Jump to content

270grs. Barnes TSX i 375H&H?


Bromle

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Mye tyder på at kronografen har vist feil. Testet litt i dag og satte opp 2 kronografer samtidig. Viste 2-4 m/sek forskjell.

Siden ingen har lagt inn noen ladninger på denne tråden kommer mine ladninger med Barnes 270grs. TSX her:

73,0grs. N150 = 810m/sek

74,0grs. N150 = 819m/sek

74,5 grs. N150 = 830m/sek

75,0 grs. N150 = 822m/sek

Ingen tegn til høyt trykk ved 75,0grs. ladningen, men trolig begynner jeg å nærme meg maxladning (liten antydning til litt flatere hette, ikke farefull). Dette viser seg også på hastigheten, at jeg ikke få økt hastighet ved hardere ladninger enn 74,5grs.

 

I morgen skal presisjonen testes.

 

Kronograferte også en ladning med 300grs. Hornady RN: 68,0grs. N150 = 762m/sek.

 

Testvåpenet er en Browning A-Bolt Sainless Steel med kappet pipe til 56cm pga. BR-Reflex T10M (originalt 65cm). Ladningene ovenfor er skutt uten demper. Hastigheten sank ca. 20m/sek etter pipekappingen.

 

Konklusjon: hastigheten oppe på ønsket nivå igjen og ei hendig elgrifle på 3,2kg :D Etter jakta skal pipa flutes for å få vekk 150-200gram.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 260 Accubond med Norma 204 krutt og ligget på hastigheter på rundt 820m/sek og 300 grs med Vvh N-160 og Norma 204 og ligget på 790m/sek

N-160 kruttet er i tregeste laget, får litt soting, og det går mere før trykktegnene kommer, men det er ikke plass i hylsa.

 

Tror kanskje du vil finne flere ladedata om du søker på dette

Link to comment
Share on other sites

Så du har kappet av den beste grunnen til å kjøpe en a Bolt i 375. :mrgreen:

Ble så forferdelig lang med demper, måtte nesten ut på setervollene for å snu i tettskogen :lol: . + at målet på lang sikt er å skifte pipe til 416Rem. eller 450Ackley (begge bygger på 375H&H som basishylse og trenger dermed mindre modifikasjoner). Spørr meg ikke hva jeg skal med det, valg av kaliber skjelden basert på fornuft hos meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg vært en tur på skytebanen og testet presisjonen:

74,5grs.-ladningen holdt tier'n på 100meter'n uten problem og jeg kan trygt trygt dra på hjort- og elgjakt i Singsås og Trysil :D

 

Har også testet forskjellige ladninger i tørr reklamemateriell (hardere enn våte telefonkataloger) på 15 meters hold tidligere i år:

Barnes TSX 270grs. 270grs. 830m/sek: 270grs. - 100% restvekt

Swift A-Frame 300grs. 790 m/sek: 245grs. - 82% restvekt

Woodleigh RN 350grs. 760m/sek: 109grs. - 31% restvekt (overrasket meg at denne gikk i filler)

Hornady SP Interlock 270grs. 740m/sek: 127grs. - 47% restvekt

300grs. Swift A-Frame funnet i en elgokse jeg skøt: 288grs - 96% restvekt og perfekt ekspansjon etter å ha passert grove bein.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du vil finne flere ladedata om du søker på dette

Fant ingen ladning med 270grs. TSX.

 

pipe kappa på 50 cm

Såpass ja. Må jo bli et skikkelig slaktvåpen :) blir et lett og hendig våpen hvis det er en Stainless Steel :?:

 

 

Relativt lett og hendig ja :) Er en SS. Skal lade opp i morgen,og ut og teste. Blir nok N150 som blir brukt, er det jeg har som er mest anvendelig.

Link to comment
Share on other sites

Skal lade opp i morgen,og ut og teste.

Regner med du kommer med testresultatene :wink:

 

 

Kommer! 74 grns N150, og 270 grns TSX ga 810 m/s. og samme treffpunkt som 250 grns GK :) Denne blir med ut på jakt i morgen tidlig......bare 1.5 time til den starter....kanskje på tide å lade noen patroner :oops:

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på Barnes bullets hjemme side.

 

Bullet Weight: 270 gr Case Trim Length: 2.840" S.D. 0.274

Bullet Style: TSX FB Primer: Fed GM215M B.C. 0.326

COAL: 3.570" Barrel Length: 24"

Case: R-P Twist Rate: 1:12"

Charge Velocity Charge Velocity Load

Powder (grains) (fps) (grains) (fps) Density (%)

♦ VIT N540 72.0 2636 78.5 2836 100

Link to comment
Share on other sites

Er veldig intressert i ladedata på 350gr woodleight i 760m/s.
På Robbans fikk de ca710m med 66grs N-203B og den kula.

 

På pakken er den oppgitt til 700 ms, da i PH RH. Den målte hastigheten var 692 ms i følge siste test i våpen tidningen. Da blir det tøft å presse den opp i 760 ms vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Ladningen i følge han som ladet denne "prøveladningen" til meg var 68 eller 69grs. N150 (hadde sett feil av tabellen for 300grs. og 350grs. - var ladet litt over max for 300grs i ladeboka). Ladningen var såpass hard at jeg hadde problemer med å åpne sluttstykket normalt. Prøvde bare 2 skudd: den første plantet jeg i en elgokse som hadde fått en 300grs på førsteskuddet, og merket at ladningen var unormal heftig. Det andre skuddet jeg hadde ble prøvd i kronografen og testet i stabel av reklamemateriell (først da oppdaget vi at det hadde skjedd en feiltakelse i ladetabellen :idea: ). Også da svært tungt å åpne sluttstykket og tegn på for høyt trykk. Blir rundt 700m/sek neste gang.

 

Ladningen for 300grs. Swift A-Frame er 68grs. N150 som ga 790m/sek.

Ladningen for 270grs. Hornady er 68grs. N150 som ga 740m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Ladningen i følge han som ladet denne "prøveladningen" til meg var 68 eller 69grs. N150 (hadde sett feil av tabellen for 300grs. og 350grs. - var ladet litt over max for 300grs i ladeboka). Ladningen var såpass hard at jeg hadde problemer med å åpne sluttstykket normalt. Prøvde bare 2 skudd: den første plantet jeg i en elgokse som hadde fått en 300grs på førsteskuddet, og merket at ladningen var unormal heftig. Det andre skuddet jeg hadde ble prøvd i kronografen og testet i stabel av reklamemateriell (først da oppdaget vi at det hadde skjedd en feiltakelse i ladetabellen ). Også da svært tungt å åpne sluttstykket og tegn på for høyt trykk. Blir rundt 700m/sek neste gang.

 

Ladningen for 300grs. Swift A-Frame er 68grs. N150 som ga 790m/sek. Det før pipa ble kappet. Etter kapping er den 760m/sek.

Ladningen for 270grs. Hornady er 68grs. N150 som ga 740m/sek.

 

Nå kan det jo hende at kronografen min ikke viste helt korrekt da 350grs. ble testet, slik som skrevet i mitt andre innlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gikk i går kveld over hvordan jeg regnet ut hastigheten med 350grs. (kronografen viser fot/sek så jeg må regne om til m/sek). Her har hatt en regnefeil :oops: Ser i mine notater at det ble registrert 2435fot/sek, og det er jo 742m/sek (ikke 760m/sek som i mine tidligere innlegg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...