Jump to content

Årets "jakttrofe"?


SniperElite

Recommended Posts

Hei. har en kompis med et meget flott reinsgevir, så jeg lurte på hvor i allverden melder man seg på? mener å ha lest man sender inn bedømmelsen til "en eller annen plass" blir regnet om til mesterpoeng?? eller er jeg helt på gjordet? hadde vært hyggelig om noen kunne hjulpet meg, var vel prat på grei premie eller? rifle?

 

På forhånd takk.

 

SniperElite

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du skrevet "jakttrofe" i anførseltegn? Hadde det enda vært årets "minste" trofé, kunne man jo skrevet det på den måten. Jeg målte forresten et "elggevir" til knapt 30 poeng en gang - hovedsakelig omkretsen ved rosenkransene, som, grovt sett, var hele "geviret", og "utlegget", dvs. avstanden mellom "knappene".

 

Når det står "jakttrofe", i anførselstegn, tenker jo jeg på "trofésamlinga" til

Link to comment
Share on other sites

Når du får det målt av NJFF er du samtidig registrert, og er med i kåringa, den skjer på poengsum og en omregningsfaktor

Skal du ble årets gevir totalt med villrein, må nok det geviret være oppunder verdensrekorden eller eksepsjonelt fint.

 

Hæ? Oppunder verdensrekorden?!?

 

Årets gevir i fjor var en Forollhognabukk på 990,3 poeng. Nr.2 var også et villreingevir på 977,6 poeng. Den var fra Knutshø og skutt av meg :D

Link to comment
Share on other sites

Ladden: Det jeg tror villreinjegeren mener er at om du skal få årets gevir (alle arter under ett) så må du nok opp mot verdensrekorden. Som årets villreingevir så stiller en nok sterkt med noe som er mindre.

 

Om du ser her, ifra 2009 http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=82457882&displaypage=TRUE ble ett rådyrgevir kåret til årets gevir forran ett villreingevir, som igjen ble årets villreingevir.

Link to comment
Share on other sites

Ladden: Det jeg tror villreinjegeren mener er at om du skal få årets gevir (alle arter under ett) så må du nok opp mot verdensrekorden. Som årets villreingevir så stiller en nok sterkt med noe som er mindre.

 

Om du ser her, ifra 2009 http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=82457882&displaypage=TRUE ble ett rådyrgevir kåret til årets gevir forran ett villreingevir, som igjen ble årets villreingevir.

 

Ja jeg vet det. Men i fjor var det to villreingevir på toppen, alle arter sett under ett!

Link to comment
Share on other sites

Når du får det målt av NJFF er du samtidig registrert, og er med i kåringa, den skjer på poengsum og en omregningsfaktor

Skal du ble årets gevir totalt med villrein, må nok det geviret være oppunder verdensrekorden eller eksepsjonelt fint.

 

Hæ? Oppunder verdensrekorden?!?

 

Årets gevir i fjor var en Forollhognabukk på 990,3 poeng. Nr.2 var også et villreingevir på 977,6 poeng. Den var fra Knutshø og skutt av meg :D

 

I konkuransen om årets Villreingevir vil jo ett slikt gevir være med i har vel hatt en 3-4 gevirer som har ligget som 2 og 3, + at jeg hadde årets villrein i 2004 med 990, og nr 6 samme året med 880poeng

 

Ble nr 2 i 2009, men hadde vært årets da også men en sumeringsfeil av dommeren snøt meg med 3,4 poeng, og de poengene hadde vært nok til årets villreingevir, men shit au minnene om bukken er der alikevel, så det var close range.

 

Årets gevir totalt med det mesterpoengsystemet gjør at villreingevir har vanskeligere med å nå opp sammenlignet med rådyr og hjort, derfor skrev jeg at ett villreingevir må ha en meget høy poengsum for å nå, men så er også villreingevir det letteste å få gull på sammenlignet med de 3 andre

husk at verdensrekorden hører hjemme i Lesja bukken til Kåre Simahaug med 1080, ett eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar;

 

De to største gevirene i fjor (2011) uansett hjorteviltart var to villreingevir. Jeg husker ikke mesterpoengene, men min på 977,6 poeng mener jeg var rundt 61 mesterpoeng. Og jeg tror det var en råbukk på 3.plass.

 

Vinneren av årets gevir 2011 var 990,9 poeng og kom inn på 47.plass på topp 50 listen over villreingevir i Norge.

 

Hvis "hvis tett oppunder verdensrekorden" betyr inne på topp 50-listen så er vi enige :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Ble et Villreingevir Årets gevir i fjor?

 

Du får se på lista så ser du hvilke største villreingevirer gjennom tidene , der troner nok Simahaug sitt gevir fra 1967 med 1080 ett eller annet poeng, du har nok helt rett i at 990 kommer langt ned på lista.

Men bikker du den magiske 1000 poeng grensa så klatrer du oppover lista med kraftige kliv, 1009,10 så er du på topp 25, 1070 så er du på topp 3, og ja da nærmer du deg, men først må du skyte en 1000 poenger.. :mrgreen::mrgreen:

 

Statistisk sett så er det flere Rådyr som har blitt kåret til årets gevir totalt.

Link to comment
Share on other sites

Finns det årlige lister over målte gevir?

Mitt ble målt i -94 till 930-940 poeng, men det diplomet jeg ble lovet så jeg aldri og medaljen mistet jeg like etterpå.

Jeg vil altså kunne ringe noen og be om å få resultatet om det går? Eller kan jeg måle det på nytt? Hvor mange poeng har jeg i så fall tapt på krymping i løpet av 19 år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...