Jump to content

Tips for å få inn fellingsrapporter


mork

Recommended Posts

Hei!

Utmarkslaget her selger småviltkort. Vi forsøker å ha oversikt og statistikk over felt vilt og andre observasjoner. Vi har jaktkort av typen der jegeren fyller inn aktuell info for så å sende disse tilbake etter endt jaktsesong.

 

Det er vanskelig å få inn nok rapporter slik at vi kan få sikre tall og god oversikt over de jaktbare bestandene.

Ett år laget vi en "svarteliste" som utelukket jegerne fra å få nytt kort før de hadde levert det gamle. Det fungerte forsåvidt, men

det må da være andre og bedre måter å få jegerne til å rapportere?

Jeg tenker høyt: forenkling av systemet, i form av digitalisering av tilbakemeldingene. Ikke alle er bygd for å legge noe i en konvolutt lengre......

Et annet virkemiddel kan vel være en form for premiering. Syns personlig det skal være siste utvei.

 

Hva gjør de ulike rettighetshaverne rundt om for å få rapporter over skutt vilt?

 

mvh

Per E

Link to comment
Share on other sites

Mulighet for innsending via mail i tillegg til vanlig post hadde jo hjulpet, men for min del hørtes det ut som en god ordning med tilbakebetaling av ett rapport depositum.

Det krever en del mer av både Utmarkslaget og jegeren, men de fleste er så kjipe at de sender inn rapporten vil jeg tro (det hadde vertfall jeg gjordt :roll: )

 

Bare å ha kontroll på navn på jaktkort innehaver, samt at den personen fører på kontonr når han sender rapporten, så burde det gå greit og utbetale beløpet en gang pr mnd f.eks?

Link to comment
Share on other sites

I området jeg selger kort i er det et krav om at allt fellt vilt og alle avfyrte skudd skal rapporteres. Disse rapportene tar jeg i mot på sms og fører inn på gjennparten jeg har av kortet. Fungerer gannske godt, de fleste rapporterer tilbake. Tror det at det er så lett å sende en sms hjelper på.

Link to comment
Share on other sites

Er to måter som fungerer veldig bra etter min erfaring.

 

Det ene er bruk av et depositum som jegeren får tilbake når rapport har blitt levert.

Bruk av depositum krever en del merarbeid og også evt kostander i sammenheng med tilbakebetaling av depositumene.

 

Det andre er at man trekker et gratis jaktkort blandt de som har levert inn rapport.

Dette synes jeg er beste løsningen da det medfører en positiv tankegang i forhold til det å levere rapporten.

Og det medfører minimalt med merarbeid.

Og Utmarkslaget bør ha råd til å være såpass spandable at de kan koste på seg det når de ønsker at jegerne skal sende inn en rapport som omfatter mer enn kun felling.

 

Generelt synes jeg at "svartelisting" bør være siste utvei.

Link to comment
Share on other sites

Når man jakter elg, må man føre opp sett elg og skutt elg. Og sett hjort i elgjakta. Er man på hjortejakt må man føre sett og skutt hjort. Og antall elg sett i hjortejakta. På sett elg skjemaet må man føre opp antall sett hare og sett orrfugl. Er jeg på fuglejakt med drillingen skal jeg føre hver bidige tur opp hjortejakt skjemaet, siden jeg har mulighet til å felle hjort samtidig. Statskog skal ha et eget skjema for sett og skutt småvilt. deretter skal det hele oppsummeres i skjemaet som skal til SSB om man vil unngå bot. Jeg har seriøst vurdert å ansette en sekretær på halv stilling for å oppfylle alle pliktene til punkt å prikke. kan det være et alternativ for jaktlagene som ikke leverer det de skal?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hva slags type kort det er snakk om, og hvilken rapportering man ønsker.

 

Min septemberjakt foregår ved hjelp av forskjellige former for kort. Hvis jeg har mulighet for å rapportere etter endt jakt, blir dette gjort.

 

Men så har man enkelte sesongkort i papirutgaver, hvor man skal fylle ut og returnere hele jaktkortet.....

Hvis jeg ser muligheten for en tur til i dette terrenget, må jeg vente med rapporteringen - også selv om terrenget er så langt unna at det er uaktuelt med bare en helgetur.

Da hender det at man glemmer at den ene jaktturen for mange måneder siden ikke ble rapportert.

Jeg bruker derfor å gå i gjennom alle jakt papirer på slutten av sesongen.

En gang fikk jeg dårlig samvittighet, da jeg i slutten av februar fakt en rapport for skogsfugljakt som skulle vært innsendt før 31/12.

 

Hvis man kunne rapportere etter endt jakt, uten å gi fra seg jaktkortet - i stedet for å vente til slutten av sesongen, tror jeg rapporteringen hadde økt.

Da er det vel en eller annen form for elektronisk rapportering som er mest nærliggende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...