Jump to content

ULV skutt i vestfold


porkpicker

Recommended Posts

I går ble det skutt en ulv i Vestfold, en vandrer fra telemark.. Jeg har ikke noe imot ulven, den kan godt være i norsk fauna. Men vi har vel desverre ikke nok uberørt natur til at den kan få tusle rundt ubekymret. Har ingen problemer med at det felles noen dyr som er til evt sjenanse/plage for bønder eller andre. Les gjerne Tønsbergs Blad for mer om denne ulven. Det som var mest tankevekkende i artikkelen er vel egentlig kommentarene etterpå.. Jøsses så mange "uvitende" folk som uttaler seg om jakt generellt eller om hvor forferdelig vi jegere er. helt tydelig at rovdyrdebatten aldri vil dø he he..

Link to comment
Share on other sites

Det er skutt ulv i Telemark også i vinter.

 

Mange uttaler seg som du sier uten å vite hva de snakker om. Det høres ut som det er noen blodtørstige jegere som påå eget initiativ har ruslet ut i skogen for å kverke alt som rører seg, inbefattet ulv.

Realiteten er at Stortinget har besluttet at ulven ikke skal være der. Norske forvaltningsmyndigheter har deretter utstedt en tillatelse til at dyret kan felles.

Alternativet hadde vært statlige jegere med helikopter og snøscooter, eller giftåte som de bruker i Russland for å begrense den stadig voksende ulvebestanden. Nå er ingen av disse jaktmetodene tillatt i Norge, men som en sammenligning.

 

Mye av hysteriet er skapt av media, folk som ikke har noen slags relasjon til natur skal på død og liv mene noe, fordi det er kult å mene noe.

Link to comment
Share on other sites

Det som er synd er at der ikke kommer tydelig og informativt motmele i avisene når slikt kommer på trykk (Gjerne eller kanskje til og med helst myntet på uttalelser og holdninger i kommentarfeltene på nettutgavene, men som hovedartikkel).

 

Om man hadde noen som hadde som jobb å skrive kortfattet, korrekt og informativ propaganda (spesielt det siste), slik at "synsere og menere" fremstår som kunskapsløse tullinger for flertallet av befolkningen (på samme måte de fremstår som for oss i fakta spørsmål). Så hadde vi hatt en mulighet til å snu trendene, men slikt krever dyktige folk og penger.

 

Med dette mener jeg at alle avisartikkler med klare feil, eller bias som er skadelig for jegere og skyttere blir svart / kommentert mred en form for offisiell kommentar fra t.d (eller aller helst bør jeg i ærlighetens navn si) NOJS

 

I første omgang bør man gå etter de artiklene og journalistene man mener man kan få noe fornuftig voksenopplæring ut av. Og uttalelsene bør fremstå som NOJS sine.

 

Vi trenger en person som ikke er som de fleste av oss, som lett blir for engasjerte og derved også mister de langsiktige mål av syne når vi føler oss "urettferdig" behandlet.

 

Skal jeg trekke det enda lenger ville jeg ha nominert Hassel til oppgaven som rikssynser for NOJS. (Grunnet hans balansert syn og evne til å vurdere mulige følger av uttalelser i emnet, uten å ta av når det blir hett rundt ørene).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Laagendalsposten følger opp med en lite opplysende artikkel og inviterer til enda mer tulledebatt:

 

http://laagendalsposten.no/nyheter/ulven-er-skutt-1.7821414

 

Skulle forvente noe mer opplysning fra en avis om bakgrunnen for slik jakt, politiske beslutninger og gjeldende forvaltning.

Nå er artikkelen lagt ut som en rød klut for en mengde forargede, ikke-orienterte menings freakere.

Media ser seg vist best tjent med å piske opp stemninger...

Link to comment
Share on other sites

Ja, låges lesere ser ut til å være enda mer hatske enn i vestfold.. Stakkars folk.. Disney har gjort mye bra, men å lure folk til å tro at dyr har mennesklige følser er ikke en av disse godene. Leit at så få mennesker har et forhold til sitt opphav og levesett i gamledager. Jeg frykter ikke ulven, og hadde nok ikke jakta på den uansett. Men respekterer andres mening om jakt på den. Men jeg ser at jeg som jeger selv snart er "rødlistet", og det skremmer meg at noen urbane caffe latte slurpende bytamper uten gangsyn skal diktere mitt liv og levesett.

Link to comment
Share on other sites

Østlands-Postens kommentator er bare en av mange som viser åpenbare symptomer på hjernevask. At det ikke er drept mennesker i Norge av ulv siden 1900-tallet blir brukt som argument, viser med all tydelighet at vi har med en uopplyst knallert å gjøre. Det har ikke vært ulv her de siste 100 årene.

Så kommer jaggu Einstein-argumentet med malariamygg og slanger. Da mangler vi bare sammenligningen med papirkutt.

Gjesp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...