jeg går for riflepakken dersom dette våpenet kjennes godt å "holde i" :)

Dersom kikkerten ikke duger er den vel lett å bytte(?)

 

Har noen en billig lyddemper som kan benyttes til denne riflen å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Pakken du viser til virker da OK den, og vil sikkert funke i årevis for din jakt.

Markedet flommer over av produkter, ikke mulig å si hva som er "det riktige" å gjøre, uten å kjenne til mer spesifikke krav.

Slike krav dukker muligens opp når du får mer bruks-erfaring.

Jaktdepoet har en Howa pakke med god kikkert og demper, dyrere (16'), men jeg liker Hogue når du først velger syntetstokk....

Intersport selger Merkel SR1 til 10', det er også noe å tenke på..

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

er litt overasket over at ingen ah løftet opp 6,5x55 her :P forskjellene mellom 3006 og 6,5x55 er ikke store, men de er der :) til ditt bruk vill jeg gått for 6,5x55, det er en parton som er vellegnet til rådyr, veldig mye tilgang på billig amunisjon :) jeg skyter rergelmessig med både 6,5x55 og 308. jeg kan anbefale begge to :) 3006 har jeg ikke noe erfaring med :) og 6,5x55 har nok av power til og legge ned elg :) er nok en en av de patronene som har lagt ned flest elg ;) sammen med de to andre store.

når det kommer til rekyl så er det forskjeller på de tre patronene men, du vil få større forskjell på rekyl med forskjellig valg av våpen :)

Link to comment
Share on other sites

25% på alt av rifler og optikk og montasjer i dag på XXL dersom du har DNB mastercard. Bare minner om det.

Jeg må få tillatelse til å kjøpe først, så det rekker jeg ikke :/

 

Næh. Du kunne vel kjøpt børsa og fått XXL til å sende inn skjemaet? Poenget var kjøpsdatoen.

...Ikke for å vri om kniven her altså....men 1500 spart er penger til rart... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang vil jeg anbefale alle som skal kjøpe en rifle om å se på en brukt Lakelander/Konsberg på Finn. Denne fant jeg i farten og ser jo ut som et knall kjøp:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... berg%20393" target="_blank

 

Med justerbar kinnstøtte! Dette er knallvåpen!

Smell på en XXL-Zeiss, og du kan jakte døgnet rundt, hvor langt du kan klare.

Og da har du noe som ikke er laget av resirkulerte rema-poser......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...