Jump to content

Hva slags sikte ser jeg etter??? hjelp...


mar.j.kar

Recommended Posts

Slike dyr er skjeldne, og utryddingstruet.

Zeiss og Swarowski har hatt noen som passer til din tekniske beskrivelse, men rimelig er vel å tøye strikke litt langt.

Av nyproduserte sikter kan jeg ikke komme på noen, men kan du bruke 30 mm rør og tommeklikk så bedrer det seg litt.

Bruktmarkedet er nok din beste mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Som ovennevnte; hva er rimelig? 2 000,-, 3 000,-, 6 000,-, 10 000,-? Folk har forskjellige preferanser når det gjelder rimelig!

 

Er vel ikke så lett å finne et som tilfredsstiller alle kravene, men her er et som kan være kjekt, Sightron SII Big Sky 4,5-14x44:

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-sii-big-sky/sightron-sii-big-sky-45-14x44

 

Relativt lett (til størrelsen å være, 560 gram)

Tynt trådkors (mildot - tynt i midten, men du har jo "klumpene" rundt da)

1" rør

Ganske rimelig og med god kvalitet (4 508,-)

 

Sightron SIII 3,5-10x44 Tactical kan jo også være noe, med tynt retikkel (mildot), cm-klikk, ganske lite og lett. I tillegg har det target-tårn (eller hva det nå heter når man slipper å skru av hetta). Ulempen, kanskje, er 30 mm rør. Det koster også noe mer, 6 399,-.

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-siii-tactical/sightron-siii-kikkertsikte-35-10x44-cm

 

Vortex Viper PST 2,5-10x44 kan kanskje være noe for penga og? Lite og lett, MRAD-retikkel (hva nå det er for noe rart...), Target-tårn. Pris 4 900,-. Ulempen er 30 mm rør.

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/viper-pst-2.5-10x44-ebr-1-mrad-reticle

 

Sightron har jeg hatt et par av selv og var veldig fornøyd. Dette var SI og SII. Big Sky og SIII er bedre. Når de to rimeligste var såpass bra (syntes jeg) er i hvert fall de to andre bra. Vortex kjenner jeg ikke til. Tror aldri jeg har sett en live engang. Men mange skryter jo av de.

 

Er da noen alternativer her, mellom 4 500,- og 6 500,-. Om dette er billig, rimelig eller for dyrt vet jeg jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

At det helst bør være rimelig er ikke noe å henge seg opp i. Ønsker bare å få folk til å tenke på noe annet en zeiss og swaro til 15 lapper. Har ikke noe sperre for å montere et sikte på rifla som koster 5000kr, thats all....

 

Når jeg kjøper optikk tenker jeg sånn at jeg vil ha noe som funker og passer mitt bruksområde. Har jeg to forskjellige sikter foran meg, det ene koster 4 og er brukt, det andre 15 og er nytt, så kjøper jeg det som passer min økonomi best... Driter ikke penger, og syns det er feil å prioritere annerledes. Dagens kjipeste statement!

 

Flere forslag jeg må sjekke ut her....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det :)

Det første spørsmålet jeg stiller meg når jeg skal kjøpe et kikkertsikte, er hvor lyssterkt jeg føler at det bør være for den bruken våpnet først og fremst er tenkt til.

Dette avgjør fort hvor mye penger siktet vil koste meg :)

På min 375Ruger f.eks har jeg en Leupold VX I 3-9x50 som ikke kosta mange kronene når jeg kjøpte det(de har økt veldig i pris de siste årene). Og jeg er plenty fornøyd med det siktet til det jeg bruker det våpenet til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...